رئیس «سیا»: به نظر می‌رسد ایران می‌خواهد تا آخرین نیروهای نیابتی خود در منطقه بجنگد

العربیه: ویلیام برنز، رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا «سیا»، در مقاله‌ای در مجله «فارن افرز» تاکید کرد که کلید امنیت اسرائیل و منطقه «تعامل» با ایران است.

برنز افزود: «بحران در منطقه رژیم ایران را گستاخ‌تر کرده و به نظر می‌رسد که آماده است تا آخرین مامور نیابتی خود در منطقه بجنگد. رژیم ایران همزمان برنامه هسته‌ای خود را گسترش داده و روسیه را اقدامات خصمانه قادر کرده است».

رئیس سازمان «سیا» ادامه داد: «ایالات متحده به طور انحصاری مسئول حل همه مشکلات پیچیده خاورمیانه نیست، اما هیچ یک از این مشکلات بدون رهبری فعال آمریکا قابل مدیریت نیست، چه رسد به حل آنها».

او از تلاش‌ها و فداکاری‌های آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا «سیا» که به گفته او در برتری قدرت آمریکا در صحنه بین‌المللی در طول جنگ جهانی اول و دوم تا به امروز «تعیین‌کننده» بود، ستایش کرد و گفت «جاسوسی» بخشی جدایی‌ناپذیر از هنر حکم‌رانی باقی خواهد ماند حتی زمانی که فناوری آن دائماً در حال پیشرفت باشد.

برنز گفت که ایالات متحده اکنون با یکی از آن لحظات نادر روبرو است که اهمیت آن کمتر از آغاز جنگ سرد یا دوره پس از 11 سپتامبر نیست.

او افزود: «ظهور چین، گرایش انتقامجویانه روسیه و تشدید تهدیدات وجودی آب و هوایی، چالش‌های ژئوپلیتیکی عظیمی را در دنیای رقابت شدید استراتژیک ایجاد کرده به گونه‌ای که ایالات متحده دیگر از برتری و اولویت‌ غیرقابل رقابت برخوردار نیست».

برنز در مقاله خود با اشاره به اینکه فناوری و پیشرفت تکنولوژی در پیچیده‌تر کردن مسائل نقش مهمی داشته است گفت که اهمیت این فناوری‌ها و پیشرفت فراگیرتر از دوران انقلاب صنعتی یا آغاز عصر هسته‌ای است.

او ادامه داد این تحولات ماموریت «سیا» را دشوارتر از همیشه می‌کند، چرا که به دشمنان ابزارهای قدرتمند جدید می‌دهد تا ما را گیج کنند، از ما فرار کنند و از ما جاسوسی کنند».
روسیه و اکراین
برنز اظهار داشت که دوران پس از جنگ سرد زمانی که روسیه عملیات نظامی خود را در فوریه 2022 در اوکراین آغاز کرد، به پایان تعیین کننده خود رسید.

او با اشاره به اینکه روسیه در جنگ اوکراین در واقع در بسیاری از سطوح شکست خورده است، گفت که ارتش روسیه خسارات جدی دیده است.

برنز ادامه داد: «حداقل 315 هزار سرباز روسی کشته یا زخمی شدند، دو سوم انبار تانک‌های روسیه قبل از جنگ منهدم شد، برنامه نوسازی نظامی که پوتین به آن می‌بالید و دهه‌ها ادامه داشت، متوقف شده و روسیه از نظر اقتصادی تحت «رحمت چین» قرار گرفته است».
ظهور چین
رئیس سیا تاکید کرد، رهبران چین حمایت آمریکا از اوکراین را به دقت زیر نظر دارند.

به گفته برنز، چین «تنها رقیب ایالات متحده است که قصد دارد نظم بین‌المللی را تغییر دهد و از قدرت اقتصادی، دیپلماتیک، نظامی و فناوری برای انجام این کار برخوردار است».

برنز، خاطرنشان کرد که موضوع ظهور چین تنها به تهدیدی که خود چین تشکیل می‌دهد محدود نمی‌شود، بلکه به اقدامات تهدیدآمیز همراه با آن مربوط است.
خاورمیانه
برنز درباره درگیری در خاورمیانه گفت: «بحرانی که در 7 اکتبر گذشته رخ داد یادآوری دردناک از پیچیدگی گزینه‌هایی است که خاورمیانه همچنان به ایالات متحده تحمیل می‌کند».

وی ادامه داد: «رقابت با چین اولویت اصلی واشینگتن خواهد بود، اما این بدان معنا نیست که آمریکا از چالش‌های دیگر صرف‌نظر کند، بلکه وجود چالش‌های متعدد به این معنی است که ایالات متحده باید با احتیاط و انضباط حرکت کرده و از گسترش بیش از حد نفوذ اجتناب کرده و به روشی عاقلانه از آن استفاده کند».

او گفت: «من بیش از چهار دهه گذشته را در خاورمیانه کار کرده‌ام و به ندرت آن را پیچیده‌تر یا انفجاری‌تر از وضعیت کنونی دیده‌ام».

برنز افزود: «پایان دادن به عملیات زمینی اسرائیل در نوار غزه، برآورده کردن نیازهای عمیق بشردوستانه غیرنظامیان رنج دیده فلسطینی، آزادی زندانیان، جلوگیری از گسترش درگیری به دیگر جبهه‌های منطقه، و شکل‌دهی رویکرد عمل‌گرایانه برای غزه پس از جنگ، همه فوق العاده مشکلات دشواری است و همین مشکلات درباره احیای امید به صلحی پایدار که در آن امنیت اسرائیل و همچنین دولت فلسطین تضمین باشد، صدق می‌کند».

او ادامه داد: «اگرچه تصور این احتمالات در شرایط بحران کنونی دشوار است، اما تصور برون رفت از بحران بدون پیگیری جدی این احتمالات دشوارتر است».
+47
رأی دهید
-7

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۸۱
    گفتگوگر - پیتزبورگ، ایالات متحده امریکا
    امریکا دودوزه بازی میکند. کارهائی میتواند بکند و نمی کند. مثلا مایل است کوبا به همین صورت باقی بماند تا همه فلاکت کوبا و سیستم ان را ببینند
    0
    10
    ‌چهارشنبه ۱۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    antifascism - تهران، ایران
    شما فعلا بدهیاتون به ملت ایران رو بکنید تو جیب حاکمیت نامشروع ایران و از انزاده هاشون در امریکا محافظت کنید. تا وقتی امریکا پشت جمهوری اسلامیه و تازه طالبان رو هم گذاشتن حاکمیت افغانستان هیچ اتفاقی موجودیت جمهوری اسلامی رو به خطر نمیندازه و اینا مامور به لجن کشیدن خاورمیانه و چپاول منابع این منطقه هستن
    10
    8
    ‌چهارشنبه ۱۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۱۰۰
    تنها در اینجا - کپنهاگ، دانمارک
    شما خیلی ناراحتی‌ یک شیش میلیارد دیگه بریز به حساب
    2
    6
    ‌چهارشنبه ۱۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۹:۱۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۷۰
    senator x - تهران، ایران
    دراین 44سال موردی که برای من کاملا روش و واضع بوده اینست که آمریکا یا از ج ا م وحشت دارد,یا در این مدت سیاه بازی کثیف پشت پرده بوده.وگرنه چطور ممکن هست آمریکا که خود را ابرقدرت جهان میداند 44سال برای ایران خط و نشان بکشد.البته بگذریم از اینکه آمریکا برای فروش تسلیحات نظامی خود بکشورهای منطقه نیاز بیک(لولو)داشت
    9
    8
    ‌چهارشنبه ۱۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۹:۲۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۸۱
    گفتگوگر - پیتزبورگ، ایالات متحده امریکا
    تنها در اینجا - کپنهاگ، دانمارک
    گرامی. از زمان امدن بایدن ایران بیش از 100 بیلیون دلار نفت فروخته و به طریقی پولش را هم گرفته و منافعش هم به جیب بیلیونرهای امریکاپی هم رفته و این 6 بیلیون دلار در مقابل ان هیچ است
    0
    3
    ‌چهارشنبه ۱۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۲:۱۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۱۰۰
    تنها در اینجا - کپنهاگ، دانمارک
    گفتگوگر - پیتزبورگ، ایالات متحده امریکا
    حق با شماست فرمایشتان صحیح است
    0
    2
    ‌پنجشنبه ۱۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.