پهپادی که به پایگاه «تی ۲۲» حمله کرد از کجا پرتاب شد؟

العربیه: برای اولین بار، سربازان آمریکایی از زمان آغاز جنگ اسرائیل و حماس در نوار غزه، در حمله پهپادی به پایگاهی آمریکایی در اردن، بر اثر آتش دشمن کشته شدند که نگرانی‌ها را در خصوص گسترش دامنه جنگ به سطح منطقه و بروز درگیری مستقیم با ایران، تشدید کرد.
یک پهپاد ناشناس، یکشنبه 8 بهمن، پایگاه «تی 22» ویژه پشتیبانی لجستیکی پایگاه التنف واقع در جنوب شرقی سوریه و نزدیک مرز اردن را هدف قرار داد.
مکان پرتاب پهپاد
به‌باور شماری از مقامات دفاعی و اطلاعاتی آمریکا، این حمله یک جانبه، توسط پهپاد پرتاب‌شده از پایگاه نظامی امام علی یا نزدیکی آن توسط گروه‌های تحت حمایت ایران به سمت پایگاه التنف و پایگاه «برج 22 » برای گشت‌زنی و عملیات در شمال شرق اردن، انجام شد.

این مقامات توضیح دادند که پایگاه امام علی، یک پایگاه ایرانی است که در استان دیرالزور در نزدیکی شهر البوکمال در جنوب سوریه در مرز با عراق واقع شده و توسط سپاه پاسداران و همچنین چندین گروه شبه‌نظامی تحت حمایت ایران از جمله گردان‌های حزب‌الله عراق، اداره می‌شود.
پایگاه امام علیعملیات ساخت این پایگاه به شکلی پیوسته از اوایل سال 2018 ادامه دارد. «فاکس نیوز» در 4 سپتامبر 2019 گزارشی منتشر کرد مبنی بر این که ایران در حال کار بر روی یک پروژه سری به نام «پایگاه امام علی» در نزدیکی آلبوکمال است.
پایگاه امام علی
تصاویر ماهواره‌ای نیز موید این امر بود و مجوز اجرای این طرح از طرف نظام تهران صادر و روند اجرای آن توسط نیروی قدس سپاه، تکمیل شد.

در 9 سپتامبر 2019، گزارش‌هایی منتشر شد مبنی بر این که شبه‌نظامیان ایرانی یا گروه‌های مورد حمایت آنها، هدف حملات هوایی، مشابه حمله هوایی ژوئن 2018 به پایگاه گردان‌های حزب‌الله عراق در مکانی مشابه، قرار گرفتند.

تصاویر ماهواره‌ای گرفته شده توسط «اروس» در اواخر سال 2019 نشان داد که یک سیستم تونلی در حال ساخت است که به‌باور منابع اطلاعاتی غربی، انباری برای موشک‌ها خواهد بود.

تشکیلات موسوم به «مقاومت اسلامی در عراق» شامل چندین گروه نیابتی ایران، در حساب کاربری خود در «تلگرام»، مسئولیت«حملات پهپادی سحرگاه یکشنبه به سه پایگاه از جمله التنف و الرکبان» را برعهده گرفت.
350 سرباز در «تی 22»
همزمان فرماندهی مرکزی نظامی آمریکا «سنتکام» در بیانیه خود از کشته‌شدن 3 سرباز و زخمی شدن 34 سرباز دیگر خبر داد که 8 نفر از آنها از اردن تخلیه شدند.

در ادامه این بیانیه آمده است که هویت کشته‌شدگان تا زمان اطلاع به خانوادهایشان، پنهان خواهد ماند.

بر اساس بیانیه «سنتکام»، حدود 350 سرباز از نیروهای زمینی و هوایی آمریکا در این پایگاه مستقر هستند که انجام شماری از ماموریت‌های پشتیبانی اساسی از جمله حمایت از نیروهای ائتلاف علیه «داعش» را برعهده‌دار دارند.

به گفته جاناتان لورد، مسئول پیشین وزارت دفاع و عضو مرکز امنیت جدید آمریکایی «سی‌ناس»، پایگاه «تی 22» واقع در تقاطع مرزهای اردن، عراق و سوریه، یک منطقه کلیدی است که در نزدیکی مناطق تحت کنترل گردان‌های حزب‌الله عراق، گروه شبه‌نظامی تحت حمایت ایران قرار دارد.

به‌گفته وزارت دفاع آمریکا «پنتاگون»، نیروهای آمریکایی و نیروهای ائتلاف بین‌المللی ضد «داعش» در عراق و سوریه از نیمه اکتبر 2023 هدف 160 مورد حمله قرار گرفتند که واکنش‌های تلافی‌جویانه آمریکا در این دو کشور را به‌دنبال داشت.
+4
رأی دهید
-3

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.