چهار زندانی سیاسی کرد در زندان قزل‌حصار اعدام شدند

 محمد (هژیر) فرامرزی، وفا آذربار، پژمان فتحی و محسن مظلوم به همکاری با موساد متهم شده بودندبی بی سی: حکم اعدام چهار زندانی کرد به نام‌های محسن مظلوم، محمد فرامرزی، وفا آذربار و پژمان فتحی دوشنبه صبح در زندان قزل‌حصار به اجرا در آمده است.

خبرگزاری میزان، نزدیک به قوه قضاییه ایران، از اجرای حکم این چهار نفر خبر داده است.

اعدام محسن مظلوم، محمد فرامرزی، وفا آذربار و پژمان فتحی به رغم اعتراض‌های سازمان‌های مدافع حقوق بشر صورت گرفته است.

نهادهای امنیتی ایران این چهار زندانی کرد را به همکاری با موساد،‌ سازمان اطلاعات اسرائیل و تلاش برای خرابکاری در یک واحد صنعتی در أصفهان متهم کرده بودند.

خانواده‌های محسن مظلوم، محمد فرامرزی، وفا آذربار و پژمان فتحی این اتهامات را رد کرده‌‌اند.

به نوشته سازمان حقوق بشر ایران محسن مظلوم، پژمان فاتحی، وفا آذربار و محمد (هژیر) فرامرزی اول تیر ۱۴۰۱ در ارومیه بازداشت و در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به اتهام «محاربه و جاسوسی برای »‌ به اعدام محکوم شدند و بستگان آنها گفتند که این احکام ظرف مدت ۲۴ ساعت در شعبه ۹ دیوان عالی کشور به تایید رسید.

خانواده‌های محسن مظلوم، محمد فرامرزی، وفا آذربار و پژمان فتحی یکشنبه اجازه پیدا کردند تا پیش از انتقال آنها از زندان اوین به زندان قزل‌حصار برای اجرای حکم اعدام،‌ با آنها دیدن کنند.

به گفته جوانا طیمسی، همسر محسن مظلوم، خانواده‌های این چهار نفر در نوزده ماه پس از بازداشت آنها از دیدار با آنها محروم بوده ‌اند.

خانم طیمسی در گفت‌و‌گو با بی‌بی‌سی فارسی، اعدام این چهار زندانی را «بخشی از سناریوسازی نیروهای امنیتی» عنوان کرد و گفت حزب کومله و خانواده‌ها این اتهام‌ها را رد کرده‌اند.

خانم طیمسی گفت پس از ماه‌ها شکنجه سخت جسمی و روحی، اعتراف اجباری این چهار زندانی از تلویزیون ایران پخش شد تا نشان دهد آنها جاسوس موساد هستند.

خانم طیمسی این اعتراف‌ها را دارای تناقض‌های زیاد دانست و گفت آنها به خاطر نداشتن گذرنامه نمی‌توانستند از کردستان عراق به کشورهای دیگر سفر کنند.

حکومت ایران می گوید این چهار نفر در کشورهای آفریقایی از موساد آموزش دریافت کرده‌اند.

خانم طیمسی همچنین روند محاکمه آنها را فراقضایی و بدون حق دفاع عنوان کرد.
واکنش‌ها چه بود؟
اعدام چهار زندانی کرد واکنش‌های زیادی را در فضای مجازی برانگیخته است و رسانه‌های حکومتی ایران تلاش کرده‌اند که اعدام شدگان را «وابسته» و «جاسوس» اسرائیل معرفی کنند اما فعالان سیاسی مخالف حکومت ایران، این اعدام‌ها را محکوم کرده‌اند و رضا پهلوی، فرزند آخرین پادشاه ایران آن را «اعلام جنگ» جمهوری اسلامی علیه مردم ایران و جهان دانسته است.

آقای پهلوی در حساب خود در شبکه‌های اجتماعی ایکس نوشته است: «جمهوری اسلامی هم‌زمان علیه مردم ایران و جهان اعلام جنگ کرده است.»

او نوشت: «این رژیم در جنگش علیه مردم ایران، ساعتی قبل چهار زندانی دیگر را اعدام کرد و در اعلام جنگش با جهان، سه سرباز آمریکایی را در اردن از طریق تروریست‌های نیابتی خود کشت و ده‌ها تن دیگر را زخمی کرد.»

آقای پهلوی افزود: «برای این معضل، تنها یک راه حل وجود دارد: کمک به ملت ایران در مبارزه‌شان برای رهایی از رژیم اسلامی، و پایان دادن به جنگ و درگیری.»

سعید دهقان، وکیل دادگستری و عضو اتحادیه بین‌المللی وکلا نیز در واکنش به این اعدام‌ها آن را «قتل حکومتی» دانست و در ایکس نوشت: «حداقل اقدامی که کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل فورا باید انجام دهد، تعلیق سفر خانم نادا النشیف به تهران» است.

نادا النشیف، معاون کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل قرار است به ایران سفر کند و آقای دهقان خواسته است تا این سفر «دست‌کم تا بعد از انتشار اولین گزارش کمیته حقیقت‌یاب» متوقف شود.

حامد اسماعیلیون از فعالان سیاسی مخالف حکومت ایران نیز گفته است که این حکومت «دشمن جوانی و عشق و زیبایی» است.

آقای اسماعیلیون در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «حال چهار خانواده‌ی دیگر برای تمام عمر با خاطره‌ی آدم‌هایی که به ظلم کشته شده‌اند باقی می‌مانند».

وی در ادامه با این توضیح که «نه فراموش می‌کنیم و نه می‌بخشیم» نوشته است: «هر آن‌کس را که اعتراف اجباری گرفت، حکم داد، به مسلخ برد، طناب انداخت، چهارپایه کشید» و «همه‌ی شما که عمله‌ی ظلم هستید پاسخگو خواهید شد.»

مسیح علی‌نژاد هم اعدام چهار زندانی کرد را محکوم کرده و آن را «اعلان جنگ» علیه مردم در ایران و جهان خوانده و نوشته است: «اعدام‌ها ادامه خواهد یافت تا زمانی که اپوزوسیون ایرانی به جای همبستگی و سازماندهی برای براندازی جمهوری اسلامی فقط به دنبال تسلیت و صدور بیانیه باشد!».

به اعتقاد خانم علی‌نژاد در «این کشتار» جمهوری اسلامی «تنها نیست» و «نقش مماشات غرب و انحصار‌طلبی اپوزوسیونی که خود را ایرانگرا می‌خواند و خود را از همه ایران‌دوست‌تر می‌داند و باعث ایحاد تفرقه میان مردم ایران شده» نیز وجود دارد.

نازنین بنیادی، بازیگر و فعال حقوق بشر با اشاره به اعدام این چهار نفر در حساب خود در ایکس از جمهوری اسلامی به عنوان «رژیم خون‌خوار» یاد کرده و نوشته: «نمایندگان سازمان ملل نباید به ایران سفر کنند، مگر اینکه امکان دسترسی نامحدود به زندانیان سیاسی وجود داشته باشد و اعدام‌ها به حالت تعلیق در آورده شود.»
+16
رأی دهید
-43

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۴۶
    فیل دانا - سیدنی ، استرالیا

    عجب منطقه شومی شده از دولتی سر آخوندها. یه روز نشد با یه خبر خوب شروع شروع بشه. ضحاک زمانه بزودی سر پسرهای خودت رو میزه.
    0
    81
    دوشنبه ۰۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۴
    ایران جویدان - جیبوتی، آنگولا

    ملت ایران دارن در بیغیرتی دیگه رکورد دار می شن همه‌مون فکر می کنیم که مرگ فقط برای همسایه اس و اگر خودمونو زیر پتو قایم کنیم کسی با ما کاری نداره ولی زهی خیال باطل که این اخوندای مفعول بهر بهانه ای سراغ تک تک این مردم می یان و هیچ تضمین و امنیتی برای هیچ ایرانی با وجود این بی ناموسا وجود نداره. حتی ثانیه معطلی هم برای نابودی این صد پدرای وحشی دیره.
    1
    61
    دوشنبه ۰۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۱۰۰
    تنها در اینجا - کپنهاگ، دانمارک

    بی‌ بی‌ ۳۰ آقای پهلوی نه , بگو شاهزاده رضا پهلوی تا شاید یاد بگیری !
    22
    51
    دوشنبه ۰۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    Momijii - توکیو، ژاپن

    مرگ بر خامه عنی مفعول و حکومت جنایتکار و بی ناموسش که هنوز تشنه خون جوانان این مرز و بوم هست و سیرمونی نداره ! لعنت به ذات پلیدتون و اون مذهب متعفنی که بهش اعتقاد دارید !!
    0
    34
    دوشنبه ۰۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۲
    universe123 - لندن، انگلستان

    آزادی خواهان شجاع کرد: راه تان ادامه دارد. مرگ بر آن کسانی کثیف که حکم اعدام شما رو دادند و مرگ بر کسانی که اجرا کردند.اینها از جلاد بدترند. اینها یی که احکم دادند و آنهایی که اجرا کردند، مدفوع انسان هستند.
    0
    32
    دوشنبه ۰۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۲
    universe123 - لندن، انگلستان

    دوباره کردهای مظلوم. هزاران بار عرض کردم که بیشتر اعدامی های سیاسی ایران کرد هستند که برای آزادی وطن و مردم ایران تلاش میکنند. متاسفانه نصف بیشتر اعدامی ها ی سیاسی کرد هستند. چرا بقیه در ایران کاری نمیکنند. البته تعداد اندکی هستن ولی در مقابل کردها عده آنها خیلی کم است. با اینکه جمعیت ایران بیشتر غیر کرد اسنت!!! چرا بقیه تماشاگر هستن و همیشه کردها باید بیشتر کشته بشوند تا ایران آزادشود؟؟؟. مگر آزادی نمیحواهید پس چرا یکی نمیشین
    0
    33
    دوشنبه ۰۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۷
    Ali siya - لندن، انگلستان

    نتیجه جاسوسی وخیانت بر علیه کشورت همین است .اصلا هم اینا سیاسی نبودن اینا در اصفهان بمب گذاری کرده بودن .
    23
    2
    دوشنبه ۰۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۲
    universe123 - لندن، انگلستان
    Ali siya - لندن، انگلستان
    جاسوسی برای شما لجن زاده ها که ایران رو ویران و مردم رو بدبخت کردین بهترین کار است و حلال است.
    0
    3
    ‌سه شنبه ۱۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.