توقف کمک‌های مالی آمریکا، استرالیا، کانادا، ایتالیا، فنلاند و بریتانیا به آژانس «آنروا»

آنروا در غزهالعربیه: در حالی که وزارت خارجه اسرائیل از تصمیم توقف کمک مالی آمریکا و کانادا به آژانس امداد و کار سازمان ملل برای آوارگان فلسطینی (آنروا) استقبال کرد، استرالیا، ایتالیا، فنلاند و بریتانیا نیز روز شنبه 7بهمن، به این لیست پیوستند.

متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، روز جمعه 6 بهمن در بیانیه‌ای گفت: «ایالات متحده نگران این ادعای اسرائیل است که 12 کارمند این نهاد، در حمله هفت اکتبر حماس به اسرائیل دست داشته باشند.»

به گفته او، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، در گفت‌وگویی با آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، پنج‌شنبه 5 بهمن، «بر لزوم تحقیقات عمیق و سریع درباره این موضوع تاکید کرد.»

میلر افزود: «ایالات متحده با هدف کسب اطلاعات بیشتر درباره این اتهامات، با اسرائیل تماس گرفته است».

این در حالی است که وزارت خارجه آمریکا با اشاره به «نقش حیاتی» آنروا در کمک به فلسطینی‌ها، بر اهمیت این نهاد وابسته به سازمان ملل متحد در «پاسخ به این اتهامات و انجام هرگونه اقدام اصلاحی مناسب» در این زمینه تاکید کرد.

آنروا روز جمعه 6 بهمن از فسخ قرار داد با چند تن از کارمندانی که از سوی مقامات اسرائیلی متهم به دست داشتن در حمله حماس بودند، خبر داد.

فیلیپ لازارینی، کمیسر کل آنروا در بیانیه‌ای گفت: «مقامات اسرائیلی چند مورد مشکوک از دست داشتن کارمندان این نهاد با حمله حماس را گزارش داده‌اند.»

لازارینی افزود: «به خاطر حمایت از توانایی‌های این نهاد در ارائه کمک‌های بشردوستانه، قرارداد این افراد را تا اثبات حقیقت، بدون تاخیر فسخ کرده است.»

با این حال، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا یادآور شد که «بیش از دو میلیون نفر در نوار غزه از آغاز جنگ به کمک‌های حیاتی آژانس[آنروا] وابسته‌اند و هر کسی که به ارزش‌های اصلی سازمان ملل متحد خیانت کند به کسانی که ما در غزه، منطقه و سایر نقاط جهان به آن‌ها خدمت می‌کنیم نیز خیانت کرده است.»

از دیگر سو، دیوید کامرون، وزیر خارجه بریتانیا، جمعه، در راستای سفر خود به خاورمیانه گفت: «پیشرفت‌هایی در جهت دستیابی به توافقی برای توقف جنگ در غزه، کمک‌رسانی بیشتر و آزادی گروگان‌های نزد حماس، حاصل شده است».

خبرگزاری «رویترز»، به نقل از وزیر خارجه بریتانیا، در مصاحبه‌ای در استانبول، آخرین ایستگاه او در این تور خاورمیانه‌ای، گزارش داد که اسرائیل در حال بررسی پیشنهاد بریتانیا برای باز کردن بندر اشدود به‌منظور ارسال کمک‌های بشردوستانه به غزه است، اما طبق گفته‌ها، برای دستیابی به توافق «نیازمند فشار زیادی» است.

کامرون به «رویترز» و یک شبکه تلویزیونی ترکیه گفت: به باور من پیشرفت‌هایی حاصل شده و امکان دستیابی به یک آتش‌بس که در آن جنگ متوقف شده و نحوه ارسال کمک‌های بشردوستانه و خروج گروگان‌ها بررسی شود، وجود دارد.

دفتر حقوق بشر سازمان ملل متحد روز جمعه 7 بهمن هشدار داد، هوای سرد و بارانی، نوار غزه جنگ زده را «کاملا غیرقابل زندگی» کرده است.

آجیت سونگای، مدیر دفتر حقوق بشر سازمان ملل در فلسطین اشغالی گفت: «ما بسیار نگران تاثیر هوای بارانی و سرد غزه هستیم».

مرکز آمار فلسطین نشان از تخریب کامل 290000 واحد مسکونی در نوار غزه در اثر بمباران زمینی، هوایی و دریایی ارتش طی 100 روز گذشته گزارش داده است.

این بمباران 65000 واحد مسکونی را غیرقابل سکونت و حدود 25010 ساختمان را کاملا با خاک یکسان کرده است، علاوه بر آن 145 مسجد و 3 کلیسا ویران شدند و 30 بیمارستان‌های کاملا از دسترس خارج شده و به 26 بیمارستان دیگر آسیب جدی رسیده است و 121 آمبولانس کاملا منهدم شده‌اند.

بر اساس تخمین حدود 1.93 میلیون فلسطینی یعنی 85% از جمعیت غزه آواره شده که بسیاری از آنها پس از چندین آوارگی در جستجوی محل پناه هستند.

آمار کشته‌های فلسطینی از هفت اکبر در اثر حملات بی‌وقفه اسرائیل بر نوار غزه 26083 نفر برآورد شده که بیشتر آن‌ها زنان و کوکان هستند و حدود 64487 نفر دیگر زخمی و بیش از 8 هزار فلسطینی دیگر جزو مفقودان این جنگ هستند.
+23
رأی دهید
-4

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.