شورای نگهبان گزارش‌ها درباره حذف رقبای رئیسی در انتخابات خبرگان را به شکل تلویحی تأیید کرد

 ابراهیم رئیسیرادیو فردا: در پی اظهارات دبیر ستاد انتخابات استان خراسان جنوبی مبنی بر حذف همه رقبای ابراهیم رئیسی در یک حوزه انتخابیه انتخابات مجلس خبرگان، سخنگوی شورای نگهبان این موضوع را به طور تلویحی تأیید کرد.

هادی طحان نظیف روز شنبه هفتم بهمن اظهارات دبیر ستاد انتخابات استان خراسان جنوبی را تکذیب نکرد و گفت طبق قانون، برگزاری انتخابات خبرگان در حوزه‌ای که به تعداد کافی داوطلب وجود نداشته باشد، ممکن نیست.

او بدون نام بردن از حوزه انتخابیه خاصی افزود: «نسبت به حوزه‌هایی هم که احیاناً تعداد کاندیداها به اندازه کافی وجود ندارد، باید عرض کنم هنوز فهرست نامزدها نهایی نیست».

روز جمعه موسی سلیمی، دبیر ستاد انتخابات استان خراسان جنوبی، اعلام کرد که طبق نتایج اعلام شده از سوی شورای نگهبان، از مجموع پنج نفر ثبت‌نام‌کننده انتخابات مجلس خبرگان رهبری در حوزه استان خراسان جنوبی، فقط صلاحیت یک نفر تأیید شده است.

این یک نفر، ابراهیم رئیسی است که برای ورود دوباره به مجلس خبرگان رهبری از حوزه انتخابیه خراسان جنوبی داوطلب شده است.

اگر انتخابات خبرگان رهبری در این حوزه انتخابیه با یک نامزد برگزار شود، یک رأی به او کافی است که پیروز انتخابات در این حوزه شود.

در انتخابات مجلس خبرگان قید حد نصاب درصدی از کل آراء وجود ندارد و به همین دلیل است که در صورت برگزاری انتخابات بدون رقیب، ابراهیم رئیسی می‌تواند با یک رأی نیز انتخاب شود.

رسانه‌های ایران در سال ۹۴ نیز خبر داده بودند بر اساس فهرست منتشر شده ستاد انتخابات کشور از نامزدهای تأیید شده انتخابات مجلس خبرگان، ۹ کرسی این مجلس کاندیدای رقیب نداشتند.

در برخی حوزه‌های انتخاباتی نامزدهای تأیید صلاحیت شده تغییر محل داده بودند.

سخنگوی شورای نگهبان در مصاحبه روز شنبه خود گفته است که تا «۷۲ ساعت قبل از رأی‌گیری» امکان جابه‌جایی نامزدها وجود دارد.

با این حال در انتخابات سال ۹۴ حوزه انتخاباتی سمنان تنها یک نامزد داشت که بدون رقیب وارد مجلس خبرگان شد و در استان‌هایی مانند آذربایجان غربی، اردبیل و بوشهر، نامزدهای تأیید صلاحیت شده حوزه‌های دیگر به این حوزه‌ها منتقل شدند.

در حالی که پیشتر حذف گسترده نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان از جمله ردصلاحیت حسن روحانی انتقادهایی را برانگیخته بود، سخنگوی شورای نگهبان گفت: «همان طور که قبلاً هم عرض کردم عمده داوطلبانی که تایید نشدند از شرایط علمی لازم برخوردار نبودند.»

بر اساس قوانین جمهوری اسلامی، نامزدهای انتخابات خبرگان باید حتماً از میان روحانیون و به‌اصطلاح «مجتهد» باشند.

با این حال، بسیاری همواره انتقاد داشته‌اند که شورای نگهبان در ارزیابی‌ها در این زمینه سیاسی عمل می‌کند.

حذف رقبای ابراهیم رئیسی در یک حوزه انتخابیه انتخابات مجلس خبرگان واکنش‌های بسیاری را برانگیخته است.

هنگامه شهیدی فعال سیاسی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «رد صلاحیت رقبای رئیسی او را کاندیدای واحد خراسان جنوبی کرده است. انتخابات بدون رقابت مفهوم حق انتخاب مردم را زیر سوال میبرد. مهمتر اینکه آدم یاد صدام حسین می افته که با ۹۹/۹۹ درصد در انتخابات بی‌رقیب رای می آورد و آن را دموکراسی باشکوه مردم عراق می نامید!»

عبدالرضا داوری از نزدیکان پیشین محمود احمدی‌نژاد نیز نوشت: «شورای نگهبان هرگز انتخابات را مهندسی نمی‌کند، برای انتخابات دیکته می‌گوید.»

مجلس خبرگان رهبری که بر اساس قانون اساسی جمهوری اسلامی وظیفه تعیین و عزل رهبر و همچنین نظارت بر عملکرد او را دارد، اکنون به نهادی تحت کنترل خود رهبر جمهوری اسلامی در آمده است.

حذف برخی چهره‌ها از انتخابات خبرگان در حالی است که موضوع جانشینی علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در سال‌های اخیر بسیار خبرساز و حتی نام یکی از فرزندان او به عنوان جانشینش پس از مرگ مطرح بوده است.

علی خامنه‌ای که چند سال پیش موضوع بیماری‌اش علنی شد، در سال ۱۳۹۴ نسبت به «نفوذ در مراکز تصمیم‌گیری و تصمیم‌‌سازی» جمهوری اسلامی به مقام‌های ایران هشدار داد.

او درباره مخالفانش گفته بود: «آن‌ها منتظرند که ملت و نظام خواب‌شان ببرد و ده سال دیگر که مثلاً بنده نباشم، اهداف‌شان را محقق کنند.»
+5
رأی دهید
-18

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۴۲
    sama128 - شیراز، ایران
    رقابت پورشوری هستش ؛ شورای نگهبان بین کاسه توالت سنتی اصول گرا و توالت فرنگی اصلاح طلب نگذاشت رقابت پرشوری صورت بگیره چون جفتش به شاش و مدفوع ختم میشد.
    0
    5
    شنبه ۰۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۱:۱۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۸۱
    گفتگوگر - پیتزبورگ، ایالات متحده امریکا
    انتخاباتی از این مسخره تر در دنیا هرگز اتفاق نیفتاده است. این حتی انتصابات هم نیست بلکه گزینش مستقیم است
    0
    7
    شنبه ۰۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۳:۵۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.