ایالت آلابامای آمریکا یک محکوم را برای اولین بار در جهان با گاز نیتروژن اعدام کرد

عکس پلیس از اسمیت بعد از دستگیریبی بی سی: ایالت آلاباما در آمریکا یک قاتل محکوم به مرگ به نام کِنِت یوجین اسمیت را با گاز نیتروژن اعدام کرده است. این اولین بار است که از این روش برای اعدام در آمریکا استفاده می‌شود.

اسمیت، ۵۸ ساله، در روزهای اخیر دو بار از دیوان عالی خواست اجرای حکم را متوقف کند که هر بار رد شد. همچنین درخواست او در یک دادگاه تجدید نظر فدرال رد شد. او استدلال می‌کرد که این نوع اعدام یک مجازات بی‌رحمانه و غیرعادی است.

آلاباما در سال ۲۰۲۲ سعی کرده بود اسمیت را با تزریق مرگبار اعدام کند، تلاشی که ناکام ماند.

او در سال ۱۹۸۹ به خاطر قتل یک زن به مرگ محکوم شد. یک واعظ کلیسا، او و یک نفر دیگر را به عنوان ضارب برای قتل همسرش اجیر کرده بود.

اسمیت اولین کسی است که به گفته «مرکز اطلاعات مجازات اعدام» با استفاده از گاز خالص نیتروژن در آمریکا یا جهان اعدام می‌شود.

تنفس این گاز به صورت خالص باعث از کار افتادن سلول‌های بدن و مرگ منجر می‌شود. آلاباما پیشتر در اسنادی که تحویل دادگاه داد گفت انتظار دارد که اسمیت ظرف چند ثانیه از هوش برود و بعد از چند دقیقه جان ببازد.

اما برخی متخصصان پزشکی این روش را محکوم کردند و هشدار دادند که ممکن است باعث پیامدهای فاجعه‌بار از جمله تشنج شدید یا ضایعه شدید مغزی و ایجاد یک زندگی نباتی برای فرد محکوم شود.
الیزابت سِنِت در سال ۱۹۸۸ به قتل رسیدکمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل هفته پیش خواستار توقف اجرای این حکم شد و گفت که کشتن اسمیت با گاز، براساس قوانین بین‌المللی، معادل شکنجه یا رفتار بی‌رحمانه، غیرانسانی یا تحقیرآمیز است.

آلاباما و دو ایالت دیگر آمریکا استفاده از روش «نیتروژن هیپوکسی» را به عنوان جایگزینی برای سایر روش‌ها تصویب کرده‌اند، چون یافتن داروهای مورد استفاده در تزریق مرگبار دشوار شده است. کمبود این مواد به کاهش آمار اعدام در آمریکا منجر شده است.

پنج نفر از اصحاب رسانه برای مشاهده این اعدام به مرکز اصلاح و تربیت هولمن در آتمور منتقل شدند.

به گفته شاهدان اسمیت قبل از اعدام گفت: «آلاباما امشب باعث می‌شود انسانیت یک قدم عقب برود. از حمایت همه شما متشکرم. دوستتان دارم.»

گفته می‌شود زمانی که تزریق گاز نیتروژن به ماسکی که روی صورت او قرار گرفته بود شروع شد، لبخند زد، رو به خانواده‌اش کرد، سرش را تکان داد و با ایما و اشاره گفت: «دوستتان دارم.»

شاهدان عینی می‌گویند که او پیش از مرگ برای دو تا چهار دقیقه به خود می‌پیچید و برای حدود پنج دقیقه به سختی نفس می‌کشید.

کِی آیوی، فرماندار آلاباما، که به درخواست برای حضور در محل اعدام پاسخ نداد، در بیانیه‌ای مرگ اسمیت را تایید کرد.

او گفت: «بعد از بیش از ۳۰ سال و تلاش‌های مکرر برای کلاه گذاشتن بر سر سیستم، آقای اسمیت به خاطر جنایات هولناک خود پاسخگو شناخته شده است.»
کنیت یوجین اسمیت در عکسی جدیدتر«دعا می‌کنم که خانواده الیزابت سِنِت بعد از سال‌ها رنج در پی این ضایعه بزرگ به آرامش فکری برسند.»

استیو مارشال، دادستان کل آلاباما، گفت که معلوم شد این روش «شیوه‌ای موثر و انسانی برای اعدام است» و «پیش‌بینی‌های ناگوار» فعالان و رسانه ها را باطل کرد.

او در بیانیه خود افزود: «عدالت اجرا شد.»

اسمیت یکی از دو مردی بود که برای به قتل رساندن خانم سِنِت در سال ۱۹۸۸ هر کدام با دریافت هزار دلار اجیر شده بودند.

او با ضربات انبر شومینه و چاقو در سینه و گردن در خانه به قتل رسید و حادثه طوری صحنه‌سازی شد که سرقت جلوه کند.

چارلز سنت، شوهر او، که یک واعظ بدهکار بود این دسیسه را چیده بود تا پول بیمه عمر او را بگیرد. او زمانی که حلقه تحقیقات جنایی دور او تنگ‌تر می‌شد، خودکشی کرد.

جان فارست پارکر، شریک جرم اسمیت، در سال ۲۰۱۰ اعدام شد.

اسمیت در دادگاه اقرار کرد که هنگام کشته شدن قربانی در آنجا حضور داشت، اما گفت در قتل دست نداشت.
مرکز اصلاح و تربیت آلاباما که اسمیت در آن زندانی بودسازمان اصلاح و تربیت آلاباما پیشتر جزئیاتی از ۴۸ سال آخر زندگی این زندانی ارائه کرد.

اعضای خانواده، دو دوست، مشاور معنوی و وکیل اسمیت به بازدید او رفتند.

او صبحانه‌ای شامل تخم مرغ، مربای انگور، سوس سیب و آب پرتغال خورد. آخرین وعده غذایی او استیک و تخم مرغ با نوعی سیب زمینی سرخ کرده بود.

آلاباما دو سال قبل سعی کرد اسمیت را با تزریق مرگبار اعدام کند، اما مسئولان نتوانستند رگ او را پیدا کنند تا اینکه مهلت اجرای حکم که می‌گوید اعدام باید در یک محدوده زمانی مشخص انجام شود به سرآمد. اسمیت آن تجربه را شکنجه توصیف کرد.

دیوان عالی آمریکا پنجشنبه شب بار دیگر درخواست توقف اعدام را رد کرد.

شش قاضی محافظه کار این دادگاه جملگی درخواست را رد کردند، اما سه قاضی لیبرال رای مخالف دادند.

قاضی سونیا سوتومایور نوشت: «آلاباما بعد از ناکامی برای کشتن اسمیت در اولین تلاش، حالا او را به عنوان یک 'موش آزمایشگاهی' انتخاب کرده است تا روش اعدامی که قبلا امتحان نشده را آزمایش کند. جهان تماشاگر است.»
+35
رأی دهید
-7

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۴۴
    Momijii - توکیو، ژاپن

    خوب فکریه ، باید مفعول و دارو دسته جنایتکارش رو ، و هر چی آخونده به این روش اعدام کرد !
    2
    54
    جمعه ۰۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۸:۲۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۴
    ایرانِ سکولار بدون آخوند - زارچ، ایران

    اینجاست که حرف فرشاد عاشور به یادم آمد که میگه : شهاااااب سنگ بیا بخور ، بخور به زمین
    3
    24
    جمعه ۰۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۰
    طلوع ازادی - لوس آنجلس ، ایالات متحده امریکا

    مردم ایران این نوع اعدام را بدلیل کوتاهی مدت زمان در مورد جنایتکاران حاکم را بر اساس علوم فقهی مردود دانسته و فقط مجازات حبس ابد با اعمال شاقه همانند کار در معادن ذغال سنگ ووو با حد اکثر دو وعده غذا را از نظر شرعی جایز می‌دانند. البته با یک درجه تخفیف از مثله کردنشان بوسیله مادران داغدار ایرانی ۴۳ سال حکومتشان فقط با چنگ و دندان 😡🤕
    0
    37
    جمعه ۰۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۴
    ایران جویدان - جیبوتی، آنگولا

    مجازات اخوندا و حزب اللهی ها در آینده به نظر من باید در داغ ترین صحرای ایران یک اردوگاه کار تفکیک زبالهً خیس درست بشه و این بی شرفا رو با همون نون خشک و لونگ که برای مردم تجویز می کردن تا آخر عمر ننگینشون بکار بگیرن، شاید حداقل ابنجوری کمی مفید واقع بشن.
    1
    30
    جمعه ۰۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۰
    گور دجال زار می بینم - نیده، ترکیه

    یک زمانی آمریکا ابر قدرتی بود و ابهتی داشت، الان به چنان خفتی افتاده که ناچار تن به اوزگل هایی مثل اوباما و بایدن میدهد و با ملایان در زمینه انتخابات تقلبی و اعدام مسابقه میدهد!
    14
    34
    جمعه ۰۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۷
    hamidesabz - لندن، انگلستان
    کاری ندارم که طرف حقش اعدام بوده یا نه که احتمالا بوده اما خفگی با گاز نیتروژن اگر درحال هوشیاری باشد مرگی بسیار دردناک و رقت انگیز است چرا که مغز کمبود اکسیژن را به شدت درک میکند و همه بدن را به تقلا و دست و پا زدن برای خلاصی از حالت خفگی وادار میکند که باعث دردی شدید در همه بدن میشود تا جایی که اعدام با طناب دار بدلیل شکسته شدن مهره گردن و قطع نخاع بسیار کم درد تر از این نوع اعدام است! در عوض خفگی با گاز سمی منواکسید کربن باعث گیجی و خواب آلودگی میشود و مرگ بدون دردی را در پی دارد، عجیب است که مهد تمدن و دموکراسی برای مجازات روشی وحشیانه را در پیش میگیرد!
    20
    16
    جمعه ۰۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۶
    Munchen - مونیخ، آلمان
    hamidesabz - لندن، انگلستان
    منبع شما برا این ادعا کجاست؟ دیشب برنامه ای در یوتیوب در همین مورد خاص میدیدم که گفتگو با یک متخصص دارو و بیهوشی در آمریکا بود ،نتیجه این بود که هیچ تحقیقی در این مورد ممکن نبوده و هیچ اطلاع و پیش فرضی در مورد نحوه مرگ و احساسی که به شخص اعدامی دست میدهند وجود ندارد.طبق قانون آمریکا نحوه مرگ باید "غیر ظالمانه" باشد،و دلیل رویکرد جدید به استفاده از گاز نیتروژن جای داروهای قبلی همین است.اعدام با طناب دار بر خلاف نظر شما همیشه به شکستن نخاع و مرگ آنی منجر نمیشود و احتمال نشکستن گردن و خفگی دردناک و تدریحی همیشه وجود دارد.تمام این مطالب بصورت مستند و گفتگو با متخصصین در اینترنت موجود است و نظر شخصی نیست.
    2
    11
    جمعه ۰۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۶
    Munchen - مونیخ، آلمان
    hamidesabz - لندن، انگلستان
    ادامه اینکه شما لازم نیست نگران مجازات اعدام یک قاتل جانی در آمریکا باشی وقتی در ایران اشغالی،جوان بیگناه و معترض را بعد از انواع شکنجه و تجاوز و شکستن استخوانها بدون محاکمه،همزمان با صدای عرعر اذان عربی بالای دار کشیده و جانش را میگیرند یا وقتی در سال قرن ۲۱ به سبک فیلمهای وحشتناک سادیستی انگشتان دست یک سارق را با گیوتین بدون بیهوشی قطع میکنند،یا حکم به چکاندن اسید در چشم یک انسان میدهند.
    3
    13
    جمعه ۰۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۱
    یا فاطمه زهرا - کپنهاگ ، دانمارک
    بهترین روش...... می‌باشد. تضمین مرگ سریع و بدون درد. زیرا سرعت گلوله در فاصله کم از سرعت اعصاب بیشتر است که وظیفه انتقال درد به مغز را دارند.
    19
    2
    جمعه ۰۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۷
    hamidesabz - لندن، انگلستان
    Munchen - مونیخ، آلمان
    دوست عزیز این نظر من اصلا به معنای حمایت از جنایت های خامنه ایی در داخل ایران نیست و د واقع به هیچ وجه قصد مقایسه آنچه در آمریکا میگذرد با ایران نیست در واقع جنایت های خامنه ایی با چنین رویداد هایی در آمریکا قابل مقایسه نیست!. این نظر فقط از بابت تعجب من از آمریکا است که خلاف انتظاری که از یک کشور حامی دموکراسی میرود اقدام به اعدام توام با شکنجه بکند!
    0
    9
    جمعه ۰۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۸
    sabbas - لندن، انگلستان
    شنیدم که خلق اویز یا همون اعدام کردن کم درد ترین و سریع ترین نوعه چرا که رگ نخاع به خاطر نداشتن تحمل وزن زندانی به سرعت پاره شده و کل سیستم اعصاب شات دون میشه؟.پس چرا اقلا این کار را نمکنن؟
    0
    2
    شنبه ۰۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.