رئیس ستاد ارتش پاکستان: جان یک پاکستانی مهم‌تر از تمام افغانستان است

ژنرال منیر عاصمبی بی سی: ژنرال عاصم منیر، رئیس ستاد ارتش پاکستان گفته است ارزش جان یک پاکستانی مهم‌تر از تمام افغانستان است.

به گزارش رسانه‌های پاکستان او این اظهارات را روز چهارشنبه (۴ بهمن/دلو) در بیانیه‌ای خطاب به دانشجویان دانشگاه‌های دولتی و خصوصی پاکستان در اسلام‌آباد ابراز کرده که درباره سیاست این کشور در قبال همسایگان بوده است. او همچنین بحث آشتی با هند، رقیب دیرینه پاکستان را هم رد کرد.

ژنرال عاصم منیر در این نشست گفت: «وقتی موضوع امنیت تک تک پاکستانی‌ها در میان باشد، می‌توان کل افغانستان را محکوم و نفرین کرد.»

او همچنین خطاب به طالبان در افغانستان هشدار داد: «به پاکستان چشم نداشته باشید. ما حاضریم هر چیز و همه چیز را قربانی کنیم.»

ژنرال عاصم منیر گفت: «پاکستان به مدت ۵۰ سال غذای پنج میلیون تبعه افغان را فراهم کرده است اما وقتی نوبت به فرزندان خودمان می‌‌رسد، ما کسانی را که به آن‌ها حمله می‌کنند مورد پیگرد قرار خواهیم داد.»

او مدعی شد که شورش در بلوچستان پاکستان از دیرباز مورد حمایت افغانستان بوده و همسایه غربی هرگز به پاکستان دوستی نشان نداده است.

او گفت افغانستان تنها کشوری بود که با پذیرش پاکستان در سازمان ملل پس از استقلال مخالفت کرد و افزود که مشکل این است که «مردم ما تاریخ را نمی‌خوانند».

مقام‌های طالبان تاکنون به این اظهارات واکنشی نشان نداده‌اند اما قبلاً بارها گفته‌اند که «خواهان روابط نیک» با پاکستان هستند.
ژنرال عاصم منیر کیست؟
ژنرال عاصم منیر، که قبلا رئیس سرویس اطلاعات نظامی پاکستان (آی‌اس‌آی) بود، در نوامبر ۲۰۲۲ جانشین ژنرال قمر جاوید باجوا شد. او که بلندپایه‌ترین ژنرال ارتش پاکستان است، از متحدین ژنرال باجوا محسوب می‌شود. او از سمت خود به عنوان رئیس «آی‌اس‌آی» توسط عمران خان، نخست‌وزیر پیشین برکنار شد و سپس فرمانده کل ارتش شد.

ژنرال عاصم منیر در حالی به این سمت گماشته شد که از یک طرف باید روابط آتی با هند رقیب پاکستان را که دارای سلاح هسته ای است، تعیین کند و از طرف دیگر چگونگی مناسبات کشورش را با حکومت طالبان در افغانستان روشن سازد.

از زمانی که او فرمانده ارتش ۶۰۰ هزار نفری پاکستان شده است روابط حکومت طالبان با پاکستان به تیرگی رفته است و حملات تحریک طالبان پاکستان علیه نیروهای امنیتی این کشور به شدت افزایش یافته است.

ژنرال منیر در گذشته در منطقه مورد مناقشه با هند که هم مرز با چین است، ماموریت‌های مهمی اجرا کرده است.

رئیس ستاد ارتش در پاکستان،‌ مهم‌ترین مقام نظامی در این کشور است که سرنوشت سیاسی کشور هم اغلباً به آن وابسته است.

در طی ۷۶ سالی که از تاسیس پاکستان می گذرد ارتش سه بار قدرت را به دست گرفته و برای تقریبا چهار دهه این کشور را اداره کرده است.
در چند ماه گذشته صدها هزار افغان از پاکستان اخراج شدنداظهارات رئیس ستاد ارتش پاکستان در ادامه تنش‌ها بین طالبان افغانستان و پاکستان بیان شده است. این تنش‌ها وقتی بالا گرفت که حملات تحریک طالبان پاکستانی (تی‌تی‌پی) به نیروهای امنیتی در پاکستان در ماه‌های اخیر افزایش یافت. پاکستان طالبان را به حمایت و پناه دادن این گروه متهم می‌کند.

مقام‌های طالبان بارها این اتهام را رد کرده و آن را موضوع داخلی پاکستان خوانده است.

در همین راستا پاکستان چند ماه قبل اعلام کرد که بیش از یک میلیون مهاجر فاقد مدرک اقامت افغان را از پاکستان اخراج می‌کند و تاکنون صدها هزار نفر به افغانستان بازگشته‌اند.

اظهارات فرمانده ارتش پاکستان واکنش‌هایی را هم در میان فعالان افغان در پی داشته است.

از جمله تمیم عاصی، فعال مسایل سیاسی افغانستان در شبکه‌های اجتماعی با انتشار خبری در این مورد نوشته است:‌ «هبت‌الله، ملا یعقوب و متقی برای جنرال عاصم منیر از طریق مولانا فضل الرحمان پیام فرستاده بودند که: پاکستان خانه‌ دوم ماست و ما امنیت پاکستان را امنیت خود می دانیم. خب! حالا جواب تان را گرفتید!»

ژنرال عاصم منیر درباره روابط اسلام آباد با دهلی نو نیز گفت: «هند با مفهوم پاکستان آشتی نکرده است، پس چگونه می‌توانیم با آن آشتی کنیم.»

ژنرال منیر به روابط پاکستان با ایران هم پرداخت و به طور خاص به حملات موشکی اخیر تهران در بلوچستان پاکستان اشاره کرد. وی با تاکید بر اینکه هیچ کس اجازه نخواهد داشت حاکمیت و تمامیت ارضی پاکستان را زیر پا بگذارد، گفت: «شما نمی‌توانید به ما خنجر بزنید و اگر این کار را انجام دهید، پاسخ مناسبی دریافت خواهید کرد.»

پس از آن که چند روز قبل ایران اهداف شبه‌نظامیان را در خاک پاکستان هدف قرار داد، پاکستان به اهدافی در خاک ایران به ویژه در شهر مرزی سراوان شلیک کرد.
+15
رأی دهید
-27

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۶۱
    یا فاطمه زهرا - برابراند ، دانمارک

    خاموش!
    40
    7
    ‌پنجشنبه ۰۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۳:۳۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۰
    samamos - میدلزبرو، انگلستان
    یا فاطمه زهرا - برابراند ، دانمارک
    این حرفهای پوپولیستی چقدر تو جهان سوم هیجان برانگیزه انگار که به دانکی تی تاب بدی هیچکس هم نمیگه همین طالبان رو بیست سال تو آب نمک گذاشتن در پناه پاکستان و حالا جنگ زرگری و نمایش سیرک.
    2
    14
    جمعه ۰۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۲:۴۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۴
    نسل بی سواد - اسلو، نروژ
    شما خیلی مدفوع خوردی با اون دهن بوگند سیرت . برادران افغان مثل شماها جیب بر و کلاهبردار نیستند . در ضمن در زندگی و نظافت شخصی هم خیلی از شماها تمیزتر. قلبشون هم از شماها پاکتر.
    14
    17
    جمعه ۰۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۱۰۰
    تنها در اینجا - کپنهاگ، دانمارک
    تا حدودی درست میگه ولی‌ خودشون هم دست کمی‌ از اونها ندارند
    4
    15
    جمعه ۰۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۶:۳۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۱۰۰
    تنها در اینجا - کپنهاگ، دانمارک
    یا فاطمه زهرا - برابراند ، دانمارک
    فاطی افغانی سعی نکن خودتو قاطی آدما کنی ما ایرانیان برای افکار پوسیده تو جیره خور عرزشی قائل نیستیم.برو تو روم افغانی‌ها مزخرف نوشتااا کن.
    4
    13
    جمعه ۰۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۶:۳۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۴
    ایران جویدان - جیبوتی، آنگولا
    یا فاطمه زهرا - برابراند ، دانمارک
    ای بابا چی شده فاطی اون از ترکیه این از پاکستان چرا کل دنیا دارن رنگی‌تون می کنن. در ضمن جناب ژنرال اینا ذاتشون همینه اگر دستتو تا آرنج عسل کنی بهشون بدی آخرش گازشون رو می گیرن، مگر در ایران مردم به اینا کار و جا ندادن ولی تا فرصت پیدا می کنن قتل و دزدی جنایت می کنن.
    2
    15
    جمعه ۰۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۷:۵۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۹
    Nagonsar - مونیخ ، آلمان
    اخه اشعالشتان تاریخ از کجاش در اورده؟ اشغالستان چیزی در حد بلانصت قاطر. مملکتی که حاصل ونیزی هندو سیک و کولیهای اواره بود و هست
    1
    6
    جمعه ۰۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.