افزایش ساعتی نرخ دلار در ایران؛ یک کارشناس: بازار سرمایه «به طور کامل» رها شده است

 بازار متلاطم ارز در ایران - آرشیوصدای آمریکا: نرخ طلا، دلار، و دیگر ارزهای خارجی در بازار آزاد ایران روز چهارشنبه چهارم بهمن با افزایش شدید و ساعتی رو به رو شده است.

تا زمان تنظیم این گزارش نرخ دلار به «۵۵ هزار و ۷۰۰ تومان» رسیده و هر تمام سکه معروف به «طرح امامی» در روز چهارشنبه «۳۲ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان» فروخته می‌شود.

بنا بر اعلام لحظه‌ای وب‌سایت بن‌بست، که نرخ ارزهای خارجی و طلا را در بازار ایران گزارش می‌کند، تنها از یک ساعت گذشته تا لحظه تنظیم این خبر، بهای هر یک دلار آمریکا «۲۵۰ تومان» و هر یک سکه طلای «طرح امامی» به میزان «۱۰۰ هزار تومان» افزایش داشته است.

تلاطم در بازارهای مالی ایران در روزهای گذشته چشمگیر بوده، چنان که قیمت دلار آمریکا در روز یک‌شنبه اول بهمن کمتر از ۵۴ هزار تومان بود و طی سه روز به کانال ۵۶ هزار تومان نزدیک شده است.

بنا بر گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، شاخص کل بورس در پایان معاملات روز سه‌شنبه سوم بهمن با ۲۶ هزار واحد ریزش به دو میلیون و ۱۲۹ هزار واحد رسید و میزان ۹۱۶ میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سهام خارج شد.

به گزارش روزنامه «جهان صنعت»، وحید شقاقی شهری، اقتصاددان در ایران، تأکید کرده که «در بازار سرمایه هیچ‌گونه مدیریتی صورت نمی‌گیرد» و «این بازار به طور کامل رها شده است.»

به گفته این اقتصاددان، «هر کدام از وزارتخانه‌ها و هر دستگاهی به طور مداوم دستورالعمل صادر می‌کند
و دستورالعمل‌ها را هم تغییر می‌دهد.»

شقاقی شهری همچنین تأکید کرده که «در مصوبات صادر‌شده مدام نرخ‌ها و متغیرهای کلیدی اثرگذار بر بازار سرمایه دست‌کاری می‌شود و این تغییرات سردرگمی ایجاد می‌کند» و «در همین شرایط سهامداران سهمی را می‌خرند، ولی بعد می‌بینند که با یک مصوبه ناگهانی بر سودآوری بنگاه‌ها تأثیر منفی گذاشته می‌شود.»

همچنین، سیامک قاسمی، کارشناس اقتصادی در ایران، با اشاره به دامنه نوسان در معاملات سکه، آن را ناشی از «سیاست‌های بگیر و ببند» و «بازارها را با دستور از نوسان انداختن» دانست و در شبکه اجتماعی ایکس گفت که این روند «غیر از سوق دادن سرمایه مردم به بازارهای غیررسمی و نقدی هیچ نفع دیگری ندارد» و مقامات «حتی یک بار نشد به غیر از بستن و محدود کردن به اصل دلایل فکر کنند.»
موج رو به فزونی نرخ طلا و ارز در بازار ایران در حالی است که اعتراضات معیشتی به طور مداوم در شهرهای مختلف در جریان است.

جمشید دموئی، اقتصاددان، با اشاره به «عددهای ساختگی» در لایحه بودجه ۱۴۰۳ دولت جمهوری اسلامی، به بخش فارسی صدای آمریکا گفته که باید منتظر «تورم بزرگتر» در ایران بود.
جمشید دمویی: با این عددهای ساختگی لایحه بودجه، منتظر تورم بزرگتر باشید
همچنین، جمشید اسدی، اقتصاددان نیز به صدای آمریکا گفته که اقتصاد جمهوری اسلامی فرو پاشیده است و دلیل این که هنوز کنار نرفته، این است که هنوز جایگزینی برای آن نیامده است.
جمشید اسدی: اقتصاد جمهوری اسلامی فروپاشیده است؛ کنار نرفته، چون هنوز جایگزینی نیامد
+28
رأی دهید
-2

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۴۵
    amirHassna - سیدنی، استرالیا

    عوضش امنیتو قیمه و شیعه گریو زرنگ بازی هستش پس حله. نوش.
    0
    33
    ‌پنجشنبه ۰۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۹
    Nagonsar - مونیخ ، آلمان
    اصول حکومت‌داری. سخنرانی دموقُراضه خطاب به مدیران حکومتی:۱- مردم همه گوسفندند و ما چوپان: حواستان باشد! بزرگ‌ترین اشتباه در حکومت، بها دادن به مردم، یا ارزش قائل شدن برای مردم است. شما مطمئن باشید که اگر برای مردم، ارزشی بیش از گوسفند قائل شوید، نمی‌توانید بر آن‌ها حکومت کنید. بهای مردم را شما معین می‌کنید، نه خودشان. اگر شما بر مردم قیمت نگذارید، آنها قیمتی بر خودشان می‌گذارند که هیچ‌جور نمی‌توانید بخرید. و تازه این گوسفند که من گفتم بالاترین قیمت است؛ قیمت آدم‌های اندیشمند چاق و چله. و اِلا قیمت بقیه‌ی مردم، حداکثر در حد پشگل گوسفند است و نه بیشتر. نتیجه این که: مردم را هر جور بار بیاورید، بار می‌آیند. اگر به آنها احترام بگذارید، فکر می کنند که شما موظفید به آنها احترام بگذارید. اگر به آنها توضیح دهید، گمان می‌کنند که شما موظف به توضیح دادن‌اید.۲- هیچ وقت شنیده‌اید که غذای گوسفند را به او اهداء یا تقدیم کنند؟ غذا یا علوفه گوسفند را جلویش می‌ریزند....
    0
    7
    ‌پنجشنبه ۰۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۹
    Nagonsar - مونیخ ، آلمان
    .. طبیعی‌ترین و مسلم‌ترین حق مردم را باید با تحقیر و توهین به آنها داد؛ وگرنه طلبکار می‌شوند. اگر به مردم عزت بگذارید یا احترام کنید، مردم فکر می‌کنند که شما موظف به عزت گذاشتنید و دنبال باقی مطالبات خود می‌گردند. ۳- طوری برنامه‌ریزی کنید که مردم از صبح تا شب بدوند و آخر شب هم نرسند. مردم اگر مایحتاج خود را آسان به دست بیاورند، اگر وقت اضافه داشته باشند، عصیان می‌کنند، بداخلاقی می‌کنند و به فکر اعتراض و انقلاب و این حرف‌ها می‌افتند. یک تشکیلاتی را تأسیس کنید که کارش چرخاندن مردم باشد، یا چرخاندن لقمه دور سر مردم. کارش چیدن موانع مختلف، پیشِ پایِ مردم باشد. فرض کنید که آبِ دریا فاصله‌اش یا مردم به اندازه دراز کردن یک دست است. جای دریا را نمی‌توان عوض کرد، اما راه مردم را که می‌شود دور کرد. هزار جور قانون می‌شود وضع کرد که مردم دور کره‌ی زمین بچرخند و دست آخر به همان نقطه‌ای برسند که قبلاً بوده‌اند. و از شما به خاطر رسیدن به همان نقطه، تشکر هم بکنن
    0
    9
    ‌پنجشنبه ۰۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۹
    Nagonsar - مونیخ ، آلمان
    ۴- مردم را به دو دسته تقسیم کنید و به یک دسته حقوق و مواجب بدهید که مراقب آن دسته‌ی دیگر باشند. دسته اول، به طمع مواجب یا از ترس قطع شدن مواجب، مرید شما می‌شوند و دسته‌ی دوم، از ترسِ دسته‌ی اول، مطیع و مِنقاد شما. به این ترتیب، مملکت، خود به خود اداره می‌شود، بی‌آنکه شما زحمتی بکشید یا دغدغه‌ای داشته باشید. ۵- مردم به دو دسته خیلی نامساوی تقسیم می‌شوند: عوام و خواص. نسبت این دو با هم، نسبت ۹۹ به ۱ است. یعنی از هر ۱۰۰ نفر، ۹۹ نفر عوام‌اند عین خودمان و یک نفر خواص است. و هیچ آدم عاقلی، ۹۹ را نمی‌گذارد، یک را بردارد. پس خواص را در شمار هیچ‌یک از اعضای بدن خود به حساب ناولاً: جلب رضایت عوام، بسیار آسان‌تر از خواص است. ثانیاً: رضایت عوام را فله‌ای می‌شود جلب کرد ولی خواص را یکی یکی؛ آن هم اگر بشود. ثالثاً: عقلِ عوام به چشمشان است ولی عقل خواص، هر کدام، یک جایشان است که با زحمت هم نمی‌توان جایش را پیدا کرد. و از همه مهم‌تر، در انتخابات و رأی‌گیری، رأی خواص و عوام یک اندازه است. رأی آدم خاص که بیشتر یا بزرگ‌تر از آدم عوام نیست.
    0
    7
    ‌پنجشنبه ۰۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۹
    Nagonsar - مونیخ ، آلمان
    ....جمهوری اشعالی پوشالی سقط پرستان وارداتی جبل امل و نجف وسامرا و کلکته قانون اساسیشون را از کتاب اصول دموقراضه کپی کردن و ۴۴ سال طبق این اصل بر مردم سوارند و ملت هگم میگن ناراضی نیتیم فقط اگر ممکنه تعداد مفعولها را بیشتر کنید که ما زیاد تو نیاستیم
    0
    7
    ‌پنجشنبه ۰۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۸۱
    گفتگوگر - پیتزبورگ، ایالات متحده امریکا
    قیمت دلار به طور طبیعی تا 3 سال آینده به 100 هزار تومان و بیشتر خواهد رسید
    0
    5
    ‌پنجشنبه ۰۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.