پاپ فرانسیس در مورد خطرات «گمراه‌کننده» هوش مصنوعی هشدار داد

 رهبر کاتولیک‌های جهان درباره «ناهنجاری‌های مرتبط» با هوش مصنوعی از جمله تضعیف کثرت‌گرایی و رشد «تفکر قبیله‌ای» هشدار داد
رادیو فردا: رهبر کاتولیک های جهان روز چهارشنبه چهارم بهمن ضمن اذعان به این نکته که خود او نیز قربانی تصاویر «دیپ فیک» بوده است، در مورد خطرات «گمراه‌کننده» هوش مصنوعی هشدار داد و بار دیگر خواهان وضع مقررات بین‌المللی در مورد نحوه به کارگیری این فناوری در راستای منافع عمومی شد.

پاپ فرانسیس در پیام خود برای «روز جهانی ارتباطات اجتماعی کلیسای کاتولیک» که ۱۲ مه در سراسر جهان برگزار می‌شود، در مورد نگرانی‌ها و امیدهای خود به فناوری هوش مصنوعی صحبت کرد.

او از مردم خواست که به‌طور موقت «پیش‌بینی‌های فاجعه‌بار و نگرانی از تاثیرهای منفعل‌کننده» هر چیز جدیدی را کنار بگذارند ولی در پیام سه صفحه‌ای خود بیشتر روی هشدارهای صریح در مورد «آلودگی شناختی» که می‌تواند باعث مخدوش شدن واقعیت، ترویج گفتمان‌های جعلی و افتادن مردم در حصارهای ایدئولوژیک شود، تمرکز کرد.

رهبر کاتولیک‌های جهان در بخشی از پیام خود نوشت: «ما باید به پیامدهای منفی و طولانی‌مدت انتشار اطلاعات غلط در قالب اخبار جعلی بیاندیشم که یکی از اشکال آن خلق و انتشار تصاویری است که ظاهرا واقعی به نظر می‌رسند اما در حقیقت جعلی هستند. خود من نیز قربانی فناوری دیپ فیک بوده‌ام.»

به نظر می‌رسد اشاره او به تصویری است که پارسال به شکل گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی پخش شد. در این عکس که با استفاده از اپلیکیشن‌های خلق تصویر تهیه شده بود پاپ فرانسیس را می‌توان دید که یک پالتوی پف‌دار پوشیده که درازای آن تا روی زانو است.

رهبر کاتولیک‌های جهان در بخش دیگری از پیامش به «پیام‌های صوتی جعلی با استفاده از صدای افراد که هیچگاه چنین حرف‌هایی نزده‌اند» اشاره کرد.

دادستان کل ایالت نیوهمپشایر آمریکا روز دوم بهمن خبر داد که دفتر او تحقیقات در مورد منشا یک تماس تلفنی جعلی را آغاز کرده است که در آن ظاهرا جو بایدن، رئیس‌جمهور دمکرات آمریکا، از مردم می‌خواهد در انتخابات مقدماتی حزب که روز سه‌شنبه برگزار شد شرکت نکنند.

پاپ فرانسیس در بخش دیگری از پیامش نوشت: «فناوری شبیه‌سازی که در تولید این مضامین صوتی و تصویری مورد استفاده قرار می‌گیرد می‌تواند در عرصه‌های مشخصی مفید باشد ولی زمانی که رابطه ما با دیگران و رابطه با واقعیت را مخدوش می‌کند به یک فناوری انحرافی تبدیل می‌شود.»

او همچنین درخواست ماه گذشته خود برای وضع و اجرای مقررات بین‌المللی و الزام‌آور در مورد نحوه کاربست هوش مصنوعی را تکرار کرد.

رهبر کاتولیک‌های جهان در پیام روز چهارشنبه خود در مورد «ناهنجاری‌های مرتبط» با هوش مصنوعی از جمله تضعیف کثرت‌گرایی و رشد «تفکر قبیله‌ای» هشدار داد که به گفته او بدون در نظر گرفتن انتقادها و یا آلترناتیوهای دیگر به موضع متصلب یک گروه خاص بدل می‌شود.

پاپ فرانسیس در مورد خطرهای هوش مصنوعی در عرصه رسانه‌ها و به خصوص گزارش‌دهی و خبر‌رسانی در مورد جنگ نیز هشدار داد که به گفته او می‌تواند زمینه یک جنگ موازی از طریق کارزارهای انتشار اطلاعات جعلی را فراهم کند.

او تاکید کرد که فناوری هوش مصنوعی باید نقش خبرنگاری از محل وقوع حوادث را تقویت و نه حذف کند.
+1
رأی دهید
-5

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.