اولین فروشگاه مشروبات الکلی در عربستان سعودی «افتتاح می‌شود»

 عکس تزئینی استرادیو فردا: خبرگزاری رویترز به نقل از یک منبع آگاه با برنامه‌های دولت عربستان سعودی و همچنین یک سند گزارش داد که این کشور برای افتتاح اولین فروشگاه مشروبات الکلی در ریاض آماده می‌شود.

این فروشگاه مشروبات الکلی را فقط به دیپلمات‌های غیرمسلمان می‌فروشد.

رویترز روز چهارشنبه چهارم بهمن بر اساس این سند نوشت که مشتریان این فروشگاه باید از طریق یک برنامه تلفن همراه ثبت‌نام و سپس یک کد ترخیص کالا از وزارت خارجه عربستان سعودی دریافت کنند.

بر اساس این گزارش، هر دیپلمات سهمیه ماهانه معینی برای خرید مشروبات الکلی از این فروشگاه خواهد داشت.

رویترز نوشت که این اقدام نقطه عطفی در تلاش‌های عربستان سعودی به رهبری محمد بن‌سلمان، ولیعهد این کشور، برای توسعه در زمینه‌های گردشگری و تجارت است.

در حالی که بر اساس قوانین اسلامی نوشیدن مشروبات الکلی ممنوع است، عربستان سعودی دارای طبقه روحانیون سنی‌مذهب شدیدا محافظه‌کار است.

رویترز اضافه کرد این اقدام همچنین بخشی از برنامه‌های گسترده‌تری است که از آن به عنوان چشم‌انداز ۲۰۳۰ برای ایجاد اقتصاد غیرنفتی شناخته می‌شود.

در سندی که رویترز توانسته است به آن دسترسی پیدا کند، این فروشگاه جدید در محله دیپلماتیک ریاض، منطقه‌ای که سفارتخانه‌ها و دیپلمات‌ها در آن اقامت دارند، واقع شده است و «به شدت محدود» به غیرمسلمانان خواهد بود.

مشخص نیست آیا سایر مهاجران غیرمسلمان در عربستان سعودی به این فروشگاه دسترسی خواهند داشت یا نه.

میلیون‌ها مهاجر در عربستان سعودی زندگی می‌کنند که بیشتر آن‌ها کارگران مسلمان آسیایی و مصری هستند.

منبع آگاه به رویترز گفت که انتظار می‌رود این فروشگاه در هفته‌های آینده افتتاح شود.

عربستان سعودی قوانین سختگیرانه‌ای علیه نوشیدن مشروبات الکلی دارد که مجازات آن شامل صدها ضربه شلاق، جریمه نقدی یا حبس است.

مهاجران نیز در صورت نوشیدن مشروبات الکلی با خطر اخراج از کشور مواجه هستند.

به عنوان بخشی از اصلاحات قضایی در عربستان سعودی، احکام شلاق در این مواقع تا حد زیادی با احکام زندان جایگزین می‌شود.

مشروبات الکلی در عربستان سعودی تاکنون فقط از طریق پست دیپلماتیک یا در بازار سیاه در دسترس بوده است.

ریاض روز چهارشنبه گزارش‌ رسانه‌های دولتی مبنی بر اعمال محدودیت‌های جدید بر واردات الکل در محموله‌های دیپلماتیک را تایید کرد.

مرکز ارتباطات بین‌المللی دولت عربستان سعودی اعلام کرد که مقررات جدید برای مقابله با تجارت غیرقانونی کالاها و محصولات الکلی دریافت شده توسط نمایندگی‌های دیپلماتیک وضع شده است.

این مرکز با ارسال بیانیه‌ای به رویترز افزود: «این روند جدید برای اعطا و تضمین دسترسی همه دیپلمات‌های سفارتخانه‌های غیرمسلمان به این محصولات در سهمیه‌های مشخص ادامه خواهد یافت.»

این بیانیه به افتتاح فروشگاه برنامه‌ریزی شده مشروبات الکلی اشاره‌ای نکرده، اما در آن آمده که چارچوب جدید به کنوانسیون‌های دیپلماتیک بین‌المللی احترام می‌گذارد.

عربستان سعودی که برای چندین دهه کشوری نسبتاً بسته‌ بوده است، در سال‌های اخیر قوانین سختگیرانه اجتماعی مانند جداسازی مردان و زنان در مکان‌های عمومی و الزام زنان به پوشیدن لباس‌های مشکی یا عبا را کاهش داده است.

دوران ولیعهدی شاهزاده محمد بن سلمان با گشایش کشور برای گردشگری غیرمذهبی، برگزاری کنسرت و اجازه دادن به زنان برای رانندگی، و در عین حال، سرکوب مخالفان و رقبای سیاسی همراه شده است.

برنامه موسوم به «چشم‌انداز ۲۰۳۰» همچنین شامل توسعه صنایع محلی و مراکز لجستیکی است و هدف آن ایجاد صدها هزار شغل برای شهروندان سعودی است.
+58
رأی دهید
-4

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۳۶
    Munchen - مونیخ، آلمان
    میشه گفت بن سلمان به شر و متحجر بودن اسلام پی برده و با اینکه عربستان مرکز و زادگاه اسلام هست و این دین جزو فرهنگشان هست،سعی در پاکسازی عربستان از این باور مضر و ضد انسانی گرفته تا راه پیشرفت و آبادی کشورش رو هموار کنه.از جمله دستورهایی مثل ممنوعیت بردن کودکان به مسجد،ممنوعیت مراسم افطار و بخور بخور و تجمع پر جمعیت بیمورد در مساجد و اینکه دستور داده صدای گوشخراش و افسرده کننده و رعب آور اذان هم باید فقط با صدای آرام پخش بشه.و به تروریستهای فلسطین و غزه هم اعتنایی نداره و برعکس بدنبال رابطه دوستانه با اسرائیل و جهان متمدن هست.آفرین و نفرین و لعنت ابدی بر سر رژیم غاصب و ضد ایرانیه آخوندی سپاهی جمهوری اسلامی که درست برعکس عمل میکنه.
    1
    16
    ‌چهارشنبه ۰۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۵
    Alen777 - لس انجلس، ایالات متحده امریکا
    هنوز هم فهم این را ندارن که بهشت جهنم مردم به خودشون مربوط هست .در تمام عربستان یک کلیسا نیست درصورتی که عربستان در تمام کشورهای غربی مسجد ساخته است.
    2
    14
    ‌چهارشنبه ۰۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۴
    ایران جویدان - جیبوتی، آنگولا
    هر کاری که بکنن آخرش مسلمون، یعنی از مغز و شعور تهی.
    2
    5
    ‌چهارشنبه ۰۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۰:۰۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.