بررسی اظهارات «یهودستیزانه فرماندهان سپاه پاسداران» برای دانشجویان در خاک بریتانیا

بی بی سی:کمیسیون نظارت بر سازمان‌های خیریه در بریتانیا در حال بررسی فیلم‌ سخنرانی‌های « یهودستیزانه‌ای» است که تعدادی از فرماندهان کنونی و پیشین سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برای دانشجویان بریتانیایی ایراد کرده‌اند.

این سازمان نظارتی همچنین تصاویری از شعارهای «مرگ بر اسرائیل» را بررسی کرده است که حاضران در یک موسسه خیریه اسلامی در بریتانیا سر داده‌اند.

دو ویدیو که بی‌بی‌سی صحت آنها را تایید کرده است حاوی سخنرانی دو عضو سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است که یکی از آنها به توصیف جنگ آخرالزمانی علیه «یهودیان» می‌پردازد.

گروه مسئول تبلیغ این سخنان در اینترنت گفته است که به همه عقاید و اقوام احترام می‌گذارد.

این فیلم، که شامل انکار هولوکاست هم می‌شود، باعث این نگرانی در برخی از نمایندگان پارلمان بریتانیا شده که سپاه پاسداران در میان مسلمانان بریتانیا «مروج افراط‌گرایی» است.

سازمان‌های امنیتی بریتانیا هم هشدار داده‌اند که سپاه پاسداران در کار «تحریک خشونت و برنامه‌ریزی برای ربودن یا کشتن افراد» در خاک این کشور است.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یکی از قدرتمندترین سازمان‌های نظامی در خاورمیانه محسوب می‌شود، و مسئولیت عملیات مخفیانه حکومت ایران در خارج از کشور را برعهده دارد و برای این منظور از گروه‌هایی مانند حماس در غزه، حزب‌الله در لبنان و حوثی‌ها در یمن استفاده می‌کند.

سپاه پاسداران در گذشته هم با «توطئه برای آدم‌ربایی و ترور در بریتانیا» مرتبط بوده است. در فوریه سال گذشته، پلیس مبارزه با تروریسم بریتانیا تایید کرد که از سال ۲۰۲۰ پانزده طرح ربودن و قتل را کشف کرده است.

بی‌بی‌سی دریافته است که از آن زمان، دست‌کم یک مورد دیگر از این نوع برنامه‌ریزی‌ها در بریتانیا کشف شده است.
اسکرین شات فیلم ویدیویی از همایشی در کانون توحید که در آن شعار «مرگ بر اسرائیل» شنیده می‌شودویدیوهایی که بی‌بی‌سی آنها را دیده است در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ ضبط شده‌اند و مربوط به سه رویداد مختلف است.

دو ویدیو شامل سخنان فرماندهان سابق و فعلی سپاه پاسداران است که زنده از اینترنت پخش شده‌اند.

مورد دیگر مربوط به یک گردهمایی در مرکز اسلامی «کانون توحید» در غرب لندن است که به مناسبت یادبود قاسم سلیمانی، فرمانده ارشد سپاه پاسداران برگزار شد. قاسم سلیمانی در حمله هوایی آمریکا در سال ۲۰۲۰ کشته شد.

در فیلم این مراسم شعارهای «مرگ بر اسرائیل» سرداده می‌شود اما مشخص نیست چه کسانی این شعارها را سر می‌دهند.

بی‌بی‌سی ویدئوی دیگری را دیده است از سخنرانی آنلاین یک فرمانده سپاه برای دانشجویان در بریتانیا. این فرمانده در جایی دیگر خود را از کسانی معرفی کرده بود که افراد حماس را برای حمله هفتم اکتبر آموزش داده بود و به آن مباهات می‌کرد.

انجمن‌های اسلامی دانشجویان بریتانیا (آی‌اس‌ای) و موسسات وابسته برای این گفتگوهای آنلاین تبلیغ کردده بودند. این سازمان و موسسات از مرکز کانون توحید برای برگزاری این نشست‌ها استفاده می‌کنند.

برخلاف گروه‌های اصلی دانشجویان مسلمان در بریتانیا، کانون توحید برای ترویج افکار آیت‌‌الله روح‌الله خمینی، بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران، تاسیس شده است.

کانون توحید متعلق به موسسه خیریه التوحید (TUCF) است.

پس از گزارش‌هایی در مورد برگزاری مراسم بزرگداشت قاسم سلیمانی که بریتانیا به خاطر «ارتباط با تروریسم» تحریم کرده بود، کمیسیون نظارت بر سازمان‌های خیریه به بررسی هیئت امنای خیریه التوحید پرداخته است.

این کمیسیون اکنون در حال بررسی ویدیوهای این رویداد است که بی‌بی‌سی هم آنها را مشاهده کرده است.

اورلاندو فریزر، رئیس کمیسیون نظارت، پیشاپیش هشدار داده بود که موسسات خیریه نباید «به محافل پراکندن سخنان نفرت برانگیز یا افراط‌گرایی» تبدیل شوند. این کمیسیون اختیار دارد موسسات خیریه‌ای که مقررات را نقض می‌کنند، مجازات یا تعطیل کند.

الیشا کرنز، نماینده حزب محافظه‌کار و رئیس کمیته چند حزبی روابط خارجی پارلمان بریتانیا، این سخنرانی‌ها را «اقداماتی فاحش در راستای ترویج افراط‌‌گرایی» توصیف کرده است.

خانم کرنز گفته است که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی باید به فهرست گروه‌های «تروریستی» ممنوع در بریتانیا اضافه شود که در آن صورت، عضویت یا حمایت و تبلیغ این نهاد ممنوعیت قانونی خواهد داشت.

در یک ویدئو - یک لایو اینستاگرام از ایران که در سپتامبر ۲۰۲۰ زنده پخش شده و حدود ۱۵۰۰ بار دیده شده است - حسین یکتا، از فرماندهان سپاه پاسداران، تاکید داشت که دانشگاه‌ها به «جبهه نبرد» تبدیل شده‌اند و از دانشجویانی که به او گوش می‌دهند می‌خواست «افسران جنگ نرم» در این جبهه باشند.
حسین یکتا از فرماندهان ارشد سپاه (راست) به دانشجویان گفت که دانشگاه‌ها به «جبهه جنگ نرم» تبدیل شده‌اندکسری اعرابی، مدیر بخش تحقیقات در مورد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در کمپین «اتحاد علیه ایران هسته‌ای» مستقر در ایالات متحده که این ویدیوها را با بی‌بی‌سی به اشتراک گذاشته است، توضیح می‌دهد که «افسران جنگ نرم» اصطلاحی است که حکومت ایران برای توصیف و جذب افراد در نبرد ایدئولوژیک خود با اسرائیل و کشورهای غربی به کار می‌گیرد.

او می‌گوید که این برنامه را شاخه‌ای از سپاه پاسداران تدوین و اجرا می‌کند که «اکنون فعالانه در حال برنامه‌ریزی اقدامات تروریستی در خاک بریتانیاست.»

علی انصاری، استاد تاریخ ایران در دانشگاه سنت‌اندروز می‌گوید این سخنرانی‌ها نمایانگر «تلاش برای تشویق به اخلال، گسترش نارضایی و در اساس، تضعیف ثبات جامعه غرب است و آنچه به آن نیاز داریم واکنشی به مراتب قاطعانه‌تر به آن است.»

آقای انصاری در عین حال معتقد است که تحریم سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان یک سازمان تروریستی در بریتانیا دشوار است، زیرا سپاه از نهادهای حکومتی ایران است. او در عین حال تاکید دارد که دولت بریتانیا قادر است فعالیت‌های سپاه پاسداران را در این کشور متوقف کند.

بی‌بی‌سی همچنین ویدیوی دیگری از یک گفتگوی آنلاین را دیده است که مربوط به ژانویه ۲۰۲۱ است. در این ویدیو نیز از قاسم سلیمانی تجلیل می‌شود.

این ویدیو که ده‌ها هزار بازدید داشته است، سعید قاسمی، از فرماندهان سابق سپاه پاسداران را نشان می‌دهد که کشته شدن آقای سلیمانی را با فیلم هالیوودی ترمیناتور ۲ مقایسه می‌کند و می‌گوید پس از حمله به سلیمانی، اعضای بدن متلاشی شده او دوباره، این بار قوی‌تر از قبل، به هم متصل می‌شوند.
کسری اعرابی از اعضای اتحاد علیه ایران هسته‌ای می‌گوید سپاه پاسداران مشغول برنامه‌ریزی «عملیات تروریستی در خاک بریتانیاست»او خطاب به آمریکا می‌گوید: «شما قاسم را کشتید، اما او قلب میلیون‌ها نفر را در جهان اسلام تسخیر کرد و دیگر نمی‌توانید سر راه او بایستید.»

در این فیلم، سعید قاسمی همچنین این ادعای کذب را مطرح می‌کند که هولوکاست «دروغ و ساختگی» است و جنگی آخرالزمانی را توصیف می‌کند که دانشجویان در بریتانیا می‌توانند برای «پایان دادن به حیات ستمگران و اشغالگران، صهیونیست و یهودیان در سراسر جهان» با آن همراه شوند: «ان‌شاالله نام من و شما دانشجویان خوب اروپا از امشب در فهرست اسامی زیبای سربازان مقاومت ثبت می‌شود.»

علاوه بر این ویدیوها، بی‌بی‌سی پست‌های تبلیغاتی به تاریخ نوامبر ۲۰۲۰ را دیده است که مربوط به گفتگوی دیگری با دانشجویان در بریتانیا با حضور عزت‌الله ضرغامی، از فرماندهان سابق واحدهای ویژه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است.

آقای ضرغامی که دولت بریتانیا او را به دلیل «نقض حقوق بشر» تحریم کرده است، تصویر خودش را که از طریق زوم با مخاطبان صحبت ‌می‌کرد در کانال تلگرامش منتشر کرد.

عزت‌الله ضرغامی از دانشجویان تندرویی بود که در سال ۱۹۷۹ به سفارت آمریکا در تهران یورش بردند و آمریکایی‌ها را برای بیش از یک سال گروگان گرفتند. او در حال حاضر وزیر میراث فرهنگی و گردشگری ایران است.

آقای ضرغامی نیز به آموزش حماس در غزه قبل از حملات ۷ اکتبر مباهات کرده و همچنین در یک مصاحبه با تلویزیون دولتی ایران توضیح داده که چگونه موشک در اختیار حماس قرار داده بود.
بعضی از ویدیوها مربوط به مراسم بزرگداشت قاسم سلیمانی است که به اتهام ارتباط با «فعالیت تروریستی« تحت تحریم قرار داشت و در حمله هوایی آمریکا کشته شددر تبلیغات آنلاین برای ویدئوی این سخنرانی‌ها آرم انجمن‌های اسلامی دانشجویان بریتانیا دیده می‌شود و در یکی از آنها، نام این انجمن به فارسی روی صفحه دیده می‌شود.

رویداد زنده اینستاگرامی سپتامبر ۲۰۲۰ هم به میزبانی محمدحسین عطایی برگزار شد، یک شهروند بریتانیایی تحصیل کرده در یورکشر که در آن زمان دبیر انجمن‌های اسلامی دانشجویان بریتانیا بود.

این تنها ویدیویی است که او در آن ظاهر می‌شود. آقای عطایی در حال حاضر دیگر دبیر این سازمان نیست.

با این حال، او همچنان دبیر اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان اروپاست که مجموعه‌ای از سازمان‌های مختلف از جمله نهادهایی در بریتانیا تحت پوشش آن است.

در ژانویه سال گذشته، آقای عطایی در تهران در مراسم دیدار با آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، حضور یافت.
تصویری از محمدحسین عطایی، دبیر وقت انجمن‌های اسلامی دانشجویان بریتانیا در دیدار عمومی با رهبر جمهوری اسلامی ایرانمحمدحسین عطایی گفته است که اتهامات وارده به او دروغ است و به سئوالات بی‌بی‌سی پاسخ نمی‌دهد.

او پیشتر گفته بود که به سپاه پاسداران یا هیچ ارتش، دولت یا نهاد امنیتی در جهان وابستگی مستقیم یا غیرمستقیم ندارد.

وی افزوده است که انجمن‌های اسلامی دانشجویان هرگز و هیچگاه «نه در محل کانون توحید و نه هیچ جای دیگری همایش حضوری با هیچیک از افرادی که هدف این اتهامات دروغ قرار گرفته‌اند برگزار نکرده است.»

آقای عطایی همچنین گفته که انجمن دانشجویان یک تشکل دموکراتیک است که تصمیمات خود را از طریق کمیته اجرایی اتخاد می‌کند و تابع خواست فردی نیست.

خانم کرنز، رئیس کمیته روابط خارجی پارلمان بریتانیا، پس از تماشای ویدیوهای سخنرانی فرماندهان سپاه پاسداران، از دولت خواسته است که چنین رویدادهایی را غیرقانونی اعلام کند و افزوده است که محتوای ویدیوهایی که مشاهده کرده «تهدیدی برای ثبات کشورمان» است: «این مطالب واقعا باعث نگرانی من در مورد شرایط جامعه‌مان می‌شود و آنچه در این ویدیوها دیده می‌شود باید همه را وحشت‌زده کند.»

خانم کرنز در مورد محتوای این فیلم‌ها می‌گوید که «هدف اینها ایجاد تفرقه، ترویج نفرت و تحریک به خشونت است و تبعات بالقوه فوق‌العاده جدی را در پی دارد.»

او گفته است که سپاه پاسداران باید در بریتانیا ممنوع شود زیرا «این نهاد از افراد برای اجرای عملیات تروریستی در خاک ما حمایت می‌کند.»

وحید بهشتی، روزنامه‌نگار و فعال حقوق بشر ایرانی-بریتانیایی، از جمله کسانی است که می‌گوید در معرض تهدید قرار دارد.

او در گفتگو با بی‌بی‌سی تصریح کرد که پلیس بریتانیا به او هشدار داده که جانش در خطر است.

آقای بهشتی که نزدیک به یک سال است در مقابل ساختمان وزارت امور خارجه تحصن کرده است، به بی‌بی‌سی گفت: «هر روز که از خواب بیدار می‌شوم فکر می‌کنم که این آخرین روز زندگی من است.»

او گفت در چند هفته اخیر کسانی به او نزدیک شده و گفته‌اند که «سرت را می‌بریم.»
وحید بهشتی گفته است که افرادی که با سپاه ارتباط دارند او را به قتل تهدید کرده‌اندآقای بهشتی می‌گوید به اعتقاد او گروه کوچکی که او را تهدید می‌کنند، عوامل سپاه پاسداران هستند که آزادانه در بریتانیا فعالیت دارند.

دولت بریتانیا گفته است که فهرست سازمان‌های ممنوعه را همواره بازبینی می‌کند اما در این مورد که آیا در نظر دارد سازمان یا نهاد خاصی را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار دهد پیشاپیش اظهار نظر نمی‌کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفته است که بریتانیا «بیش از ۳۵۰ فرد و نهاد ایران از جمله سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را به طور کامل تحریم کرده است.»

انجمن اسلامی دانشجویان بریتانیا به بی‌بی‌سی گفته است که این انجمن یک گروه مستقل است که هدایت آن را جمعی از دنشجویان داوطلب در دست دارند و این نهاد به هیچ دولتی وابسته نیست.

این انجمن گفته است که به افراد با هر پیشینه، مذهب و قومیت احترام می‌گذارد و «از کسانی که این ارزش‌ها را رعایت نکنند حمایت نمی‌کند و آنان را تایید نمی‌کند.»

این سازمان افزوده است که همه فعالیت‌هایش «شفاف و قانونی است.»

بی‌بی‌سی چندین بار با مؤسسه خیریه التوحید که مرکز کانون توحید تحت مدیریت آن قرار دارد برای اظهار نظر تماس گرفته اما پاسخی دریافت نکرده است.
+29
رأی دهید
-3

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۳۴
    arian1 - ابادان، ایران

    آیا این مسخره نیست که دولت بریتانیا اعلام می کند که سپاه می خواسته چندین عملیات تروریستی و آدم ربایی در سال گذشته در خاک انگلیس انجام بدهد اما هنوز حاضر نیست که نام سپاه را در لیست گروه های تروریستی قرار بدهد؟
    1
    25
    ‌چهارشنبه ۰۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.