محمد قبادلو، امروز صبح اعدام شد

رادیو فردا: خبرگزاری قوه قضاییه جمهوری اسلامی اعلام کرد که محمد قبادلو، از بازداشت‌شدگان اعتراضات سال گذشته، سحرگاه سه‌شنبه سوم بهمن اعدام شد.

اعدام این زندانی ۲۳ ساله در حالی صورت گرفت که یک روز پیشتر امیر رئیسیان، وکیل، او خبر داد به رغم نقض حکم قصاص موکلش در دیوان عالی کشور، حکم برای اجرا در روز سه‌شنبه به بخش اجرای احکام رفته است.

خبر ابلاغ حکم به اجرای احکام با موج گسترده‌ای از واکنش‌ها روبه‌رو شد و از جمله عفو بین‌الملل نیز از رئیس قوه قضاییه ایران خواست «برنامه خودسرانه و غیرقانونی اجرای حکم اعدام محمد قبادلو» را متوقف کند.

این سازمان همچنین بار دیگر یادآور شد که این زندانی جوان مبتلا به اختلال روانی بوده و اتهامات انتسابی او «مبتنی بر اعترافات اخذ شده زیر شکنجه» و در روندی پنهانی بوده است.

محمد قبادلو به زیر گرفتن ماموران یگان ویژه نیروی انتظامی و قتل یکی از ماموران به نام فرید کرم‌پور حسنوند متهم شده بود.

معصومه احمدی، مادر محمد قبادلو، سال گذشته با انتشار ویدئویی خبر داد که فرزندش دارای اختلال دو قطبی بوده و مصرف داروهایش را از مدتی پیش از اعتراضات متوقف کرده بود.

عصر دوشنبه انتشار خبر ارسال حکم محمد قبادلو به بخش اجرای احکام موجی از واکنش‌های چهره‌ها و نهادهای مختلف را در پی داشت.

از جمله نرگس محمدی، زندانی سیاسی و برنده نوبل صلح، خواهان اعتراض همگانی شد، شاهزاده رضا پهلوی به محروم ماندن محمد قبادلو از دادرسی عادلانه اشاره کرد و برخی نهادهای حقوقی، از جمله دادبان، و حقوق بشری، از جمله سازمان حقوق بشر ایران، به نقایص متعدد در این پرونده اشاره کردند.

کلارا بونگر، نماینده پارلمان آلمان و کفیل سیاسی محمد قبادلو، و همچنین ملیسا لنتسمن، نماینده پارلمان کانادا، نیز از جمله کسانی بودند که شامگاه دوشنبه خواستار توقف اجرای حکم اعدام محمد قبادلو شدند.

امیر رئیسیان، وکیل محمد قبادلو، در شرح دادرسی موکلش نوشته است که حکم اعدام ابتدا در دیوان عالی کشور نقض شد و پرونده به شعبه ۵ کیفری یک تهران ارجاع شد با معاینات مجدد پزشکی قانونی حکم جدید صادر شود. اما به مدت چندین ماه پرونده در اختیار این شعبه قرار نگرفت و دیوان عالی کشور در پاسخ به درخواست راهنمایی نوشت: منوط به نتیجه رسیدگی در شعبه ٣٩ شده است.

او تاکید کرده بود که با تعیین تکلیف نشدن پرونده در دیوان عالی، «اجرای حکم محمد قبادلو هیچ مجوز قانونی ندارد و بی تردید قتل محسوب می‌گردد».

محمد قبادلو هشتمین فردی است که در جریان اعتراضات سال گذشته بازداشت و سپس اعدام شد؛ پیش از او محسن شکاری، مجیدرضا رهنورد، محمدمهدی کرمی، محمد حسینی، صالح میرهاشمی، سعید یعقوبی و مجید کاظمی اعدام شده‌اند.
+54
رأی دهید
-6

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۴۶
    فیل دانا - سیدنی ، استرالیا

    ای اخوندهای حـ...، روز رو با چه خبر جان سوزی شروع کردیم. منتظر خبر بچه هات و نوهات باش ضحاک زمانه،
    6
    137
    ‌سه شنبه ۰۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۴
    arian1 - ابادان، ایران

    عده ای ح.زاده و صیغه زاده را به دلیل جنایت هایشان بر علیه مردم ایران راهر چه لعنت بکنیم تفاوتی برایشان نمی کند اما مقصر دین پلید آنها است که این جنایات را قانونی نشان می‌دهد. پس لعنت بر دین و پیغمبر و امامان و کتاب شیطانی این شیاطین.
    5
    64
    ‌سه شنبه ۰۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۸
    فضول میرزا - استکهلم، سوئد

    خاک بر سر ملت بیغیرت و بیعرضه ایران!
    5
    76
    ‌سه شنبه ۰۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۷۴
    Butler - سیدنی، استرالیا

    باید به انسانیت و شرافت تسلیت گفت. جوانی در بند را با پرونده ای سراسر ابهام که به همان دلیل باعث نقض حکم اعدامش شده بود، به خاطر حس کینه توزی و خونخواری ذاتی شان به دار کشیدند. این جانیان بالفطره ضربات اسرائیل را با اعدام بچه های ایران تلافی می کنند چون ذره ای از شجاعت و شرف بویی نبرده اند. آنها به ملت چنگ و دندان نشان می دهند تا جرأت اقدام و اعتراض را از مردم بگیرند و نمی دانند به محض پیدا شدن اولین فرصت ملت ایران این جرثومه های فساد و لواطکاران جانماز آبکش را ریز ریز خواهند کرد. بین مردم و حکومت فقط دشنه آخته و گلوله حکم خواهد کرد. آن روز دیر نیست که عمال این حکومت را صبح زود برای تیر باران از خواب بیدار کنند.
    3
    58
    ‌سه شنبه ۰۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    Momijii - توکیو، ژاپن

    اُف به اون جنین متعفنی که مفعول یکدست خامه عنی باهاش درست شد ! تو روح پدر ت مفعول ، که اگر اونشب لِنگ ننه ات رو هوا نکرده بود ، توی خونآشام بی ناموس پس نمیوفتادی و بلای جون این مردم و مملکت نمی شدی ! ای لعنت به مزدوران و پاچه خوارای پفیوزت !!
    5
    65
    ‌سه شنبه ۰۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۱
    یا فاطمه زهرا - برابراند ، دانمارک

    بر اساس گزارش نیروی انتظامی در تاریخ ۳۱ شهریور ۱۴۰۱، در حالی‌که جمعی از عوامل نیروی انتظامی در سطح شهر پرند، در حال کنترل اغتشاشگران بودند، فردی به نام «محمد قبادلو» در حالی‌که سوار یک خودرو پیکان سفیدرنگ بود، به‌صورت عمدی با سرعت بالا به قصد قتل مأموران انتظامی که در حال انجام وظیفه بودند رانده و ۶ مأمور را در حالی‌که سوار موتور بودند، زیر می‌گیرد که هر ۶ نفر دچار مصدومیت و شکستگی دست و پا می‌شوند و یکی از مأموران به نام «فرید کرم‌پور» در اثر شدت جراحات به شهادت می‌رسد.
    86
    5
    ‌سه شنبه ۰۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۱
    یا فاطمه زهرا - برابراند ، دانمارک

    اگر در یکی از ایالات آمریکا که حکم اعدام دارد، مأمور دولت را در هنگام اجرای وظیفه به قتل برسانید، بدون بر و برگرد اعدام می‌شوید.
    58
    4
    ‌سه شنبه ۰۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۸
    sabbas - لندن، انگلستان
    یا فاطمه زهرا- لطفا از هوش مصنوعی استفاده کن قبل از پست گذاشتن. ایران مثل امریکا نیست. ایران بوسیله یک گروه اشغالگر و ضد ایران و ایرانی اشغال شده. این گروه باتجاوز به مال و عنف مردم و دزدیدن نجومی ثروتشان این کشور را بسوی ویرانی و بدبختی سوق میدهند. ایا امریکا هم به همین بلا دچاره؟
    2
    7
    ‌سه شنبه ۰۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۸:۴۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۷
    دوستدار - استهکلم، سوئد
    یا فاطمه زهرا - برابراند ، دانمارک
    دخترک بی چشم روی افغان , کاسه لیس اخوندهای ایران ؛خدا این بار مغز گندیده ات و زبان و دستانت را فلج کند که نتوانید دروغها و اتهامات اخوندها را که برعلیه کسی میزنند تا اعدامش کنن تایید کنید !
    1
    9
    ‌سه شنبه ۰۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۰:۴۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۸۴
    میلاد2020 - داخائو، آلمان
    این هم یک جوان ایرانی بود که با تبلیغ و تهیج همین اوباش توی این سایت گول خورد. بیچاره داشت زندگیشو میکرد ، اراذل سی ، آی ، ای، و صهیون از آمریکا و اروپا آنقدر تبلیغ کردن برای براندازی حکومت ایران که این هم گول خورد و اشتباه زندگیشو کرد..امیدوارم این بنجلها که اینجا شعار میدن برن ایران از خجالتشون در بیاییم
    3
    1
    ‌سه شنبه ۰۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۳:۴۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۱
    یا فاطمه زهرا - برابراند ، دانمارک
    sabbas - لندن، انگلستان
    هوشم از نوع مصنوعیش استفاده کنم! بسه دیگه، خسته شدیم.
    4
    1
    ‌چهارشنبه ۰۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۱:۴۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.