واکنش‌ها به پیشنهاد جنجالی اسرائیل برای اسکان مردم غزه بر جزیره‌ای در مدیترانه

جزیره‌ پیشنهادی اسرائیل به ساکنان غزه العربیه: طرح پیشنهادی اسرائیل برای انتقال ساکنان نوار غزه به جزیره‌ای در دریای مدیترانه واکنش‌های گسترده‌ای را برانگیخته است.

در حالی که اتحادیه اروپا طی مذاکرات خود به دنبال ایجاد یک کشور فلسطینی به‌عنوان تنها راه قابل‌اعتماد برای دستیابی به صلح در خاورمیانه است، شرکت‌کنندگان با پیشنهاد جنجالی اسرائیل به‌منظور احداث جزیره‌ای در دریای مدیترانه برای اسکان مردم غزه، بهت‌زده شدند.

اتحادیه اروپا پیش از این عملا نگرانی خود را در مورد مخالفت صریح بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل با ایده تشکیل کشور فلسطینی ابراز کرده بود.

در همین راستا خبرنگار «العربیه» گزارش داد که یسرائیل کاتز، وزیر خارجه جدید اسرائیل رویکرد اروپایی که توسط تعدادی از وزرای این اتحادیه در جلسه‌ای ارائه شده بود را نادیده گرفته است.

اسرائیل در ارائه پیشنهاد خود مبنی بر احداث جزیره‌ای در دریای مدیترانه که ساکنان نوار غزه به آن منتقل خواهند شد، تردید نکرد، موضعی که بهت و حیرت گسترده‌ای را در میان حاضران در سالن برگزاری نشست باعث شده و انتقاد‌های نمایندگان چندین کشور اروپایی از جمله بلژیک و پرتغال را برانگیخت.
واکنش وزیر خارجه فلسطین
ریاض المالکی، وزیر خارجه فلسطین نیز به نوبه خود به پیشنهاد تل‌آویو پاسخ داد و گفت: «فلسطینی‌ها در سرزمین خود ثابت قدم هستند و هرکس پیشنهاد ایجاد جزیره را داشته باشد، [خود] به آن خواهد رفت.»

المالکی در این‌باره به «العربیه» گفت: «مطلع شدم که وزرای خارجه اروپایی پیشنهاد اسرائیل مبنی بر ایجاد جزیره را باد مسخره گرفته‌اند».

در واکنش به ارائه این پیشنهاد اسرائیل، یک دیپلمات اروپایی گفت که اسرائیل بدون گوش شنوا در مذاکرات حضور یافته است.
تکذیب پیشنهاد اسرائیل
پس از آن اما نشریه «تایمز اسرائیل» دوشنبه به نقل از وزارت خارجه اسرائیل ارائه پیشنهاد از سوی تل‌آویو برای انتقال ساکنان نوار غزه به جزیره‌ای در دریای مدیترانه را تکذیب کرد.

بر اساس سندی که «العربیه» به دست آورده، اتحادیه اروپا دوشنبه 2 بهمن، به اسرائیل، کشورهای کمیته پیگیری عرب و تشکیلات خودگردان فلسطین بسته‌ای از ایده‌ها را در یک «نقشه راه» از توقف جنگ غزه تا تاسیس کشور فلسطین و امنیت منطقه‌ای ارائه کرده است.

این سند نیز شامل پرونده پایان دادن به جنگ غزه از جمله اجرای طرح صلح جامع که با حل مشکل امنیتی فلسطین و اسرائیل مرتبط است و سپس بر اساس پیشنهادهای کشورهای عربی، روند بازسازی نوار غزه را آغاز خواهد شد.

این در حالی است که فلسطینی‌ها همچنین باید در ازای پایبندی اسرائیل به راه حل دو کشوری، آلترناتیو(جایگزین) سیاسی برای حماس ایجاد کنند.

سند اروپایی شامل فراخوانی برای یک کنفرانس صلح مقدماتی است که نتایج آن تهیه پیش‌نویس طرح صلح و دعوت از طرف‌های بین‌المللی برای مشارکت در آن است.

این سند بر ضرورت اعطای تضمین‌های امنیتی قوی به اسرائیل و دولت آینده فلسطین که شامل به رسمیت شناختن متقابل بین دو طرف است، تاکید می‌کند.

افزون بر این، وزرای خارجه اتحادیه اروپا، دوشنبه با وزرای خارجه اسرائیل و فلسطین دیدار خواهند کرد تا در مورد چشم‌انداز دستیابی به صلح پایدار پس از رد درخواست‌ها برای تشکیل راه حل دو کشوری، با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل نیز گفتگو کنند.

پیش از آغاز این نشست‌ها، جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، دوشنبه، گفت درباره وخامت اوضاع انسانی در نوار غزه، که اسرائیل در حال حاضر به عنوان بخشی از جنگ خود علیه جنبش حماس، محاصره موثری بر آن اعمال می‌کند، هشدار داد.

بورل پیش از نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا به خبرنگاران گفت: «از این به بعد درباره روند صلح صحبت نخواهم کرد، اما من خواهان روند راه‌حل تشکیل دو کشوری هستم.» بورل در ادامه افزود: « آن‌ها (اسرائیل) به چه راه حل دیگری فکر می‌کنند؟ این که همه فلسطینی‌ها وطن خود را ترک کنند؟ یا همه آن‌ها را بکشند؟»
حمایت از تشکیلات خودگردان فلسطین
جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا همچنین ضمن تاکید حمایت اروپا از تشکیلات خودگردان فلسطین، از آژانس امدادرسان سازمان ملل در فلسطین «آنروا» نیز حمایت کرده و انتقادهای اسرائیل از عملکرد آن نهاد را رد کرد.

مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا با تاکید بر ادامه حمایت از تشکیلات خودگردان فلسطین گفت احیای مذاکرات صلح، راه‌حل دو کشوری و تدارک کنفرانسی بین‌المللی در این‌باره را بررسی کردیم.
+53
رأی دهید
-5

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۳۴
    کماندوی سبز - تهران، ایران
    این تروریست ها رو باید در اقیانوس انداخت که نتونن زنده بمونن
    31
    47
    ‌سه شنبه ۰۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۰:۲۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۸۱
    گفتگوگر - پیتزبورگ، ایالات متحده امریکا

    چیزیکه مسلم است دیگر اسراییل حماس را در کنار خودش تحمل نخواهد کرد
    13
    48
    ‌سه شنبه ۰۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۲:۰۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    Momijii - توکیو، ژاپن
    اونهائیکه باید کاسه و کوزه شون رو جمع کنن و بِرَن به هر خرابشده ای که ازش اومدن اسرائیلیها هستند !! لعنت بر اون استعمار انگلیس و آمریکا که این غده سرطانی رو هفتادو پنج شش سال پیش به این منطقه آوردند ، که شده مصیبت خاورمیانه !! مسخره ها در کنفرانسی شرکت میکنند که گوش شنوایی به اظهار نظر و مخالفتهای مقامات اروپایی ندارند !! پس واسه چی در این گردهمایی شرکت کرده اند !!؟ یک مشت احمق خودخواه و جنایتکار که خودشون رو صاحب خاورمیانه میدونن ! لعنت بذات ناپاکتون و هوادارای احمق‌تر از خودتون !! حالا یقیناً بعضی‌ها فکر کنند که من طرفداری از عرب و فلسطینی میکنم که اینطور نیست چون منشاء همه مصیبتهای ایران و مردم ما در وهله اول عرب و دین اهریمنیش و در وهله دوم ، آمریکای جهانخوار که آخوند بی شرف و بی ناموس رو بر ما حاکم کرد و مملکت رو به این روز انداخت !!.
    38
    48
    ‌سه شنبه ۰۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۲:۳۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۴
    ایران جویدان - جیبوتی، آنگولا
    Momijii - توکیو، ژاپن
    تو اول ببین بابا جون با خودت چند چندی و با کی خوبی، درضمن عین دایی جان نا پلیًون هی تقصیر امریکا و این اون ننداز، معلومه که هر کشوری اول و آخر فکر منافع خودشه، باید قبول کنیم که تقصیر اصلی از ما ملت نذری خور امام حوسین و عکس خمینی در ماه ببین بود و هست، وقتی کل زندگیمون شده ببینیم چار تا عرب ک … نشور کجا باد ول کردن ما برین بو کنیم سرنوشتمون بهتر از این نمی شه، وگرنه چرا ما با وجود سابقهً تاریخی بیشتر از همهً دنیا نتونستیم این کشور های که شما مقصر می دونی رو استعمار کنیم؟ آدم عاقل اول عیب رو در خودش جستجو می کنه نه دیگران.
    18
    30
    ‌سه شنبه ۰۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    Momijii - توکیو، ژاپن
    ایران جویدان - جیبوتی، آنگولا
    من از وقتیکه خودم رو شناختم ، شرف و عدالت سر لوحه زندگیم بوده و از هر چه ظلم و بی عدالتی از هر شخص و حکومتی متنفر و منزجرم ! با خودت چند ، چندی یعنی چی !؟ بدبختی ما ملت این هست که از حقایق فراری هستیم ! شما فکر میکنی سر منشاء ویروس حسین و عباس و نذری ، که ملت ما رو چندین قرن اسیر و برده خودش کرده از کجا و توسط چه کسانی به این ملت منتقل شد !؟ من افکار بقول تو دایی جان ناپلئونی ندارم ، ولی حقایق استعمار رو نمیشه کتمان کرد ! شاه بیچاره رو چه خطی و به چه دلیل حذف کرد !؟ استعمارگران نقاط ضعف ملل رو موشکافی میکنند و از همون راه و به کمک عوامل خیانتکارشون ، برای بهره وری و برده کشی وارد میشن ! فکر میکنم ، شما نیاز داری که کمی تاریخ استعمارگران و در رأی همشون انگلیس رو مطالعه کنی ! شما اگر انسان عادلی بودی هیچوقت چگونگی پیدایش اسرائیل رو برسمیت نمی شناختی ! متاسفانه افرادی مثل ، شما تحت تأثیر ، جو القائات سیاسی غربیهایی قرار دارید که چشم و گوش بسته از اسرائیل و جنایاتش حمایت میکنند ! البته غربیها برای خراب نشدن وجهه نداشته شون همیشه یکی به نعل و یکی به میخ میزنند !
    21
    16
    ‌سه شنبه ۰۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۱۰۰
    تنها در اینجا - کپنهاگ، دانمارک
    این بی‌ کس و کار‌ها رو باید برد قطب جنوب تا شاید دنیا از دستشون خلاصی پیدا کنه
    14
    23
    ‌سه شنبه ۰۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۴
    ایران جویدان - جیبوتی، آنگولا
    Momijii - توکیو، ژاپن
    یکبار دیگه متننی رو که خودتت نوشتی رو بخون بعد متوجه می شی که دقیقا تایید گفتهً منه، منم همینو گفتم اینا همش نتیجیه ضعف و نادونی خود ماست که به استعمارگران فرصت سو استفاده از ما رو می‌ده و بطور مثال باعث می شه که کورکورناه دنبال خرافات راه بیفتیم و کسی مثل شاه فقید رو که کل زندگیش در راه خدمت بکشور بود رو احمقانه از کشور بیرون کنیم. وگرنه همین استعمارگران اگر می تونستن امثال این بلاها رو سر هر کشوری می آوردن. دوست عزیز از ماست که بر ماست.
    11
    20
    ‌سه شنبه ۰۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    Momijii - توکیو، ژاپن
    ایران جویدان - جیبوتی، آنگولا
    عزیز جان ، شما چرا خط رو عوض میکنی !؟ صحبت ما مشروعیت و یا عدم مشروعیت اسرائیل هست !! اسلام و عرب و خرافات و حسین و نذریش و ریش و پشم هندیزاده داخل صفحات قرآن و عکس مزخرفش در ماه و ووو اینها رو که همه عالم و آدم میدونن ، شما گفتی و منهم تأئید کردم ! ولی شما نگفتی که آیا تاریخچه پیدایش اسرائیل رو میدونی !؟ آیا با یک عقل سلیم و دید عدالتگرا ، از این رژیم دفاع و هواداری میکنی !؟ آیا قدرتهای استعماری رو در پنج ، شش قرن اخیر و به بند کشیدن ملل جهان سوم توسط این قدرتها رو مزخرف و افکار دایی جان ناپلئونی می پنداری !؟
    13
    8
    ‌سه شنبه ۰۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.