اقدام شائبه‌ برانگیز کانون وکلای مرکز؛ ارائه «پروانه وکالت» به دادستان اسبق و بدنام تهران

 عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان عمومی و انقلاب تهرانصدای آمریکا: منابع خبری از ارائه «پروانه وکالت» به دادستان اسبق تهران، عباس جعفری دولت‌آبادی توسط هیات‌مدیره ‌کانون وکلای مرکز⁩ به بهانه نبود گزارش مردمی از وضعیت اخلاقی و «حسن شهرت» او، خبر داده‌اند.

به نوشته رسانه‌های ایران فرشید فرحناکیان عضو هیات مدیره کانون وکلای دادگستری مرکز با اعلام این خبر در ایکس نوشت: ‏هیات‌ مدیره ‎کانون وکلای مرکز، با وصف «فقدان گزارش اطلاعاتی و مردمی موثر بر حسن شهرت و اخلاق» دادستان پیشین تهران را حائز دریافت پروانه وکالت پایه‌ یک با محل اشتغال یکی از شهرستان‌های اطراف تهران مستند به بند (ب) ماده ۸ ‎لایحه قانونی استقلال کانون وکلا تشخیص داد.

ماده ۸ لایحه قانونی استقلال کانون وکلاء دادگستری، به مواردی می‌پردازد که افراد بدون آزمون مرسوم سالانه وکالت و طی مراحل متداول آن، می‌توانند «پروانه وکالت» دریافت کنند.

از جمله در بند «ب» این ماده آمده: «کسانی که دارای دانشنامه لیسانس بوده و پنج سال سابقه خدمات قضائی داشته باشند و سلب صلاحیت قضائی از طرف دادگاه عالی انتظامی از آنها نشده باشد.»

عباس جعفری دولت‌آبادی، متولد ۱۳۳۶ در دولت‌آباد برخوار اصفهان و دادستان عمومی و انقلاب سابق تهران است. او پیش از این، سمت‌هایی همچون «ریاست کل دادگستری استان خوزستان» و همچنین «سرپرست مجتمع قضایی خانواده تهران» را نیز داشته‌ است.

انتصاب او به «دادستانی عمومی و انقلاب تهران» از سوی صادق آملی لاریجانی با حواشی بسیاری مانند وقایع پس از انتخابات پر مناقشه ۸۸، ماجرای مرگبار بازداشتگاه کهریزک و نهایتا جایگزین «سعید مرتضوی» شدن، همراه بود.

موضوع حصر رهبران معترض انتخابات ۸۸، برخورد با مخالفان حجاب اجباری و بازداشت و برخوردهای شدید با دختران خیابان انقلاب، برخورد با دراویش معترض و همچنین بازداشت فعالان مدنی - سیاسی نیز در پرونده کاری جعفری دولت‌آبادی پر رنگ است.

در دوران دادستانی او فعالان محیط زیستی در ایران نیز بازداشت شدند. مرگ مشکوک کاووس سیدامامی، فعال محیط زیست در بازداشتگاه و بازداشت طولانی مدت و بدون محاکمه دیگر فعالان محیط زیستی نیز بخش دیگری از کارنامه پر مناقشه فعاایتش است.

مرگ «سینا قنبری» در بازداشتگاه، جوان ۲۲ ساله‌ای که در جریان اعتراضات دی ماه ۹۶ بازداشت شده بود نیز در دوران عباس جعفری دولت‌آبادی رقم خورد؛ موضوعی که پس از یکسال، مادر سینا قنبری اعلام کرده بود فرزندش را در زندان به قتل رسانده‌اند.
+8
رأی دهید
-1

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۴۴
    Momijii - توکیو، ژاپن
    این پفیوز که یک آدمکش مزدور بالفطره است ، اونوقت شده وکیل !!!!؟ حتماً وکیل آدمکشای رژیمه !!
    1
    8
    ‌سه شنبه ۰۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۷:۴۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.