ارتش آمریکا: امیدی به زنده بودن دو تکاوری که در عملیات علیه حوثی‌ها به دریا افتادند نیست

بی بی سی: آمریکا می‌گوید گمان می‌رود دو عضو نیروی دریایی این کشور، که در عملیات توقیف کشتی حامل سلاح‌های ارسالی از ایران برای حوثی‌های یمن گم شده بودند، جان خود را از دست داده‌ باشند.

این کماندوها در عملیات ۱۱ ژانویه (۲۱ دی) در حال ورود به یک کشتی در سواحل سومالی بودند که یکی از آن‌ها را آب با خود برد و دیگری بر اساس دستور‌العمل‌ برای نجات او به آب پرید.

فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا در منطقه، سنتکام، می‌گوید تلاش‌ برای پیدا کردن جسد این دو ادامه دارد.

ژنرال مایکل اریک کوریلا، فرمانده سنتکام گفته است: «ما در غم از دست دادن دو رزمنده عملیات ویژه نیروی دریایی عزاداریم و برای همیشه فداکاری و نمونه بودن آنها را ارج می‌نهیم.»

لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده، هم او در شبکه اجتماعی ایکس نوشت گفت:«با خانواده‌های دو عضو شجاع نیروی دریایی همدلیم.»

«تمام وزات‌خانه امروز یکپارچه در غم و اندوه است. ما از همه کسانی که خستگی ناپذیر برای یافتن و نجات آن‌ها تلاش کردند، سپاسگزاریم.»
بیشتر حملات به کشتی‌ها در جنوب دریای سرخ روی داده استیگان هوایی و دریایی ارتش ایالات متحده، ژاپن و اسپانیا ۱۰ روز مشغول جستجوی منطقه‌ای به وسعت بیش از ۵۴۳۸۹ کیلومتر مربع بودند تا با کمک اقیانوس‌‌شناسان و هواشناسان، این دو عضو «نیروی عملیات ویژه» نیروی دریایی آمریکا را پیدا کنند.

فرماندهان آمریکا به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفتند که اولین نفر در عملیات شبانه در حال ورود به یک کشتی بدون پرچم، یک کشتی بادبانی سنتی، بود که موج‌های سهمگین او را با خود بردند. نظامی دوم هم همان‌گونه که آموزش دیده بود، برای نجات فرد اول به آب پرید.

سنتکام هفته پیش اعلام کرد که کلاهک‌های موشک‌های بالستیک میان‌برد حوثی‌ها و موشک‌های کروز ضد کشتی و همچنین قطعات سامانه‌های دفاع هوایی ازاقلام کشف‌شده در این کشتی بوده‌اند.

به گفته سنتکام، تحلیل‌های اولیه نشان می‌دهد این قطعات در تولید موشک‌هایی کاربرد دارند که اخیراً حوثی‌ها برای هدف قرار دادن کشتی‌ها در دریای سرخ از آن‌ها استفاده کرده‌اند.
تامین، فروش و انتقال تسلیحات به حوثی‌ها، نقض قطعنامه سال ۲۰۱۵ سازمان ملل متحد و همچنین قوانین بین‌المللی تلقی می‌شود.

تا کنون ده‌ها کشتی در حملات حوثی‌ها هدف قرار گرفته‌اند. این موضوع باعث شده تعداد زیادی کشتی باری و نفتکش برای اجتناب از این حملات، به جنوبی‌ترین آب‌های آفریقا تغییر مسیر بدهند.

حوثی‌ها، که از حماس حمایت می‌کنند، می‌گویند که تنها کشتی‌های مرتبط با اسرائیل را هدف قرار می‌دهند.

با این حال، بعضی از کشتی‌هایی که مورد حمله آن‌ها قرار گرفته‌اند هیچ ارتباط روشنی با اسرائیل نداشته‌اند.

آن‌ها همچنین حمله به کشتی‌های مرتبط با ایالات متحده و بریتانیا را در تلافی حملات هوایی این دو کشور علیه مواضع حوثی‌ها آغاز کرده‌اند.

این گروه شمال یمن، صنعا (پایتخت) و خط ساحلی دریای سرخ را در اختیار دارد.

آمریکا و بریتانیا می‌گویند که به دنبال درگیری با حوثی‌ها نیستند، بلکه در تلاشند از مسیر تجارت بین‌المللی محافظت کنند.
+8
رأی دهید
-1

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.