معاون رئیسی: شورای نگهبان با افزایش ۲۰ درصدی حقوق کارمندان مخالفت می‌کند

 دولت و مجلس ایران بر سر ارقام بودجه ۱۴۰۳ اختلاف دارند
رادیو فردا: معاون پارلمانی ابراهیم رئیسی مدعی شده است که اگر افزایش حقوق کارکنان دولت از ۱۸ درصد به ۲۰ درصد در لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ در صحن مجلس هم به تصویب برسد، شورای نگهبان به آن ایراد می‌گیرد.

محمد حسینی روز یکشنبه ۱ بهمن‌ماه در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا درباره افزایش مشروط حقوق کارکنان از ۱۸ درصد به ۲۰ درصد توسط کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی همچنین گفت این موضوع باعث افزایش کسری بودجه خواهد شد.

او در این زمینه با انتقاد از تغییرات مجلس در لایحه برنامه هفتم توسعه گفت که این تغییرات باعث شد شورای نگهبان به آن «اشکالات متعدد» بگیرد.

در حالی که بر اساس برآورد صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی، نرخ تورم ایران در سال جاری حدود ۴۷ درصد و در سال آینده دست‌کم ۳۲ درصد خواهد بود، دولت ابراهیم رئیسی در لایحه بودجه سال آینده، در نظر دارد حقوق کارمندان را تنها ۱۸ درصد افزایش دهد.

در این میان هادی طحان نظیف، سخنگوی شورای نگهبان، نیز روز یکشنبه درباره ایرادهای این شورا به برنامه هفتم توسعه که در مجلس تصویب شده است، اعلام کرد: «مجلس در بخش‌های مختلف مصوبه احکامی به لایحه دولت اضافه کرده که اجرای برخی از احکام اضافه شده، منجر به افزایش هزینه‌های عمومی می‌شد.»

او اضافه کرد که شورای نگهبان اظهارنظر در رابطه با مواردی را که منجر به افزایش هزینه‌ها می‌شود، به «مراحل بعدی و بعد از تعیین تکلیف نهایی لایحه بودجه» موکول کرده است.

طبق گزارش‌های رسمی، حقوق ماهانه کارمندان دولت حدود ۱۱۰ تا ۱۵۰ هزار میلیارد تومان است که در صورت افزایش ۱۸ درصدی حدود ۲۰ تا ۲۵ هزار میلیارد تومان و در صورت افزایش ۲۰ درصدی حدود ۲۲ تا ۳۰ هزار میلیارد تومان به هزینه‌های بودجه اضافه خواهد شد. در مجموع، اختلاف رشد ۱۸ درصدی و ۲۰ درصدی حقوق کارمندان برابر ۲ تا ۵ هزار میلیارد تومان در ماه است.

مخالفت دولت و شورای نگهبان با افزایش ۲ تا پنج هزار میلیارد تومان به حقوق کارمندان در حالی است که طبق ارزیابی رویترز و آمارهای شرکت‌های ردیابی نفتکش‌ها، ایران در سال ۲۰۲۳ بیش از شش میلیارد دلار، معادل ۳۲۰ هزار میلیارد تومان، تنها به پالایشگاه‌های چینی برای خرید نفت تحریمی‌اش تخفیف داده است.

ایران به همین میزان نیز هزینه‌های دیگر دور زدن تحریم‌های نفتی آمریکا را داشته است.

همچنین ایراد دولت و شورای نگهبان به افزایش ۲۰ درصدی حقوق کارمندان دولت در حالی است که در لایحه پیشنهادی بودجه سال‌ آینده ۱۳۴ هزار میلیارد تومان برای تقویت بنیه دفاعی نیروهای مسلح اختصاص داده شده و بودجه صدا و سیما با رشدی ۳۰ درصدی به ۲۶ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.
+1
رأی دهید
-5

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.