وال استریت ژورنال: اسرائیل تنها ۲۰ تا ۳۰ درصد نیروهای حماس را کشته است

بی بی سی: سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا تخمین می‌زنند که نیروهای اسرائیلی «تنها ۲۰ تا ۳۰ درصد »از نیروهای حماس را کشته‌اند. بنابر این ارزیابی، این آمار از هدف اسرائیل که «نابودی» حماس اعلام شده بود، «بسیار دورتر» است. در عین حال و براساس این گزارش وال استریت ژورنال، سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا می‌گویند این آمار نشانه‌ای از «تاب‌آوری و توانایی» این گروه برای ترمیم خویش پس از ماه‎‌ها جنگی است که ویرانی گسترده در باریکه‌ غزه به بار آورده است.

به گفته مقامات آمریکایی، برآورد خسارت‌ها نشان می‌دهد که حماس همچنان مهمات کافی برای ماه‌ها ادامه حملات به اسرائیل و همچنین نیروهای اسرائیلی در غزه را در اختیار دارد.

بنابر یک گزارش طبقه‌بندی شده، این گروه همچنین در تلاش است تا نیروی پلیس خود را در بخش‌هایی از شهر غزه «بازسازی» کند.

بنابر گزارش‌های محرمانه‌ای که مقام‌های آمریکایی نیز آنها را تایید کرده‌اند، حماس در تلاش است تا بخشی از پلیس شهری خود را بازسازی کند. برخی از مقام‌های اسرائیلی نیز اذعان کرده‌اند که با وجود تهاجم هوایی و زمینی در داخل غزه که به کشته‌شدن هزاران نفر انجامید، هدف نابودی حماس که از سال ۲۰۰۷ این باریکه را اداره می‌کرد محقق نشده است.

در گزارش وال استریت ژورنال، به نقل از تحلیلگران امور نظامی آمده که نیروهای حماس «تاکتیک»‌های خود را با وضعیت جدید تطبیق داده‌اند و عملا در «گروه‌های کوچک‌تر» بین خطوط تهاجمی دشمن پنهان می‌شوند.

پس از فشارهای آمریکا، اسرائیل هزاران نیروی خود را از غزه عقب کشیده است تا به گفته آنها برای مرحله «حساس‌تر» آماده شوند. اکنون ادامه فعالیت و بقای حماس دستیابی اسرائیل به اهدافش را به پرسش کشیده است.

بنابر این گزارش، همزمان مقامات دولت بایدن سطح انتظاراتشان از را پایین آورده‌اند. به این ترتیب هدف از جنگ، نابودی کامل حماس نخواهد بود و از این پس اقدامات نظامی در جهتی پیش برود که این گروه دیگر تهدید امنیتی به شمار نیاید. علاوه بر این، آمریکا از اسرائیل خواسته تا جنگ را به سطح تهاجم‌های موردی برای هدف قرار دادن رهبران حماس تغییر دهد.

در این میان، مقامات نظامی فعلی و سابق اسرائیل می‌گویند اگرچه حماس تلفات بسیاری متحمل شده است، اما بر اساس ارزیابی‌های آمریکا و اسرائیل، این گروه صرفا قصد دارد از این درگیری «جان سالم به در ببرد.»

یک مقام ارشد نظامی اسرائیل درباره هدف حماس گفت: «لازم نیست برنده شوید، فقط باید شکست نخورید».
حماس تا کی می‌تواند بجنگد؟وال استریت ژورنال می‌نویسد پس از حمله هفتم اکتبر حماس که بیش از ۱۲۰۰ نفر را کشت و ۲۴۰ نفر را گروگان گرفت، اسرائیل به دنبال نابودی کامل این گروه رفت. این در حالی که است که تحلیلگران پیش از این حماس را «تهدیدی قابل کنترل» بر می‌شمردند.

مقام‌های درمانی حماس می‌گویند بیش از« ۲۵ هزار فلسطینی» در جنگ کشته شدند. بر همین اسا‌س، حدود «یک سوم کشته‌شدگان مرد هستند.»

در آمار ارائه شده مقام‌های درمانی حماس بین افراد مسلح و غیرنظامیان تمایز قائل نمی‌شود. این گروه اما آمار دقیقی از نیروهایش که کشته شده‌اند، ارائه نداده است.

براساس این گزارش، ایالات متحده تخمین زده است که حماس که فهرست «سازمان‌های تروریستی» این کشور قرار دارد، قبل از جنگ بین «۲۵ تا ۳۰ هزار نیرو» داشت و همچنین هزاران مامور پلیس و نیروهای دیگر. اسرائیل در عین حال تخمینزده است که که این گروه بیش از« ۳۰ هزار شبه‌نظامی» دارد.

برآورد ایالات متحده که در گزارشی طبقه بندی شده در اوایل ماه جاری گنجانده شده است، از ارتباطات رهگیری شده، تجزیه و تحلیل خرابه های غزه، نظارت هواپیماهای بدون سرنشین بر قلمرو و اطلاعات ارائه شده توسط اسرائیلی ها به دست آمده است.

ارتش اسرائیل تخمین کمی بالاتر دارد؛ «تخمین زده است که حدود ۹۰۰۰ نیروی مسلح حماس را در غزه از زمان شروع جنگ به همراه بیش از ۱۰۰۰ نفر در طول حمله ۷ اکتبر کشته است که حدود ۳۰ درصد از کل نیروی جنگی این گروه را تشکیل می دهد. و ارزیابی اسرائیل از تعداد مجروحان حماس که برای همیشه از جنگ خارج شده اند بسیار بیشتر از ارزیابی های ایالات متحده است.»

ارزیابی آمریکا در گزارش‌های محرمانه اوایل ماه جاری میلادی آمده و مبتنی بر داده‌های جمع‌آوری شده این کشور و همچنین اطلاعات ارائه شده از سوی اسرائیلی‌ها است.

اسرائیل اما تخمین‌های بالاتری دارد که بر اساس آن حدود «۹ هزار» نیروی حماس از زمان آغاز تهاجم به غزه کشته شدند. همچنین اسرائیل می‌گوید «۱۰۰۰هزار نیروی حماس» هم در هفتم اکتبر کشته است که حدود «۳۰ درصد» کل نیروی جنگی آن را شامل می‌شود.

به گفته یک مقام ارشد نظامی اسرائیل، مقامات اسرائیلی تخمین می زنند که «۱۶هزار» نیروی حماس زخمی شده‌اند و نیمی از آنها به میدان جنگ باز نخواهند گشت. یک مقام آمریکایی که آمارها را رصد کرده گفت که آمریکا تخمین می‌زند بین «۱۰۵۰۰ تا ۱۱۷۰۰» نیروی حماس زخمی شده‌اند و بسیاری از آنها هم می‌توانند مجددا به میدان جنگ بیایند.

در دکترین نظامی ایالات متحده، نیروی متعارفی که ۲۵ تا ۳۰ درصد از جنگنده های خود را از دست بدهد، از نظر جنگی ناکارآمد در نظر گرفته می شود. اما حماس یک نیروی نامنظم است که در یک جنگ دفاعی در یک محیط شهری متراکم می جنگد و به صدها مایل تونل در زیر غزه دسترسی دارد.

برخی متخصصان نظامی آمریکا می‌گویند حماس هنوز قادر است بجنگد اما به «شبکه‌ نیروهای» آن فشار می‌آید.

به گفته دفتر امور بشردوستانه سازمان ملل، حدود ۱.۹ میلیون نفر در غزه یعنی حدود ۸۵ درصد از جمعیت این باریکه، خانه های خود را ترک کرده‌اند.
بحران در اسرائیل؛ اختلاف با متحدان غرب، شکاف در کابینه جنگیگزارش‌هایی مبنی بر اینکه آقای نتانیاهو و یوآو گالانت، وزیر دفاع به ندرت با یکدیگر صحبت می‌کنند، در حالی منتشر می‌شود که شکاف بین اسرائیل و متحدان غربی‌اش بیشتر شده استاین گزارش در حالی منتشر می‌شود که پیشتر خبرهایی از اختلاف در کابینه جنگی اسرائیل به بیرون درز کرده بود.

روز گذشته گادی آیزنکوت از اعضای کلیدی کابینه جنگ اسرائیل، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر را متهم کرد که در مورد اهداف نظامی در غزه حقیقت را نگفته است.

گادی آیزنکوت که خواستار برگزاری انتخابات جدید شده، گفته است کسانی که از «شکست مطلق» حماس حمایت می‌کنند، «راست نمی گویند.»

گزارش‌هایی مبنی بر اینکه آقای نتانیاهو و یوآو گالانت، وزیر دفاع به ندرت با یکدیگر صحبت می‌کنند، در حالیمنتشر می‌شود که شکاف بین اسرائیل و متحدان غربی‌اش بیشتر شده است.

تنش‌ها در کابینه آقای نتانیاهو، با گزارش‌هایی مبنی بر اینکه آقای نتانیاهو و یوآو گالانت، وزیر دفاع به ندرت با یکدیگر صحبت می‌کنند، در حالی رخ می‌دهد که شکاف بین اسرائیل و متحدان غربی‌اش بیشتر شده است.

پس از اظهارات آقای نتانیاهو درباره تشکیل کشور فلسطینی، جان کربی، مشاور امنیت ملی کاخ سفید گفت ایالات متحده و اسرائیل «به وضوح همه چیز را متفاوت می‌بینند.»

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت «هیچ راهی برای حل چالش‌های امنیتی اسرائیل بدون تشکیل کشور فلسطینی وجود ندارد.»

کاخ سفید گفت جو بایدن، در جریان تماس روز جمعه - اولین تماس در یک ماه اخیر -در مورد راه حل دو کشوری با آقای نتانیاهو گفتگو کرده است.
+12
رأی دهید
-3

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.