هواپیمای روسی در افغانستان سقوط کرد

ایندیپندنت فارسی: پس از گزارش‌ رسانه‌های محلی افغانستان مبنی بر سقوط یک هواپیما در استان بدخشان واقع در شمال این کشور، مقام‌های سازمان هواپیمایی کشوری روسیه روز یکشنبه اول بهمن، تایید کردند که یک هواپیمای ثبت‌‌شده در این کشور با شش سرنشین شنبه‌شب، ۲۰ ژانویه (۳۰ دی‌ماه)، زمانی که بر فراز افغانستان بود، از صفحه رادار ناپدید شده است.

خبرگزاری رویترز به نقل بیانیه سازمان هواپیمایی کشوری روسیه نوشت که این هواپیما یک جت داسو فالکون۱۰ ساخت سال ۱۹۷۸ فرانسه بود که برای یک پرواز پزشکی چارتر شده بود (آمبولانس هوایی) و از هند به روسیه می‌رفت .

خبرگزاری تاس روسیه هم گزارش داد که این هواپیما متعلق به گروه اتلتیک (Athletic) بود که شش سرنشین آن شامل چهار خدمه و دو مسافر بودند. این دو مسافر شهروند روسیه اعلام شده‌اند.

به گزارش تاس، این پرواز چارتر در حال پرواز از مبدا گایا در هند از طریق تاشکند در ازبکستان به ژوکوفسکی در روسیه بود. بر اساس این گزارش، سازمان هواپیمایی کشوری روسیه برای پیگیری این موضوع با مقام‌های هوانوردی طالبان و جمهوری تاجیکستان در تماس است.

در همین حال، وزارت حمل‌ونقل و هوانوردی غیرنظامی افغانستان، تحت کنترل طالبان، روز یکشنبه در اطلاعیه‌ای اعلام کرد هواپیمایی که شامگاه شنبه در بدخشان سقوط کرد، یک جت شخصی روسی است که از هند به سمت تاشکند در حرکت بود.

در اطلاعیه این وزارتخانه آمده است که این هواپیما شش سرنشین داشت و احتمالا به دلیل مشکل فنی در حوالی شهرستان‌های کران و منجان و زیباک استان بدخشان ناپدید شده و سقوط کرده است. طالبان گفته‌اند که برای عبور این هواپیما از حریم هوایی افغانستان مجوز گرفته نشده بود و هواپیما احتمالا از مسیرش منحرف شده است.

منابع محلی آگاه در استان بدخشان صبح یکشنبه در گفت‌وگو با ایندیپندنت فارسی، تایید کردند که این هواپیمای مسافربری در منطقه کوهستانی شهرستان زیباک سقوط کرده است.

خبرگزاری باختر، رسانه وابسته به طالبان، نیز با تایید این خبر، هواپیمای دچار سانحه‌شده را متعلق به یک شرکت هندی اعلام کرد، اما جزئیات بیشتری ارائه نداد. با این حال، جاگریتی چاندرا، یک خبرنگار هندی، به نقل از مقامی در وزارت دفاع هند نوشت که این هواپیما در هند ثبت (رجیستر) نشده است و به روسیه تعلق دارد. به گفته مقام‌های هندی، پرواز شرکت هواپیمایی ایروفلوت که شامگاه شنبه به مقصد مسکو حرکت کرد، صبح یکشنبه به زمین نشست و هواپیمایی که سقوط کرده است، احتمالا چارتر شده بود.

ذبیح‌الله امیری، رئیس اطلاعات و فرهنگ طالبان در بدخشان، به رسانه‌های داخلی افغانستان گفت که یک تیم تحقیقاتی به محل سقوط اعزام شده است.
+35
رأی دهید
-0

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۳۴
    ایران جویدان - جیبوتی، آنگولا

    دیگه باید شانست خیلی .... باشه که میونه اینهمه کشور سقوطتم در کشور دوست و همسایه افغان باشه، حالا تا بیان الاغ رو بار کنن برن دنبال هواپیما یه چند هفتهً طول می کشه.😂
    9
    29
    یکشنبه ۰۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.