باستان‌شناسان به دنبال اسرار گورستان مرموز قرون‌ وسطایی

استخوان‌ها باتوجه به قدمتشان، به نحو چشمگیری خوب حفظ شده‌اندبی بی سی: گورستانی متعلق اوایل قرون‌وسطی در ولز کشف‌ شده است که در نوع خود بی نظیر است. اما این گورستان سؤال‌های زیادی برای باستان شناسان ایجاد کرده است.

حدس زده می‌شود که این گورستان متعلق به قرن ششم یا هفتم میلادیباشد. ۱۸ گور از ۷۰ گور موجود در آن تاکنون حفاری‌ شده‌ است.

بعضی از اسکلت‌ها که درگذر زمان خوب حفظ‌ شده‌اند، نشان می‌دهند که بدن‌ها در قبر به شکلی عجیب قرار داده شده اند. همین‌طور اجسام و اشیا غیرمنتظره‌ای از این محل در حال کشف است.

با شروع حفاری اطلاعات و شواهد بیشتری از زندگی اجتماعی در دوران باستان به‌دست‌آمده است اما هم‌زمان پرسش‌های زیادی هم مطرح‌ شده است.

این گورستان در مکانی نه‌چندان چشمگیر در وسط یکی از مزارع اطراف قلعه فونمن که هم‌اکنون در نزدیکی انتهای باند فرودگاه کاردیف قرار دارد، کشف‌ شده است.

در طول دو تابستان گذشته گروهی از باستان شناسان با دقت مشغول کنار زدن لایه‌نازک بیرونی خاک بوده‌اند تا به گورها برسند.
دندان‌های جلویی یکی از اسکلت‌ها بسیار فرسوده شده‌سامر کورتز، متخصص استخوان‌شناسی باستانی از دانشگاه ردینگ می‌گوید این استخوان‌ها با وجود آنکه حدوداً ۱۵۰۰ ساله‌اند، در وضعیت خوبی باقی‌ مانده‌اند.

او به جمجمه‌ای که به‌تازگی حفاری‌ شده اشاره می‌کند که می‌توان در آن نشانه‌هایی از اینکه این مردمان چطور زندگی و کار می‌کرده‌اند به دست آورد.

او می‌گوید: «در اینجا دندان‌هایی می‌بینیم که خیلی مستهلک‌ شده‌اند. استهلاک دندان ها شکل عجیبی دارد . شاید به خاطر این است که آن‌ها از دندان‌هایشان به‌عنوان ابزار استفاده می‌کردند.»

«به نظر می‌رسد آن‌ها برای کارهایی مانند پارچه‌بافی، چرم‌دوزی یا ساختن سبد از دندان‌های خود استفاده می‌کردند. انگار چیزی را از لای دندان‌های جلو خود می‌کشیدند.»

اما بعضی از اسکلت‌ها و نحوه قرارگیری آن‌ها سؤال‌برانگیز شده است. این بدن‌ها در انواع و اقسام وضعیت‌ها قرار داده شده اند.

بعضی از آن‌ها صاف به پشت خوابانده شده‌اند که برای آن دوران عادی است. اما بعضی از آن‌ها به پهلو قرار داده شده اند و بعضی دیگر در وضعیت چمباتمه زده قرارگرفته‌اند طوری که زانوهایشان به سینه‌ها چسبیده است.

باستان شناسان نمی‌دانند معنی این نحوه قرار دادن بدن در گور چه بوده است. آیا این گورستان برای دوره‌ای طولانی مورداستفاده بوده و رسوم خاک‌سپاری درگذر زمان تغییر کرده است؟ یا شاید عده‌ای از مردم با این شکل در گور قرار گرفتن از دیگر افراد متمایز ‌شده‌اند؟
این گروه فکر می‌کند حدود ۷۰ گور در این مکان وجود دارد - ۱۸ قبر تا کنون به طور کامل حفاری شده‌اشیا کشف‌شده در اطراف گورها هم عجیب و سؤال‌برانگیز هستند و نشان می‌دهند چقدر زندگی در میانه هزاره اول با زمان حال متفاوت بوده است.

تکه‌هایی از بشقاب‌ها‌ و فنجان‌‌ها پیدا شده اند و همین‌طور تکه‌هایی از استخوان حیوان‌هایی که قصابی شده و سوزانده شده‌اند. یکی از اشیایی که زندگی این گروه را برایمان زنده می‌کند یک میخ حکاکی شده کوچک است که احتمالاً برای نشانه گزاری امتیازهای گرفته‌شده در یک نوع بازی به کار می‌رفته است. چیزی شبیه مهره‌هایی که امروز دربازی‌هایی مانند تخته کریبج استفاده می‌کنیم.
این میخ حکاکی شده کوچک از استخوان حیوانات ساخته شده است و ممکن است برای یک بازی قرون وسطایی استفاده شده باشددکتر اندی سیمن، باستان‌شناس متخصص دوران اولیه قرون‌وسطی و استاد دانشگاه کاردیف است و این گروه حفاری را رهبری می‌کند. او می‌گوید برخلاف گورستان‌های کنونی به نظر می‌رسد این گورستان فقط محلی برای دفن مردگان نبوده است. او می‌گوید: «تصور ما از گورستان جایی است با محدوده‌ای مشخص که ما معمولاً زیاد به آنجا نمی‌رویم اما به نظر می‌رسد گورستان نقشی مرکزی در زندگی این مردمان داشته است.»

«اینجا فقط جایی برای دفن مردگان نبوده است. مکانی بوده که گروه‌هایی از مردم کنار هم جمع می‌شده‌اند. آن‌ها مردگان خود را اینجا دفن می‌کرده‌اند اما فعالیت‌های دیگری هم در اینجا در جریان بوده است. فعالیت‌هایی اجتماعی ازجمله خوردن و نوشیدن و برگزار کردن جشن‌ها و مهمانی‌ها.»
در یکی از قبرها یک تکه شیشه کوچک وارد شده از فرانسه پیدا شدسؤال‌برانگیزترین بخش این کشف این است که آیا اشیایی که در این گورستان پیداشده نشانه آن است که این مردم، مردمی غیرعادی بوده‌اند؟

درحالی‌که کنار حفره‌ای که کنده‌شده است ایستاده‌ایم، ناگهان صدای فریادی پر از شادی بلند می‌شود: «یک‌تکه شیشه پیدا کردم!»

این تکه شیشه داخل یکی از قبرها پیداشده است.

اندی سیمن درحالی‌که تکه پیداشده را تحسین می‌کند، توضیح می‌دهد: «این تکه‌ای از یک کوزه است. ظرفی به شکل قیف بستنی که با شیشه‌ای بسیار ظریف ساخته‌شده است. کشف بسیار زیبایی است.»

او تصور می‌کند این قطعه شیشه‌ای متعلق به ناحیه بوردو در فرانسه است. این تنها شی وارداتی کشف شده نیست. اعضای گروه حفاری اشیای دیگری ازجمله تکه‌های سفالی پیداکرده‌اند که احتمالاً متعلق به شمال آفریقا هستند.
این گروه تجزیه و تحلیل دی‌ان‌ای استخوان‌ها را برای یافتن اطلاعات بیشتر انجام خواهد دادکیفیت یافته‌ها نشان می‌دهد مردمی که در اینجا زندگی می‌کرده‌اند سطح زندگی و موقعیت اجتماعی بالایی داشته‌اند.

تودور دیویس از دانشگاه کاردیف می‌گوید: «آنچه دریافته‌ایم این است که این مردم به اشیا بسیار باکیفیت وارداتی دسترسی داشته اند که فقط در صورت تجارت و وجود شبکه دادوستد کالا با مردمی که آن‌ها هم ثروتمند بوده‌اند میسر می‌شده و می‌توانسته به اینجا برسد.»

سؤال این است: «اینجا چه خبر بوده است؟ آنها که اینجا دفن شده‌اند چه کسانی بوده اند؟»
آثار باستانی نشان می‌دهد که افرادی که در گورستان دفن شده‌اند ممکن است از جایگاه بالایی برخوردار بوده باشندتحقیقات بیشتری لازم است تا بتوان تاریخ دقیق‌تری برای دوره‌ای که این گورستان مورداستفاده بوده است پیدا کرد. بررسی دی ان ای جزییات بیشتری درباره اسکلت کسانی که اینجا دفن شده‌اند نشان خواهد داد.

این گورستان تصویری از زمانه، زندگی افراد و کل اجتماع آن‌ها به ما خواهد داد و کمک خواهد کرد دانش بیشتری درباره این دوره تاریخی که اطلاعات کمی درباره آن داریم به دست بیاوریم.

اما جواب به این سؤال که چه کسانی اینجا زندگی کرده و مرده‌اند هنوز مدت‌ها وقت خواهد برد.
+4
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.