پیام‌های زیست‌محیطی متفاوت مجموعه فیلم‌های جدید گودزیلا

گودزیلای جدید نمادی از «مادر زمین» خشمگین است که قصد دارد پس از قرن‌ها تخریب زیست‌محیطی از شر بشر خلاص شود.العربیه: گودزیلا گرچه در ابتدا از ژاپن برخاست، امروزه در آمریکا یکی از محورهای تولید فیلم و کارتون و سریال است. آثاری که در آمریکا با محوریت این هیولای اتمی ساخته یا پخش شده است، پیام‌های زیست‌محیطی فراتر از فیلم‌های اولیه دارد.

در حال حاضر دو مجموعه متفاوت از گودزیلا در آمریکا وجود دارد. اولی مجموعه فیلمی سینمایی است که در سال 2014 با «گودزیلا» آغاز شد و با «کُنگ: جزیره جمجمه» و «گودزیلا: پادشاه هیولاها» ادامه یافت. دومی یک سه‌گانه انیمیشن ژاپنی تولید کمپانی «توهو» است که «نتفلیکس» آن را پخش کرد.

در جایی که گودزیلا در آغاز وجودش نمادی از وحشت‌های اتمی بود، گودزیلای دو مجموعه جدید نمادی از «مادر زمین» خشمگین است که قصد دارد پس از قرن‌ها تخریب زیست‌محیطی از شر بشر خلاص شود. بشریت «عفونت» و گودزیلا و دوستانش «آنتی‌بادی»های سیاره زمین هستند.

هر دو مجموعه گودزیلا را بازتصور می‌کنند. برای آنها این هیولا استعاره‌ای از تغییرات خشونت‌آمیز زمین است که انسان آن را رقم زده است، و با زور تلاش کرده خود را گونه غالب روی این سیاره کند.

در مجموعه فیلم، گودزیلا مورد احترام قرار می‌گیرد، و هیولاهای همکار وی، پس از آنکه گودزیلا اژدهای سه‌سر مخرب که یک گروه تروریستی آن را به عنوان سلاح زیستی به کار گرفته است را مغلوب می‌کند، در برابرش تعظیم می‌کنند.

مجموعه انیمیشنی بشر را با رویکردی تیره، به مثابه گونه‌ای جنگ‌طلب و بی‌مسئولیت تصویر می‌کند. پس از تهاجمی شدن گودزیلا و دوستانش، بشریت زمین را رها کرده و به فضا می‌رود.

با این وجود، پس از 20000 سال سرگردانی در فضا و دست نیافتن به یک مکان مناسب برای زندگی، بشریتِ ناامید تصمیم می‌گیرد به زمین بازگردد، حتی اگر آنجا با وحشت‌های زیادی روبرو شود، و در آنجا با گودزیلا درگیر می‌شود.

هر دو مجموعه مورد اقبال تماشاگران و منتقدان قرار گرفته‌اند، و باور عمومی بر این است که اگرچه این مجموعه‌ها گودزیلا را چنان که هواداران سنتی‌اش می‌شناسند تصویر نمی‌کند، اما درهای جدیدی به روی این هیولای قدیمی می‌گشاید.
+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.