واکنش‌ها به تغییر پوشش مجری صداوسیما؛ ترس از بازگشت پهلوی یا تشویق برای شرکت در انتخابات

 ژیلا صادقی، مجری صدا و سیماصدای آمریکا: تغییر پوشش و سبک اجرای یکی از مجری‌های صدا و سیمای جمهوری اسلامی و اظهاراتش درباره خانواده شاهزاده رضا پهلوی در رسانه‌های اجتماعی خبرساز شده است. برخی کاربران این تحول را به ترس از محبوبیت پهلوی‌ها میان مردم نسبت داده‌اند و گروهی نیز آن را ترفندی برای داغ کردن تنور انتخابات قلمداد کرده‌اند.

ژیلا صادقی، مجری صدا و سیما، پیش از این برای حمایتش از قاسم سلیمانی و اعلام این که «پاسپورت آمریکایی» دارد،‌ اما به کشوری که فرمانده پیشین نیروی قدس را کشته نخواهد رفت، خبرساز شده بود.

این مجری، این بار به دلیل پوشیدن کت و دامن به همراه روسری رنگین در برنامه «سلام صبح به خیر» که از شبکه سه صدا و سیما به صورت زنده پخش می‌شود و سخن گفتن از شاهزاده رضا پهلوی و همسرش یاسمین و دخترش نور واکنش‌های گسترده‌ای را در رسانه‌های اجتماعی برانگیخته است.

برخی کاربران با نام‌های مستعار به این برنامه واکنش نشان داده‌اند و گروهی نیز با نام واقعی خود درباره‌اش نوشته‌اند.

یک کاربر در رسانه اجتماعی ایکس گفته است که «وقتی رضا پهلوی را برده‌اند توی صدا و سیما» یعنی «موفق نشده‌اند جلوی موج گرایشات مردم به سمت پهلوی را بگیرند»، «یعنی خیلی مستاصل شده‌اند» و «مردم داخل انتخابشان را کرده‌اند.»

کاربری دیگر با بیان این که «اولین بار است از شاهدخت نور در صدا و سیما نام برده می‌شود»، آن را «نشانه ترس و وحشتی ... که صدر تا ذیل جمهوری اسلامی را از گسترش روزافزون ملی‌گرایی و میهن‌پرستی و توجه به خاندان پهلوی فرا گرفته» دانسته است.

به گفته یکی دیگر از کاربران ایکس، «این برنامه‌ها نشان می‌دهد» که صدا و سیما از «ریزش بدنه سنتی حامی رژیم به سمت پهلوی بیمناک» است.

کیانوش سنجری،‌ روزنامه‌نگار ساکن ایران، با بازنشر بخشی از این برنامه، در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «از آن جایی که چهار دهه تحریف تاریخ و تخریب حکومت پهلوی در کتب درسی بچه مدرسه‌ای‌ها و از تریبون آخوند و آخوند کراواتی و چادر چاقچوری کفاف و نتیجه نداده، امروز این مسئولیت به زن خوش چهره کرم پودر زده‌ و کت و دامن پوشیده محول شده است.» امیر اعتمادی، فعال سیاسی، نیز پرسیده است: «سوژه خزعبلات صدا و سیمای جمهوری اسلامی علیه خانواده پهلوی را چه کسانی برایش تهیه می‌کنند؟» حامد فرد، رپر معترض، با بیان این که این «دروغ‌پردازی‌های این مجری» را «از زبان افراد مختلف» می‌شنوید، گفته است که «جمهوری اسلامی می‌داند که شاهزاده رضا پهلوی بزرگترین دشمنش است و تنها آلترناتیو موجود»، اما «آب در هاون می‌کوبید، پهلوی به ایران بازخواهد گشت.» رضا عرب، فعال سیاسی، نیز گفته که اظهارات این مجری رسانه حکومتی بیانگر «اقبال به شاهزاده در میان مردم» است و این اقبال «حتی کسانی که هنوز صدا و سیما را تماشا می‌کنند، غیر قابل کنترل است.» نسیم خوشدل، یکی از کاربران شبکه اجتماعی ایکس، اظهارات دو مجری صدا و سیما در مورد خانواده پهلوی را «مشمئزکننده» خوانده و گفته است: «دست شما (جمهوری اسلامی) به خون مردم ایران آغشته است و به زودی در کثافت وجود خود غرق می‌شوید!»
مسیح علینژاد، روزنامه‌نگار و فعال حقوق بشر، نیز با اشاره به «تغییر پوشش مجری صدا و سیما در ایام انتخابات»، نمایش «شلیک کردن» او را «دفاع تمام قد از سپاه جنایتکار» خوانده است.

او مجریان صدا و سیما را «برده‌های جمهوری اسلامی» نامیده و تصویری دیگر از یکی از مجری‌های حکومتی منتشر کرده و نوشته: «موهایش را شبیه به من کرده، مربوط به زمانی است که تلاش کردند با کمپین چهارشنبه‌های سفید مبارزه کنند.» در این حال، بخشی از واکنش‌ها گویای این است که برخی کاربران تغییر سبک پوشش مجری صدا و سیما را «موفقیت اعتراضات زن زندگی آزادی» می‌دانند و یا آن را با نزدیک بودن زمان انتخابات مجلس شورای اسلامی مرتبط می‌دانند.

از جمله، محمد صحفی از مدیران میانی وزارت ارشاد در دوره ریاست جمهوری محمد خاتمی، با اشاره به عملکرد «دو برادر اصولگرا، وحید و سعید جلیلی» نوشته است: «وحیدشان در صدا و‌ سیما ژیلا صادقی را با پوشش متفاوت که نشانه موفقیتِ "زن زندگی آزادی" است، می‌فرستد جلوی دوربین، و سعیدشان در مجمع تشخیص، تشخیص داده که شعار "زن زندگی آزادی" آمریکایی است.»
بابک سلطانی، از کاربران شبکه‌های اجتماعی، نیز با اشاره به تأکید «سران آخوندی بر رأی دادن حتی برای زنان بدون حجاب»، گفته است: «برنامه سلام صبح به خیر صدا و سیما که در فصل پیش با مجری زن چادری گردانده می‌شد، از سوی ژیلا صادقی و با پوششی متفاوت‌ در حال اجرا است.»
حسین یزدی، فعال مدنی، نیز نوشته «چه شیک! کت و دامن در شبکه ۳؛ آهان، انتخابات نزدیک است.»
این در حالی است که شاهزاده رضا پهلوی در روزهای گذشته با بازنشر بخشی از مصاحبه‌اش با صدای آمریکا، تأکید کرد که «رأی دادن» در انتخابات جمهوری اسلامی «یعنی تبرئه کردن رژیم از تمام جنایت‌هایی که کرده» است. برخی کاربران نیز پای «حجاب استایل‌ها» را به میان کشیده‌اند و گفته‌اند پوشش این مجری صدا و سیما پیروی از آنها است. اما برخی کاربران حامی جمهوری اسلامی، از جمله فاطمه ترکاشوند گفته که این نظر «بی‌ربط» است و «کاش صدا و سیما برای این دوره گذار و تحول یک چند تا طراح لباس و دکور حرفه‌ای» استخدام می‌کرد که «تحولات نرمش توی بوق و کرنا» نباشد. پوشیدن کت و دامن به همراه آرایش و روسری رنگین در صدا و سیما در حالی است که آزار شهروندان به بهانه سبک پوشش انتخابی توسط نیروهای حکومتی در جامعه ایران و مقاومت زنان در مقابل آنها همچنان ادامه دارد.

این در حالی است که به گفته پگاه بنی‌هاشمی، حقوقدان، جمهوری اسلامی مجازات‌هایی همچون شلاق را برای «تحمیل غیرانسانی حجاب اجباری» بر زنان به کار می‌گیرد.

یکی دیگر از اقدامات مقامات جمهوری اسلامی که افکار عمومی آن را به تبلیغات غیرمستقیم در آستانه انتخابات تعبیر کرده‌اند، اظهارات وزیر ارشاد درباره بازگشت معین، خواننده سرشناس ساکن لس‌آنجلس آمریکا به ایران بود.
+6
رأی دهید
-82

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۴۹
    Persian2600 - استکهلم، سوئد

    درود بی پایان بر شاهزرده رضا پهلوی و کل آبا و اجدادش. همچنین درود بیکران بر علی کریمی عزیز که خاری تیز شده در چشم سردمداران رژیم کثیف، ح.زاده و جنایتکار اسحالی و آخوندی. من قول میدم که به موقعش کاری به سر این ....
    8
    81
    ‌پنجشنبه ۲۸ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۵
    sahandogli - لندن، انگلستان

    به قول مسعود بهنود رضا چپهلوی به اندازه گاو هم نمی فهمد چطور می خواهد خراب شده ای به نام ایران را اداره کند؟ با گروههای خونی و مخالفش چه می خواهد بکند. احمق نباشید رضا پهلوی نه در سبد انگلیس و آمریکا برای ایران آینده است و نه مردم ایران به دنبال آن خواهد رفت. خبرهای چند تا رسانه خارجی را جدی نگیرید
    69
    8
    ‌پنجشنبه ۲۸ دی ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۰
    GORG AMERICAN - واشنگتن دی سی، ایالات متحده امریکا

    میلیونها زن از گرسنگی تو خیابونا مشغول تن فروشی آن و اینا دنبال کت و دامن این
    3
    45
    ‌پنجشنبه ۲۸ دی ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۸۱
    گفتگوگر - پیتزبورگ، ایالات متحده امریکا

    لباس مسخره با عشوه های خرکی در شروع انتخابات
    2
    31
    ‌پنجشنبه ۲۸ دی ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۴
    golaleh - زاگرس، افغانستان
    اینا با این هیکلای قناصشون همون بهتر که تو چادر چاقچور بپوسن، حیف نون!
    5
    20
    ‌پنجشنبه ۲۸ دی ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۸
    sabbas - لندن، انگلستان
    ج.ا.ت یه حکومت اسلامیه و اسلام هم همه کار و همه چیز را برای بقای پیروان و طرفدارانش و خود اسلام مجاز دانسته. هیچ بعید نیست که همین رژیم برای حفظ بقای خودش حجاب اجباری را با یه قمبل قهرمانانه از بین ببره. اینا هر کاری که بتونن میکنن که مردم را در تنگنا بزارند.
    1
    15
    ‌پنجشنبه ۲۸ دی ۱۴۰۲ - ۱۸:۲۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.