آمریکا مجددا حوثی‌ها را در فهرست‌ سازمان‌های تروریستی قرار داد

العربیه: ایالات متحده آمریکا چهارشنبه 27 دی مجددا گروه شبه‌نظامی حوثی مورد حمایت ایران در یمن را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار داد.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا با بیان این که حملات حوثی‌ها با تعریف‌ تروریسم مطابقت دارد، گفت خواندن حوثی‌ها به عنوان گروهی تروریستی مانع از رسیدن اموال به آنها می‌شود.

سالیوان تاکید کرد که آمریکا به‌منظور محافظت از تجارت جهانی در اتخاذ اقدامات بیشتر تردید نخواهد کرد.

مشاور امنیت ملی آمریکا با تاکید این که مردم یمن نباید تاوان اقدامات حوثی‌ها را بپردازند، گفت که تحریم‌های آمریکا علیه حوثی‌ها مانع از دسترسی مردم یمن به غذا و دارو نخواهد شد.

در هیمن راستا یک مقام ارشد آمریکایی به خبرنگاران گفت که این تروریستی خواندن مجدد گروه حوثی «بر ایران تاثیر خواهد گذاشت و ادامه پشتیبانی آن از حوثی‌ها را دشوار می‌سازد که در صورت ادامه عواقب وخیمی در پی خواهد داشت».

به گفته این مقام ارشد آمریکایی خطاب به خبرنگاران، این تصمیم دولت آمریکا بعد از 30 روز یعنی از روز 16 ماه فوریه آینده اجرایی خواهد شد و پیش از عملیاتی شدن آن، اگر حوثی‌ها حملات خود را متوقف کنند می‌توان این تصمیم اتخاذ شده را لغو کرد.

این مقام آمریکایی افزود:« تهدیدهای مکرری را متوجه حوثی‌ها کردیم تا حملات خود [به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ] را متوقف کنند اما آنها از این اقدامات خود دست نکشیدند».

او گفت که ایالات متحده آمریکا «عملیات پاسداری از رفاه» که ائتلافی متشکل از 20 کشور است را با تعهد به دفاع از کشتیرانی بین‌المللی و ایجاد بازدارندگی در دریای سرخ رهبری می‌کند.

او همچنین افزود:«ایالات متحده آمریکا به بیش از 40 کشوری پیوست که تهدیدهای حوثی‌ها طی ماه جاری را محکوم کردند. ایالات متحده همچنین دوشادوش 13 تن از متحدان و شرکای خود پیام‌های هشداری را به حوثی‌ها فرستاد که اگر به حملات خود علیه کشتی‌ها ادامه دهند، عواقب وخیمی متحمل خواهند شد».

این مقام آمریکایی حملات مشترک اخیر کشورش با بریتانیا که با پشتیبانی کشورهای استرالیا، بحرین، کانادا و هلند برای هدف گرفتن پایگاه‌های نظامی حوثی‌ها صورت گرفته است را موفقیت‌آمیز توصیف کرد.

او تاکید کرد که آمریکا خواهان تشدید تنش و گسترش دامنه جنگ در خاورمیانه نیست و نمی‌خواهد مردم یمن اذیت شوند.

این مقام آمریکایی با بیان این که فعالیت‌های حوثی‌ها با تلاش‌های برقراری صلح همسو نیست و مانع از پیشبرد تلاش‌های صلح می‌شود، گفت:« هدف واشینگتن از تروریستی خواندن حوثی‌ها خشکاندن منابع مالی و تسلیحاتی این گروه است».

او در ادامه گفت که حوثی‌ها نیروهای نظامی آمریکا و کشتی‌های بین‌المللی در دریای سرخ و خلیج عدن را هدف حملات خود قرار دادند و جان افراد و ملوانان کشتی‌ها را به خطر انداخته و آزادی کشتیرانی و تجارت جهانی را به‌مخاطره انداختند».

این مسئول آمریکایی تاکید کرد که کشورش در حمایت از مردم یمن و با اهداف انسان‌دوستانه در برابر اعمال تحریم‌هایی که عملیاتی شدن این تصمیم در پی خواهد داست، استثنائاتی قائل خواهد شد.

این مقام ارشد آمریکایی در پایان اظهارات خود تاکید کرد که ایالات متحده از تلاش‌ها برای دست‌یابی به صلح پایدار در یمن حمایت می‌کند، اما حملات حوثی‌ها مانع از دست‌یابی به صلح می‌شود.

در واکنش به این تصمیم دولت آمریکا، سخنگوی رسمی گروه حوثی‌ها در یمن گفت:«سازمان تروریستی خواندن ما از سوی واشینگتن تاثیری بر مواضع ما نخواهد گذاشت و حملات به کشتی‌های در حال تردد به مقصد اسرائیل ادامه خواهد یافت».
+10
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.