نخست‌وزیر قطر: برای متوقف کردن حملات حوثی‌ها به جنگ در غزه پایان دهید

 مرکز کنفرانس‌ها در شهر داوُسرادیو فردا:نخست وزیر قطر در مجمع جهانی اقتصاد در داوُسِ سوئیس راه حل متوقف کردن حملات حوثی‌های شیعه در دریای سرخ را پایان دادن به جنگ در غزه دانست.

شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی که روز سه‌شنبه، ۲۶ دی‌ماه، در دومین روز مجمع جهانی اقتصاد موسوم به داوس سخن می‌گفت با تأکید بر ترجیح کشورش به راه دیپلماسی چنین اظهار نظر کرد که حمله نظامی «راه حل» پایان دادن به حملات حوثی‌ها به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ نیست.

گروه حوثی‌های شیعه یمن موسوم به انصارالله که سال‌هاست از حمایت مالی و نظامی چشمگیر جمهوری اسلامی برخوردارند، در آذرماه گذشته به همه شرکت‌های کشتیرانی هشدار داد که اگر با اسرائیل همکاری کنند، در دریای سرخ هدف حمله قرار می‌گیرند.

پس از هفته‌ها حمله این گروه به کشتی‌های باری، نیروهای آمریکا و بریتانیا در پاسخ به حملات شبه نظامیان حوثی به مسیر کشتی‌رانی بین‌المللی در دریای سرخ و خلیج عدن، شامگاه پنج‌شنبه هفته گذشته در عملیات مشترکی ده‌ها موضع این شبه نظامیان را هدف حمله قرار دادند.

با وجود این اقدام آمریکا و متحدش، حملات حوثی‌ها ادامه یافته است، تا‌ آنجا که روز دوشنبه، ۲۵ دی‌ماه، خبر رسید که قطر ارسال محموله‌های گاز مایع طبیعی (ال‌ان‌جی) توسط نفتکش‌ها از طریق دریای سرخ را متوقف کرده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، در پاسخ به این رخدادها، نخست وزیر قطر روز سه‌شنبه تأکید کرد که وضعیت فعلی در منطقه می‌تواند به «افزایش تنش در همه جا» دامن بزند.

او با اشاره به این که قطر همواره دیپلماسی را به راه حل نظامی ترجیح می‌دهد گفت: «لازم است که به مسئله اصلی بپردازیم که غزه است تا مسائل دیگر هم حل شود....»

از روز ۱۵ مهرماه که گروه افراطی حماس به خاک اسرائیل یورش برد، ۱۲۰۰ نفر را کشت و بیش از ۲۰۰ نفر را به اسارت گرفت، تنش در منطقه خاورمیانه بالا گرفته است.

حماس که توسط آمریکا و اروپا گروه تروریستی تلقی می‌شود در غزه زیر حملات مداوم اسرائیل قرار گرفته، حملاتی که تاکنون جان بیش از ۲۳ هزار نفر را در این باریکه گرفته است.

همزمان نیروهای شبه‌نظامی که اکثراً از حمایت جمهوری اسلامی برخوردارند در یمن و سوریه و عراق و لبنان به تکاپو افتاده و با شعار آزادی غزه و نابودی اسرائیل دست به حملاتی مرگبار زده‌اند.

از این میان، یکی از بزرگ‌ترین تحرکات از آنِ حوثی‌های شیعه‌مذهب یمن بوده که با تسلیحات نظامی مدرن کشتی‌های باری را در دریای سرخ، به‌ویژه در راه رسیدن به اسرائیل، هدف می‌گیرند.

این راه آبی شاهد ۱۲ درصد از ترافیک باربری جهان است. قطر سهمی قابل توجه از این ترافیک را در اختیار دارد.

مقام قطری روز سه‌شنبه در سوئیس هشدار داد که حملات متقابل آمریکا و متحدانش «خطر جدی افزایش تنش و گسترش» منازعه را به همراه دارد.

برخلاف سال گذشته که تهاجم نظامی روسیه به خاک اوکراین در صدر موضوعات مجمع جهانی اقتصاد در سوئیس قرار داشت، امسال مجمع داوس در حالی در روز دوشنبه آغاز به کار کرد که جنگ اوکراین تمام نشده، نظر جهانیان به جنگی دیگر این بار در منطقه خاورمیانه معطوف شده است.
+2
رأی دهید
-26

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۳۰
    GORG AMERICAN - واشنگتن دی سی، ایالات متحده امریکا
    تنها فرق قطر با بقیه ی گروهکهای تروریستی اینه که قطر یه کشوره کامله ولی حوثی ها و حزب الله و حشد شعبی و حماس و بقیه کشور نیستن
    3
    16
    ‌سه شنبه ۲۶ دی ۱۴۰۲ - ۲۲:۳۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۸۱
    گفتگوگر - پیتزبورگ، ایالات متحده امریکا
    سر مار که کوبیده نشود هزاران بار تا جان گرفت باز نیش میزند
    1
    17
    ‌سه شنبه ۲۶ دی ۱۴۰۲ - ۲۳:۲۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.