وزارت کشور بریتانیا فعالیت حزب‌التحریر را به عنوان «گروه تروریستی» ممنوع می‌کند

تظاهرات حامیان حزب‌التحریر در حمایت از غزه در لندنبی بی سی: دولت بریتانیا گروه اسلام‌گرای حزب‌التحریر را به اتهام تقدیر از حملات حماس، گروهی «تروریستی» قلمداد و فعالیتش را ممنوع می‌کند.

جیمز کلورلی، وزیر کشور بریتانیا، می‌گوید این گروه «یهودستیز» است و «فعالانه به ترویج و تبلیغ تروریسم» می‌پردازد.

این ممنوعیت، که بر اساس قوانین ضد تروریسم بریتانیا به اجرا در‌می‌آید، پس از آن اعلام شد که پیروان این گروه به سر دادن شعار «جهاد» در یک راهپیمایی در حمایت از غزه متهم شدند.

حزب‌التحریر سال‌هاست که در بریتانیا فعال است اما همواره ارتباط با خشونت را رد کرده است.

این ممنوعیت روز دوشنبه در پارلمان مطرح شد و احتمالا از روز جمعه اجرایی خواهد شد، مگر اینکه نمایندگان پارلمان به آن رای مخالف بدهند.

چنین ممنوعیتی به این معنی است که عضویت در این حزب، دعوت به حمایت از آن یا ابراز حمایت عمومی از آن در بریتانیا «نقض قانون» تلقی خواهد شد.

رهبران این گروه در بریتانیا هنوز در این باره اظهار نظر نکرده‌اند.

اکتبر پارسال، طرفداران حزب‌التحریر تظاهراتی در حمایت از فلسطینی‌ها برگزار کردند.

ویدئویی از تظاهرات کم‌جمعیتی که در ۲۱ اکتبر برگزار شد، مردی را نشان می‌داد که شعار «جهاد» می‌دهد. اما پلیس بعد گفت هیچ اقدامی درباره او انجام نخواهد داد.

آقای کلورلی، که این ممنوعیت را اعلام کرد، گفت: «حزب‌التحریر سازمان یهودی‌ستیز است که فعالانه تروریسم را ترویج و تشویق می‌کند؛ از جمله تمجید و تجلیل از حملات وحشتناک ۷ اکتبر.»

به گفته او اعضا یا کسانی که دعوت به حمایت از این گروه کنند «با پیامدهایش روبرو خواهند شد.»

جدی‌ترین جرائم مرتبط با سازمان‌های ممنوعه ممکن است تا ۱۴ سال زندان داشته باشد.

پلیس همچنین می‌تواند هر گونه اموال مرتبط با این گروه‌ها را پس از ممنوعیت توقیف کند.

حزب‌التحریر در سال ۱۹۵۳ به عنوان یک جنبش سیاسی بین‌المللی تاسیس شد و خواستار تشکیل دولت واحد در کشورهای اسلامی بود.

این گروه در ۳۲ کشور جهان از جمله بریتانیا نمایندگی دارد و حکم جدید به این معنی خواهد بود که همه آنها اکنون ممنوع شده‌اند.

وزیران و مقام‌های امنیتی بارها در گذشته ممنوعیت این گروه در بریتانیا را مدنظر قرار داده بودند. دیوید کامرون، نخست وزیر سابق بریتانیا در سال ۲۰۱۰ وعده چنین کاری داده بود.

وکلا اما به دولت گفته بودند که این سازمان قوانین مرتبط با «تروریسم» را نقض نکرده است.

تغییر نظر وزارت کشور بریتانیا به این دلیل بود که گفته شد حزب‌التحریر در وبسایت اصلی خود نیروهای حماس را «قهرمان» توصیف کرده است و چنین تمجیدی به منزله «ترویج و تشویق تروریسم» تلقی می‌شود.

حزب‌التحریر مکررا به بزرگداشت حمله حماس به اسرائیل و یهودیان متهم شده است.

آلمان، مصر، بنگلادش، پاکستان و کشورهای آسیای مرکزی و کشورهای عربی از جمله کشورهایی بوده‌اند که فعالیت این گروه را ممنوع کرده‌اند.

رهبران این گروه در بریتانیا پیشتر گفته بودند که ممنوعیت‌ها «با انگیزه سیاسی» بوده است و مدارکی مبنی بر دست داشتن این گروه در «اقدامات تروریستی» موجود نیست.
+22
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.