بازداشت موقت فوتبالیست اسرائیلی در ترکیه به دلیل حمایت از گروگان‌های اسیر حماس

سگیو یهزکل در یک بازی باشگاهی ترکیه با نمایش یک نوشته از گروگان‌های اسرائیلی حمایت کردرادیو فردا: مقام‌های ترکیه شامگاه یک‌شنبه ۲۴ دی یک بازیکن اسرائیلی تیم فوتبال آنتالیااسپور این کشور را بعد از نمایش حمایتش از گروگان‌های اسرائیلیِ در بند گروه افراطی حماس که از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا به عنوان گروهی تروریستی شناخته می‌شود، بازداشت و بازجویی کردند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، او روز دوشنبه آزاد شد اما قرار است محاکمه شود.

ییلماز تونچ، وزیر دادگستری ترکیه، شامگاه یکشنبه اقدام این فوتبالیست اسرائیلی را «حرکت زشت» خواند و اعلام کرد که دادستانی آنتالیا تحقیقات قضایی در ارتباط با «تحریک علنی مردم به نفرت و خصومت» را آغاز کرده است.

سگیو یهزکل، فوتبالیست اسرائیلی تیم «آنتالیا‌اسپور»، روز یکشنبه پس از گلزنی در برابر تیم «ترابوزان‌اسپور»، دست باندپیچی شده خود را نشان داد که روی آن عبارت «۱۰۰ روز - هفتم اکتبر» در کنار ستاره داوود دیده می‌شد.

این اعداد اشاره‌ای به تاریخ حمله حماس به اسرائیل و گذشتن صد روز از اسارت گروگان‌های اسرائیلی بود، اما به دلیل خشم عمومی رو به گسترش در ترکیه از حمله اسرائیل به نوار غزه، این حرکت او با واکنش‌های شدیدی در ترکیه مواجه شد.

حماس توسط آمریکا و اتحادیه اروپا سازمان تروریستی شناخته می‌شود، اما مقام‌های ارشد ترکیه می‌گویند این گروه در حال «مقاومت» در برابر اشغال‌گری اسرائیل است.

به نوشته تایمز اسرائیل، این بازیکن تیم ملی فوتبال اسرائیل شامگاه یکشنبه مورد بازجویی قرار گرفت و صبح دوشنبه در دادگاه حاضر می‌شود.

شماری از مقام‌های ترکیه، از جمله وزیر دادگستری، اقدام این بازیکن را «حمایت از کشتار اسرائیل در غزه» خوانده‌اند و باشگاه آنتالیا اسپور هم از تعلیق او خبر داده است.

فدراسیون فوتبال ترکیه نیز آنچه را «آزردن وجدان» افکار عمومی ترکیه توسط این بازیکن خوانده، محکوم کرده است.

به نوشته خبرگزاری اسرائیلی وای‌نت، این بازیکن گفته است قصد تحریک یا ابراز موضع نداشته و تنها می‌خواسته حرکتی انسان‌دوستانه نسبت به گروگان‌های اسرائیلی نشان دهد.

در همین حال بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر و همچنین وزیر امور خارجه این کشور تلاش برای آزادی این فوتبالیست اسرائیلی از طریق کانال‌های دیپلماتیک را آغاز کرده‌اند.

بازداشت او در ترکیه با واکنش‌هایی در اسرائیل مواجه شده است و نفتالی بنت، نحست‌وزیر پیشین این کشور در پستی در شبکه ایکس (توئیتر سابق) نوشت: «شرم بر تو، دولت ترکیه.»
+14
رأی دهید
-56

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۳۸
    PERTAPANI - بن، آلمان

    این هم از آزادی بیان در ترکیه!!🤣
    11
    34
    دوشنبه ۲۵ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۸۱
    گفتگوگر - پیتزبورگ، ایالات متحده امریکا

    ترکیه نسل کشی ارامنه و کردهای هموطن خودش را به دلایل نژادی و مذهبی در کارنامه دارد و این مغایر است که مورد حمله قرار گرفته و دارد از موجودیت خودش دفاع میکند
    14
    34
    دوشنبه ۲۵ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۴
    هانی‌ - اسلو، نروژ
    با گذاشتن عصای کمکی زیربغل دمکراسی،فضای دمکراتیک بوجود نمی یاد.این کاروتایید نمیکنم! ولی درغرب هم اگرهمچنین فوتبالیستی به طرفداری ازحماسی حای ریشوعلایمی نشون میداد، قطعا تحریم وازفضای مجازی بیرون انداخته میشد.اردوغان حالا حم حرف مفت میفروشه.روابط دیپلماسی وتجاری خوب با اسراییل داره،حالا نظر این جوون توی چشم ترکها سیخ شده. اگه نمی خوایی پولشو بدین،راحت بگین پروتکل مارونقض کرده.چرا زندونش میکنین؟بقول آخوندا بگین:طرف جاسوسه وخلاف امنیت ملی!اخراجش کنین!
    1
    7
    دوشنبه ۲۵ دی ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.