اولین دیدار ایران در جام ملت‌های آسیا؛ فلسطین را ببریم یا ببازیم؟‌ حکومت چه می‌خواهد؟

دیدار دوستانه ایران و فلسطین مهر ۱۳۹۰ با پیروزی هفت بر صفر تیم ملی ایران همراه شد و انتقاد شماری از تندروهای ایرانی را به دنبال داشتبی بی سی: بهناز میرمطهریان
جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۴ از ۱۲ ژانویه تا ۱۰ فوریه (۲۲ دی تا ۲۱ بهمن) در قطر برگزار می‌شود. تیم ملی ایران در گروه سی این رقابت‌ها با امارات، فلسطین و هنگ‌کنگ همگروه است. اولین بازی ایران با فلسطین است.

با توجه به جنگ اسرائیل-غزه و موضع‌گیری‌های مختلف مردم و مقامات جمهوری اسلامی درباره آن، بدون شک این رقابت، بیش از آنچه همیشه بوده است، رنگ و بوی سیاسی به خود خواهد گرفت.

به ویژه اینکه با مرور موضع‌گیری‌های عجیب تندروهای حکومتی درباره پیروزی‌های قبلی تیم ملی ایران مقابل فلسطین، یا تیم‌هایی چون یمن، می‌توان حدس زد تیم ملی ایران برای مسابقه با فلسطین چه فشارهایی را متحمل می‌شود.
روزنامه کیهان: چرا بردید؟
پیروزی ۷ بر صفر تیم ملی فوتبال ایران برابر فلسطین در ۱۳ مهر ۱۳۹۰(۵ اکتبر ۲۰۱۱) در یک دیدار تدارکاتی اتفاق افتاد. آن هم در شرایطی که سایت رسمی فدراسیون فوتبال فلسطین اعلام کرده بود که تیم دوم فلسطین برای این بازی تدارکاتی راهی تهران شده است. البته که خود فلسطینی‌ها تأکید داشتند که تیم اول‌شان به تهران آمده است.

در آن شرایط و با اینکه این ۷ گل در بازی تدارکاتی زده شده بود و احتمالاَ به تیم دوم فلسطین، باز هم این موضوع به مذاق تندروهای حکومتی مانند روزنامه کیهان و حسین شریعتمداری، مدیر مسئول و نماینده ولی فقیه در این روزنامه، خوش نیامد و به دلیل زدن ۷ گل به فلسطین، به بازیکنان تیم ملی حمله کرد.

شریعتمداری در یادداشتی در روزنامه کیهان نوشت:‌ «با توجه به شرایط حساس کنونی چنانچه تیم ملی کشورمان نمی‌خواست آداب پهلوانی پوریای ولی را بطور کامل دنبال کند و به شکست مصلحت‌اندیشانه تن بدهد، دست کم می‌توانست در پی نتیجه مساوی باشد یا به حداقل گل بسنده کند، نه آنکه همه این ملاحظات را کنار بگذارد و...»

شریعتمداری به‌وضوح نوشته بود که گل زدن به فلسطینی که سال‌ها «تحت ظلم اسرائیل» بوده، خوشحالی ندارد و حتی این کار را خلاف اصول پهلوانی دانسته بود.

بعد از این پیروزی و واکنش روزنامه کیهان به آن، ایران تنها یک بار دیگر در ۳ دی ۱۳۹۷(۲۴ دسامبر ۲۰۱۸) در یک بازی تدارکاتی دیگر در دوحه با فلسطین رو به رو شد که در آن بازی به نتیجه تساوی رسید.

همین موضوع هم این فرضیه را تقویت کرد که خواه‌ناخواه انتقادهای صورت گرفته از برد پرگل مقابل فلسطین، بازیکنان را کمی محتاط‌تر کرده است. البته که قوی‌تر شدن فلسطین هم احتمالا در رقم خوردن این نتیجه بی‌تأثیر نبوده است.
ادامه خواسته‌های عجیب: یمن را هم نبریدمسعود ده‌نمکی پس از برد پرگل ایران مقابل یمن گفت، به جای یمن این تعداد گل را به امارات و عربستان بزنیددخالت تندروهای حکومتی در امور ورزشی و به‌ویژه نتایج برخی بازی‌های خاص تا جایی پیش رفت که نه تنها کسی بابت یادداشت حسین شریعتمداری او را مؤاخذه یا حتی نقد نکرد، بلکه همان رویکرد از طرف افراد دیگر ادامه یافت.

در مسابقات جام ملت‌های آسیا ۲۰۱۹، وقتی ایران ۵ گل به یمن زد، مسعود ده‌نمکی، چهره تندرو و کارگردان طرفدار حکومت، بابت اینکه ملی‌پوشان این تعداد گل را به یمن زده‌اند، از آن‌ها انتقاد کرد و گفت به جای یمن این تعداد گل را به امارات و عربستان بزنید.

ده‌نمکی در مصاحبه‌ای تلویزیونی گفت: «یمنی‌ها در قحطی مطلق هستند. استخوان‌های‌شان از گرسنگی بیرون زده است. یمن را می‌شود با یک گل هم برد. این به بازیکن برنمی‌گردد و به آن سیاست‌گذاری و مدیریت برمی‌گردد که بگویند شما که مطمئنید می‌برید، طوری ببرید که همراه با پهلوانی باشد.»

گویی برای ده‌نمکی، شریعتمداری و امثال آن‌ها فوتبال به عنوان یک ورزش مستقل تعریف نشده است و همه چیز با متر و معیارهای دیگری که سعی دارند به حساب پهلوانی بنویسند، توضیح داده می‌شود. در این بین سیاست نقشی پررنگ‌تر از هر چیز دیگری دارد و حکومت به طور رسمی و به گفته موافقانش انتظار دارد تیم ملی فوتبال کشور در مسابقاتش هوای یاران جمهوری اسلامی در منطقه را داشته باشد.

با این شرایط و با توجه به جنگی که در حال حاضر در نوار غزه در جریان است، مشخص است که به بازی ایران مقابل فلسطین در جام ملت‌های ۲۰۲۴ هم به طور ویژه‌ای نگاه می‌شود و بعید نیست درباره این بازی فشارهای غیرفوتبالی مختلفی هم به بازیکنان تیم ملی فوتبال ایران وارد شود.

وقتی به خاطر یک دیدار تدارکاتی با فلسطین در یادداشتی در روزنامه نزدیک به حکومت در انتقاد به تیم ملی می‌نویسند حداقل مساوی می‌کردید و به خاطر برد در بازی رسمی در صدا و سیمای جمهوری اسلامی حاضر می‌شوند و می‌گویند به جای برد مقابل یمن، امارات و عربستان را ببرید، چطور می‌توانیم انتظار داشته باشیم درباره بازی‌های پیش رو با فلسطین، شاهد چنین اظهارنظرهای آشکار و پنهانی نباشیم؟
فلسطین را ببریم یا ببازیم؟‌ حکومت چه می‌خواهد؟
همه این حرف‌های غیر فوتبالی و غیر ورزشی را که کنار بگذاریم، نباید از یک واقعیت هم غافل شد که تیم ملی فوتبال فلسطین هم تیم سال‌های گذشته نیست و به‌رغم درگیری با مسائلی چون جنگ، در مقدماتی جام ملت‌ها بسیار جنگنده حاضر شده و موفق به صعود از گروهش شده است.

این تیم از نظر فنی هرگز برتر از ایران نبوده است. فلسطین در جام ملت‌های ۲۰۲۴ قطر، سومین حضورش در جام ملت‌های آسیا را تجربه می‌کند و تا پیش از این به جز جام ملت‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۹ در هیچ دوره از این رقابت‌ها موفق به صعود از مرحله گروهی نشده است.

از طرفی در مجموع ۵ مسابقه‌ای که بین ایران و فلسطین برگزار شده، سهم ایران ۳ برد و ۲ تساوی بوده و هرگز به فلسطین نباخته است. از ۱۶ گلی هم که در این ۵ بازی رد و بدل شده، ۱۴ گل سهم ایران بوده و فلسطین تنها ۲ گل وارد دروازه ایران کرده است.

شاید این آمار و ارقام، خواه ناخواه این تصور را به وجود بیاورد که ملی‌پوشان ایران در جام ملت‌های آسیا هم برای کسب امتیاز مقابل فلسطین شانس بالایی دارند. به خصوص که خیلی‌ها همچنان با یاد آوری پیروزی ۷ بر صفر ایران مقابل فلسطین در مسابقه‌ای که ۱۳ مهر ۱۳۹۰(۵ اکتبر ۲۰۱۱) برگزار شد، ایران را بالاتر از فلسطین می‌دانند.

واقعیت اما این است که در سال‌های اخیر تیم فوتبال فلسطین از نظر فنی تغییر کرده و عملکرد این تیم در دیدار مقدماتی جام ملت‌های آسیا مقابل استرالیا و شکست خفیف فلسطین در این بازی گواه همین ادعاست. این در حالی بود که تیم ملی فلسطین در این مسابقه به دلیل حمله اسرائیل و گرفتار شدن ابراهیم ابوایمر، احمد کالوب و خالد النبریس در محاصره غزه، این سه بازیکن را در اختیار نداشت.

بنابراین فلسطین با قدرت و جنگندگی بالایی به مصاف ایران خواهد آمد و به رغم جنگ و درگیری‌های این منطقه اما سعی می‌کند که همه تمرکز خود را معطوف مسابقاتی کند که پیش رو دارد.

پس اگر تیم ملی ایران بخواهد درگیر مسائلی جز فوتبال شود احتمال دارد که مقابل این تیم غافلگیر شود. هرچند که در هر صورت احتمالا شاهد اظهارنظرهای عجیب و غریب حکومت درباره این بازی خواهیم بود.
+6
رأی دهید
-16

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۴۵
    amirHassna - سیدنی، استرالیا

    تیم قیمه خور و دستمال چی آخوندا اصلا مگه اهمیت داره بازیش!
    3
    23
    یکشنبه ۲۴ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۶
    Munchen - مونیخ، آلمان

    این تیم حکومتی که بخاطر منافع به ملتشان پشت کردند و چفیه به گردن میکنند به درد لای جرز هم نمیخوره که نتیجه بازیش مهم باشه.تیمی که پیراهن شماره ۱۲ (سمبل عضو ۱۲ تیم که متعلق به هواداران باید باشه) را به سلامی فرمانده تروریست سپاه اهدا کردند.
    3
    26
    یکشنبه ۲۴ دی ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۸۱
    گفتگوگر - پیتزبورگ، ایالات متحده امریکا
    وقتی اسم فلسطین و یا ایران و یا ترکیه و یا اسرائیل برده میشود معمولا شنونده همه را در گروه و باوری یکسان می بیند. در صورتیکه مطلقا اینگونه نیست. تمام فلسطینی ها حماسی ها نیستند. بسیاری از این فلسطینی ها پیشرفته و به دنبال مدرنیته و تفاهم ملت ها هستند. در این میان این تیم فوتبال سرزمینی است که بوسیله ی فرحت عباس ادره میشود. قبلا 4 اسرائیلی و چند نفر یهودی در تیم بازی میکردند. همانطوریکه در تیم فوتبال اسرائیل چندین نفر عرب فلسطینی وجود دارند. حالا هم مثل کشتی میتوان به تیم انگ بست و چون چند نفر یهودی در ان وجود دارند از مسابقه کنار رفت!
    0
    4
    یکشنبه ۲۴ دی ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۸
    PERTAPANI - بن، آلمان
    مسخره است اینها باید برای بازی های آسیایی فقط تیم جوانان رو به میدان بفرستند نه تیم بزرگسالان را !! اگر تجربه تیم جوانان با این بازی ها بالا بره برای آینده تیم ملی هم بهتره
    1
    0
    یکشنبه ۲۴ دی ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.