قیمت سکه و ارز در بازار ایران بالا رفت

رادیو فردا: قیمت سکه طلا و نرخ ارز در بازار ایران در پی افزایش تنش‌ها میان ائتلاف به رهبری آمریکا و حوثی‌های مورد حمایت جمهوری اسلامی در یمن، روند صعودی گرفت.

قیمت انواع سکه در بازار ایران طی روز شنبه ۲۳ دی‌ماه بین سه تا پنج درصد افزایش یافت و قیمت سکه امامی با رشدی نزدیک ۵ درصدی از مرز ۳۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان فراتر رفت که بالاترین رقم از اردیبهشت‌ماه امسال است.

قیمت انواع دیگر سکه نیز جهش چشمگیری را در روز شنبه شاهد بود و بیشترین رشد مربوط به نیم‌سکه بهار آزادی بود که شاهد رشدی ۵.۳ درصدی بود.

البته روز شنبه قیمت طلا در بازارهای جهانی نیز یک درصد افزایش پیدا کرده بود.

نرخ دلار در بازار آزاد ایران نیز روز شنبه با رشدی ۷۵۰ تومانی به ۵۳ هزار تومان رسید که بالاترین رقم از نیمه مهرماه سال جاری است.

نرخ دلار در پی تهاجم حماس به اسرائیل به یکباره از زیر ۵۰ هزار تومان به ۵۳ هزار تومان اوج گرفت، اما بعد از مدتی فروکش کرد.

مقامات ایران توضیحی درباره رشد چشمگیر قیمت سکه و افت ارزش ریال ایران نداده‌اند، اما محمد کشتی‌آرای نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر درباره جهش قیمت سکه در روز شنبه به خبرگزاری ایلنا گفت: «افزایش تقاضا باعث افزایش قیمت‌ها شد.»

به رغم اظهارات او، به نظر نمی‌رسد رشد تقاضا توجیه قانع‌کننده‌ای برای جهش سه تا پنج درصدی قیمت سکه باشد و از طرفی آمارهای مجمع جهانی طلا نشان می‌دهد تقاضا برای سکه و شمش طلا در بازار ایران همواره سیر نزولی و صعودی چشمگیری دارد.

برای نمونه تابستان امسال تقاضا برای سکه و شمش طلا در ایران نسبت به تابستان پارسال ۲۹ درصد کاهش یافته بود و از سوی دیگر، در بهار امسال تقاضا برای خرید سکه و شمش طلا در ایران نسبت به بهار پارسال شاهد رشد ۶۶ درصدی بود.

اما به رغم این افت و خیزهای چشمگیر در حجم تقاضا، قیمت سکه از ابتدای سال جاری خورشیدی تا نیمه سال روند نزولی داشت و از مهرماه دوباره اوج گرفت.

از سوی دیگر یک عضو اتاق بازرگانی ایران افزایش قیمت ارز را «شوک دلار» ناشی از حملات آمریکا و بریتانیا به حوثی‌های یمن دانست.

مسعود دانشمند در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا از دولت و بانک مرکزی خواست به این شوک «تن ندهند» و در آن مداخله کنند.
+15
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.