تابوت بر دوش دانش‌آموزان در مراسم حکومتی؛ نهاد صنفی معلمان: تعرض آشکار به حقوق کودکان است

 تابوت بر دوش دختران دانش‌آموز در «کنگره شهدای غواص» در کیشصدای آمریکا: یک نهاد صنفی معلمان در واکنش به «استفاده ابزاری» از کودکان دانش‌آموز در یک مراسم حکومتی و نهادن تابوت‌های نمادین بر دوش آنها، ضمن محکوم کردن «تعرض آشکار به حقوق کودکان»، بر ضرورت «حذف ساختار ایدئولوژیک از نظام آموزشی» در ایران تأکید کرد.

در جریان برگزاری دومین کنگره «شهدای غواص» که روز چهارشنبه ۲۰ دی در جزیره کیش برگزار شد، خبرگزاری حکومتی فارس وابسته به سپاه پاسداران تصاویری از حضور کودکان دانش‌آموز، از جمله دختران، را منتشر کرد در حالی که شماری از آنها لباس سپاهی بر تن دارند و گروهی از آنها نیز تابوت‌های نمادین را بر دوش می‌کشند.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران، روز پنج‌شنبه ۲۱ دی در بیانیه‌ای در واکنش به استفاده ابزاری از کودکان برای مقاصد ایدئولوژیک از سوی جمهوری اسلامی، تأکید کرد که «حذف ساختار ایدئولوژیک از نظام آموزشی یکی از مطالبات اصلی فعالان صنفی بوده است.»

این شورا با اشاره به تصویر کودکانی «که مجبور شده‌اند تابوت‌های نمادین را بر دوش بکشند»، اعلام کرده است: «وقتی کودکان به عنوان ابزاری برای تحقق اهداف سیاسی، اجتماعی یا دیگر هدف‌ها استفاده شوند، تعرض آشکار به حقوق و علایق کودکان است.»

این نهاد صنفی معلمان، با محکوم کردن «استفاده ابزاری از کودکان» از والدین دانش‌آموزان و همچنین معلمان خواسته است که «با مخالفت‌هایشان مانع از تداوم این رویه نامبارک حاکمیت شوند.»
تابوت بر دوش دختران دانش‌آموز در «کنگره شهدای غواص» در کیشنقض حقوق کودکان در ایران تحت حاکمیت جمهوری اسلامی پیش از این نیز بارها سابقه داشته است.

از جمله، آمارهای اداره آموزش و پرورش کرمان نشان می‌دهد که یک چهارم کشته‌شدگان انفجارهای کرمان از دانش‌آموزان بوده‌اند. در این ارتباط، شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران اعلام کرد که آنها قربانی سیاست‌های تبلیغاتی آموزش و پرورش شده‌اند.

علاوه بر این، ثمانه قدرخان، روزنامه‌نگار، پیش از این در گفت‌وگو با بخش فارسی صدای آمریکا در تشریح موردی دیگر از استفاده ابزاری ایدئولوژیک از کودکان توسط جمهوری اسلامی، به بهره‌برداری مکرر از کودکان دانش‌آموز در ساخت فیلم‌های تبلیغاتی برای سرود حکومتی «سلام فرمانده» اشاره کرد و آن را «مغزشویی» دانست.

پیش از آن نیز، بیل ون اسولد، مسئول حقوق کودکان در دیده‌بان حقوق بشر، به صدای آمریکا گفته آنچه بر سر کودکان در ایران آمده، وحشتناک است.
+15
رأی دهید
-1

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.