آمریکا از ایران خواست فورا کشتی توقیف‌شده سنت نیکلاس را آزاد کند

 تصویری از کشتی سنت نیکلاس که ارتش جمهوری اسلامی ایران روز پنجشنبه در دریای عمان توقیف کردرادیو فردا: کاخ سفید توقیف یک نفتکش توسط ایران در سواحل عمان را محکوم کرد و خواستار آزادی فوری کشتی و خدمه آن شد.

جان کربی سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید روز پنجشنبه ۲۱ دی‌ماه در این زمینه گفت: «هیچ توجیهی برای توقیف آن وجود ندارد، هیچ توجیهی وجود ندارد. آنها باید آن را رها کنند.»

کمی قبل از آن، معاون سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا نیز از جمهوری اسلامی ایران خواسته بود تا «فورا» نفتکشی را که در روز پنجشنبه در دریای عمان توقیف کرده است، آزاد کند.

ودانت پاتل در یک نشست خبری گفت: «دولت ایران باید فورا کشتی و خدمه آن را آزاد کند.»

ساعاتی پیش از این اظهارات، نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران مسئولیت حمله به یک نفتکش در دریای عمان و تغییر مسیر آن به سوی بندر جاسک را پذیرفت.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا می‌گوید: «این توقیف غیرقانونی یک کشتی تجاری آخرین نمونه از رفتار ایران یا اجازه‌داده شده از سوی ایران با هدف اخلال در تجارت بین‌المللی است.»

در هفته‌های اخیر، شبه‌نظامیان حوثی با انجام حملاتی به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ، تردد کشتی‌های بین‌المللی در این دریا را مختل کرده‌اند.

ارتش جمهوری اسلامی روز پنجشنبه در بیانیه‌ای‌ اعلام کرد نفتکش «سنت نیکلاس» را که پیشتر با نام «سوئز راجان» تردد می‌کرد، «با حکم قضایی» و «تایید سازمان بنادر و کشتیرانی» توقیف کرده است.

بیانیه ارتش جمهوری اسلامی مدعی شده که دلیل این اقدام،‌ «سرقت یک محموله نفت ایران» از سوی آمریکا بوده است.

آژانس امنیت دریایی بریتانیا و شرکت خصوصی آمبری گزارش دادند که مردان مسلح «با لباس نظامی» سوار بر نفتکش سنت نیکلاس شدند.

این کشتی از سوی یک شرکت یونانی مدیریت می‌شود و دارای پرچم جزایر مارشال بود.

ایالات متحده سال گذشته محموله‌ای به حجم ۹۸۰ هزار بشکه نفت خام را در همین کشتی توقیف کرد و علیه صاحب آن به‌دلیل حمل نفت تحریم‌شده ایران اقدام کرد.

صاحب نفتکش به جرم خود اعتراف کرد و ۲.۵ میلیون دلار جریمه شد.

نیروی دریایی آمریکا شهریورماه گفت که ایران ظرف دو سال گذشته دست‌کم پنج کشتی تجاری را توقیف کرده و دوازده کشتی دیگر را هدف حمله قرار داده است.

بیشتر این حملات و توقیف‌ها در حوالی تنگه هرمز رخ داده که یکی از راهبردی‌ترین مسیرهای بین‌المللی کشتیرانی به‌شمار می‌رود و محل عبور نفتکش‌های حامل ۲۰ درصد از صادرات کل نفت خام جهان است.
+36
رأی دهید
-21

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۵۴
    hamid411 - لس آنجلس، ایالات متحده امریکا
    هه هه! داداش! اول جوک بایدن باید نباشه تا حرفتون رو بخونن. سیاست اون چیزی نیست که میبینم. به ظن قوی اینهم یکی دیگه از فرمانبرداری های اخوندا از روسیه است
    17
    19
    ‌پنجشنبه ۲۱ دی ۱۴۰۲ - ۲۰:۵۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۶
    dannni - سوئد، سوئد

    خوب بیا کمی درباره این موضوع بحث کنیم دوسال پیش کشتی با ملیون بشکه نفت ایران ورداشتید آمریکا فروختید و پولش قراره به بازماندگان حمله تروریستی ۱۱ سپتامبر که عربستان متهم اصلی بود چون همه شهروندان عربستانی و هزینه این حوادث سازمان‌های اسلامی داخل عربستان پرداخت کردن بس الان رفتار متقابل چه بهش میکنم
    5
    44
    ‌پنجشنبه ۲۱ دی ۱۴۰۲ - ۲۱:۱۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۱۸
    pirzan e irani - استکهلم، سوئد
    آخوندهاعلمداراَبرفضولی وحماقت،امریکا هم اَبرقلدرو اسطوره خیانت!امریکا هرطورکه دلش بخواهد بابقیه کشورها مثل ارباب ورعیت برخورد میکند. بایدقبول بکند که دنیای دوقطبی دارد به آخرخط می رسد.تجربه هم ثابت کرده است که امریکا دیگرقابل اعتماد نیست.در سال ۲۰۲۱ نیز ۲ میلیون بشکه نفت ایران را پس از توقیف درسواحل امارات متحده عربی فروخت و ۵۰۷ هزار بشکه نفت دیگر را در سال ۲۰۲۲ فروخت.یک میلیون بشکه نفت را درسواحل تگزاس تخلیه کرد.چرا اگر وقتی مقابله به مثل میشود،اَسبش رم میکند؟
    0
    17
    ‌پنجشنبه ۲۱ دی ۱۴۰۲ - ۲۲:۱۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۳
    kakoch - کاکوچ ، ایران
    چه نونی هست تو این بازی موش و گربه. هر دو طرف دارن میخورن. فقط مردم عادی که داره خودشو به درو دیوار میزنه برا یک لقمه نون...
    9
    5
    ‌پنجشنبه ۲۱ دی ۱۴۰۲ - ۲۲:۵۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۳
    Hassan1479 - تهران، ایران
    تا حالا در اعمال تروریستی سپاه شرکت می کرد ، ولی حالا برای اولین بار ارتش را فرستادند، کلمه فورا تهدید آمیز است ، اگر ج.ا کوتاه بیاید مشابه تهدید آمریکا در جریان گروگان گیری سفارت آمریکا می‌شود که از ترس ریگان فورا گروگان ها را آزاد کردنند .
    10
    0
    جمعه ۲۲ دی ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.