رئیس انجمن مددکاران: با ثروت «آستان قدس» می توان کاری کرد کسی به خاطر فقر در خیابان کار نکند

 آرشیوصدای آمریکا: حسن موسوی چلک، رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران، در یک برنامه تلویزیونی نسبت به بی توجهی نهاد‌های زیر نظر علی خامنه‌ای از جمله آستان قدس رضوی، ستاد اجرایی و بنیاد مستضعفان به محرومان و فقرا انتقاد کرد و گفت تنها با ثروت آستان قدس می توان کاری کرد که کسی در ایران به خاطر فقر در خیابان کار نکند.

آستان قدس رضوی یکی از بزرگترین نهادهای اقتصادی و مذهبی زیر نظر علی خامنه‌ای است که در حوزه‌های مختلف از جمله صنعت نفت، ساختمان، کشاورزی، دارو و بورس فعالیت می‌کند.

در سال ۱۳۹۸ برخی رسانه‌ها اعلام کردند که ۶۰ درصد از ثروت ملی ایران در اختیار چهار نهاد «ستاد اجرایی فرمان امام»، «قرارگاه خاتم»، «آستان قدس» و «بنیاد مستضعفان» است.

این میزان تملک از دارایی‌های ملی در حالی است که این نهادها هیچ‌گاه گزارشی از عملکرد خود منتشر نمی‌کنند و اغلب معاف از مالیات هستند.

یکی از انتقادات به آستان قدس پس از معافیت مالیاتی، در اختیار گرفتن پروژه‌ها با ترک تشریفات و بر اساس روابط است.

دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا،‌ اوفک، پیشتر اعلام کرده است که آستان قدس رضوی و رؤسای آن، مانند ستاد اجرایی فرمان امام، در فهرست تحریم‌های ایالات متحده قرار گرفته‌اند.

بر اساس بیانیه وزارت خزانه‌داری ایالات متحده «دو نهاد ستاد اجرایی فرمان امام و آستان قدس، اگرچه در ظاهر به عنوان سازمان‌های خیریه عمل می‌کنند،‌ ولی بخش‌های بزرگی از اقتصاد ایران را در دست دارند، که این شامل دارایی‌های مصادره شده مخالفان سیاسی و اقلیت‌های مذهبی به نفع علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی و مقامات ارشد دولت ایران است.»

این بیانیه می‌افزاید: «گفته می‌شود که آستان قدس رضوی و ستاد اجرایی فرمان امام، به همراه نهاد قبلاً تحریم‌شده بنیاد مستضعفان که توسط رهبر جمهوری اسلامی کنترل می‌شود و خاتم الانبیا که در کنترل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است، بیش از نیمی از اقتصاد ایران را در اختیار خود دارند.»

مرور آمارها و گزارش‌ها نشان می‌دهد که بیش از ۶۸ درصد مردم ایران یا فقیر هستند یا در آستانه فقر قرار دارند. این موضوعی است که بانک جهانی به آن اشاره کرده و اعلام کرده است نرخ فقر ایرانیان از ۲۰ درصد در سال ۲۰۱۱ به ۲۸.۱ درصد در سال ۲۰۲۰ افزایش یافته و ۴۰ درصد از ایرانیان نیز در معرض فقیرشدن قرار دارند.

مرکز پژوهش‌های مجلس نیز نرخ فقر در کشور را ۳۰ درصد اعلام کرده است.
+35
رأی دهید
-1

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۵۸
    دانای نادان - آمستردام، هلند
    پس کی ببره؟ کی بخوره؟ و آخرش کی بلیسه؟ 
    0
    2
    ‌پنجشنبه ۲۱ دی ۱۴۰۲ - ۱۹:۳۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.