بغداد از توقیف نفتکش خارجی توسط ایران در آب‌های مشترک دو کشور خبر داد

منابع العربیه روز گذشته خبر دادند که 5 شناور نظامی ایرانی یک کشتی را در آب‌های سرزمینی عراق توقیف کردند.العربیه: وزارت حمل و نقل عراق، چهارشنبه 20 دی اعلام کرد که نفتکش توقیف‌شده با پرچم تانزانیا توسط ایران، در آب‌های مشترک بین دو کشور در تردد بود.

میثم عبدالصافی، مدیر دفتر رسانه‌ای وزارت نفت عراق، با بیان این که طرف ایرانی به نفتکش توقیف‌شده، نزدیک‌تر بود و آن را به سمت آب‌های خود هدایت کرده، تاکید کرد که طبق اعلام مدیر کل سازمان دریانوردی وزارت حمل و نقل عراق، این نفتکش وارد آب های عراق نشده است.

ایران اواسط سپتامبر گذشته دو نفتکش خارجی و خدمه آن‌ها را در آب‌های جنوبی خود به اتهام قاچاق سوخت، توقیف کرد.

تلویزیون عراق در آن تاریخ اعلام کرد که به‌گفته محمدشریف شیرعلی‌، ‌جانشین فرمانده منطقه سوم نیروی دریایی سپاه، این دو نفتکش‌، حامل 1.5 میلیون لیتر نفت و گاز ایران با پرچم‌های کشورهای پاناما و تانزانیا بودند.

منابع «العربیه» روز گذشته تاکید کردند که ایران، یک کشتی تجاری با پرچم تانزانیا را در داخل آب‌های عراق توقیف کرده و 5 قایق جنگی ایرانی، این کشتی را هنگام ورودش به آب‌های عراق رهگیری و پرچم ایران را به روی آن بالا بردند.

جزئیات دیگری از این حادثه فاش‌نشده که ممکن است به دلیل اشتباه در ناوبری یا تداخل تردد در آب‌های سرزمینی دو کشور باشد، به‌ویژه که شماری از قایق‌های عراقی پیشتر در آب‌های خلیج، هدف تیراندازی از سوی ایران قرار گرفته بودند.
مقطع حساس
این حادثه در برهه‌ حساس منطقه‌ای؛ به‌ویژه با افزایش حملات اخیر به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ توسط گروه حوثی مورد حمایت ایران، رخ داده است.

از زمان آغاز جنگ اسرائیل در نوار غزه در 7 اکتبر گذشته، مسیرهای کشتیرانی در این کریدور دریایی مهم جهانی در معرض ده‌ها مورد حمله پهپادی یا موشکی حوثی‌ها قرار گرفته است.

انگشت اتهام بین‌المللی در حالی به سمت ایران نشانه رفته که این کشور، هرگونه مسئولیت در خصوص این حملات را نفی کرده و تاکید دارد که حوثی‌ها مانند سایر گروه‌های مسلح در تعدادی از کشورها (عراق، سوریه و حزب‌الله لبنان)، از استقلال در تصمیم‌گیری برخوردارند.
+14
رأی دهید
-1

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۴۶
    فیل دانا - سیدنی ، استرالیا
    ایران بدجوری تنش میخاره ، اینجا بدجوری جنگ جنگ میکنن
    2
    5
    ‌چهارشنبه ۲۰ دی ۱۴۰۲ - ۲۰:۳۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۷
    azadi2011 - تورنتو، کانادا
    نفت قاچاق یعنی چی؟! مگر نفت ملی یا دولتی را یک مافیا »هرگاه خواست« بار یک کشتی قاچاق می کند و می برد یک جایی می فروشد؟! مگر یک کشتی مانند کالسکه ی بچه است که دیده نشود، سپاه پاسداران بجای اینکه توی دریاها دنبال سوخت قاچاق بگردد، چرا نمی رود توی بنادر کشور ببیند »برادران« چه می کنند؟ خیلی پدیده ی عجیبی است
    1
    4
    ‌چهارشنبه ۲۰ دی ۱۴۰۲ - ۲۲:۴۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.