چرا کوبریک شماره اتاق را در فیلم ترسناک «درخشش» تغییر داد؟

 دیک هالوران، سرآشپز هتل، در آغاز فیلم به جک توصیه می‌کند که به هیچ وجه سراغ «اتاق 237» نرود العربیه: «درخشش» یکی از مشهورترین فیلم‌های ترسناک تاریخ سینماست. این فیلم را استنلی کوبریک، کارگردان بریتانیایی، در سال 1980 بر اساس رمانی به همین نام اثر استیون کینگ، نویسنده آمریکایی ساخت.

در فیلم جک تورِنس (جک نیکلسن) یک نویسنده الکلی است که تصمیم می‌گیرد برای ترک الکل و بهبودی خود، در طول زمستان به همراه خانواده‌اش سرایدار هتلی در کوهستان‌های کلرادو شود. از قضا هتل جن‌زده از آب درمی‌آید، و مشکلات شخصی تورنس چندین برابر می‌شود.

دیک هالوران، سرآشپز هتل، در آغاز فیلم به جک توصیه می‌کند که به هیچ وجه سراغ «اتاق 237» نرود. هشدار هالوران برعکس جک را تحریک می‌کند، و او در میانه‌های فیلم به آن اتاق می‌رود و با وحشت عظیمی روبرو می‌شود.

در رمان استیون کینگ، شماره اتاق در واقع 217 است. پس از موفقیت کتاب، طرفداران کینگ پیوسته به «هتل استنلی» در استس پارک کلرادو می‌رفتند، که الهام‌بخش داستان ترسناک شده بود.

لی آنکریچ فیلمساز اخیرا توضیح داده است که کوبریک درخشش را در «هتل تیمبرلاین لاج» اورگون فیلمبرداری کرد. مدیر هتل مطمئن بود که پس از اکران فیلم، هواداران آن به هتل هجوم خواهند آورد.

با این وجود، مدیر همچنین نگران بود که مبادا مهمانان پس از اکران فیلم اتاق 217 را بایکوت کنند، چرا که نمی‌خواهند با وحشت‌های درون آن روبرو شوند. بنابراین مدیر هتل از کوبریک خواست تا شماره اتاق را تغییر دهد.

او به کوبریک گفت که می‌تواند شماره اتاق را به 237، 247 یا 257 تغییر دهد، چرا که هیچ یک از این اتاق‌ها در هتل وجود نداشت. کوبریک در نهایت به 237 رضایت داد، زیرا موردی در یکی از فیلم‌های قبلی او را منعکس می‌کرد.

در فیلم «دکتر استرنج‌لاو» (1964) که هجویه‌ای درباره احتمال وقوع فاجعه هسته‌ای در دوران جنگ سرد است، کُدی که باید به «دستگاه آخرالزمان» وارد شود تا هولوکاست هسته‌ای را آغاز کند، 237 است. بدین ترتیب، کوبریک محدودیت را تبدیل به عاملی برای بیان هنری کرد.
+5
رأی دهید
-0

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۴۵
    مهرداد2538 - تهران، ایران
    خوراک رائفی پور جور شد.
    0
    4
    ‌پنجشنبه ۲۱ دی ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.