بریتانیا: بدون شک ایران حملات دریایی حوثی‌ها را جهت‌دهی می‌کند

کشتی ایرانی مکران - آسوشیتدپرسالعربیه: پس از حمله حوثی‌ها در دریای سرخ که بزرگترین حمله از آغاز درگیری‌ها توصیف شده است، بریتانیا تاکید کرد که گروه حوثی در یمن عواقب چنین هجومی را متحمل خواهد شد.

گرانت شاپس، وزیر دفاع بریتانیا، چهارشنبه 20 دی، گفت: «وضعیت در دریای سرخ نمی‌تواند بر همین منوال ادامه پیدا کند».

به گزارش خبرگزاری «رویترز»، وزیر دفاع بریتانیا، همچنین ایران را به دست داشتن در حملات حوثی‌ها متهم کرد و گفت: «در این که تهران با ارائه راهنمایی‌های لازم برای حملات در دریای سرخ به حوثی‌ها کمک می‌کنند، مطلقاً تردیدی وجود ندارد.»
محافظت از کشتیرانی بین‌المللی
اوایل امروز، شاپس در بیانیه‌ای کوتاه که در حساب کاربری خود منتشر شد، گفت که «یک کشتی جنگی بریتانیایی چندین پهپاد تهاجمی را با توپ‌ها و موشک‌های خود منهدم کرده است.»

او در ادامه بیانیه تصریح کرد که از زمانی‌‌ که جنگ در 7 اکتبر 2023 در نوار غزه آغاز شده، «این حمله تاکنون بزرگترین حمله حوثی‌های مورد حمایت ایران در دریای سرخ بوده که خنثی شده است.»

وزیر دفاع بریتانیا، همچنین هشدار داد که در صورت ادامه این حملات غیرقانونی، حوثی‌ها عواقب آن را متحمل خواهند شد و تاکید کرد که بریتانیا اقدامات لازم را برای حفاظت از کشتیرانی بین‌المللی انجام خواهد داد.
پیچیده و بزرگ
این اظهارات وزیر دفاع بریتانیا پس از آن صورت گرفت که ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده «سنتکام» سه‌شنبه گزارش کرد که جنگنده‌های این کشور با کمک نیروهای ائتلاف «پاسداری از رفاه» توانسته است 18 پهپاد و دو موشک کروز ضد‌کشتی را به اضافه یک موشک بالستیک ضد‌کشتی در رویارویی با حملات نیروی دریایی حوثی‌ها ساقط کند.

به گفته ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا این حمله بیست و هفتمین مورد از حملات حوثی‌ها علیه کشتیرانی در دریای سرخ پس از اعلام آنها در 19 نوامبر گذشته است که به موجب آن تردد کشتی‌های حامل کالا برای اسرائیل را تهدید و ترافیک کشتیرانی در جنوب دریای سرخ را هدف قرار داده‌اند.

در بیانیه «سنتکام»، حمله سه‌شنبه شب حوثی‌ها در دریای سرخ «پیچیده و بزرگ» توصیف شده است.

حوثی‌ها از زمان آغاز جنگ در نوار غزه در 7 اکتبر 2023 میان گروه‌های فلسطینی و اسرائیل، بنا به ادعای خود ده‌ها حمله را علیه کشتی‌های تجاری عازم اسرائیل یا متعلق به اسرائیل انجام داده‌اند.

پس از آن، ایالات متحده در 18 دسامبر 2023 با ابتکاری که با هدف مقابله با حملات حوثی‌ها که کشتی‌های تجاری به اسرائیل را از طریق دریای سرخ به مقصد و از اسرائیل از طریق دریای سرخ هدف قرار می‌دهند، تأسیس یک ائتلاف نظامی چندملیتی دریایی با عنوان «پاسداری از رفاه» را اعلام کرد.
بریتانیا: بزرگترین حمله شبه‌نظامیان حوثی در دریای سرخ را از آغاز جنگ غزه خنثی کردیم
پس از اینکه آمریکا از خنثی‌سازی یک حمله بزرگ حوثی‌ها در دریای سرخ خبر داد، بریتانیا این موضوع را نیز تایید کرد.

گرانت شابس، وزیر دفاع بریتانیا، تاکید کرد، ادامه حملات حوثی‌ها به هیچ وجه قابل قبول نیست.

وزیر دفاع بریتانیا، چهارشنبه 20 دی گفت: «نیروهی دریایی بریتانیا و آمریکا بزرگ‌ترین حمله شبه‌نظامیان حوثی مورد حمایت ایران در دریای سرخ از هفت اکتبر آغاز جنگ غزه تا کنون را خنثی کردند.»

شابس توضیح داد، یک کشتی جنگی بریتانیا چندین پهپاد تهاجمی را چند ساعت پس از اعلام آمریکا که دو کشور 18 پهپاد و سه موشک را سرنگون کردند، با موشک و توپ منهدم کرده است.

فرماندهی مرکزی آمریکا، پیشتر فاش کرد، جنگنده‌های این کشور با همکاری نیروهای ائتلاف «نگهبان سعادت» توانست سه‌شنبه 19 دی، 18 پهپاد، دو موشک کروز ضد کشتی و یک موشک بالستیک ضد کشتی را منهدم کند.

فرماندهی مرکزی آمریکا، این حمله، از مجموعه بیست و هفتمین حملاتی که حوثی‌ها از اعلام ممنوعیت رفت و آمد کشتی‌های حامل کالاهای اسرائیل از 19 نوامبر گذشته، حرکت ناوبری در جنوب دریای سرخ را هدف قرار می‌دهد، را بزرگترین و پیچیده‌ترین حمله توصیف کرد.
حملات پیشین

از هفت اکتبر آغاز جنگ غزه میان اسرائیل و گروه‌های فلسطینی، شبه‌نظامیان حوثی ده‌ها حمله علیه کشتی‌هایی که به مقصد اسرائیل یا در ملکیت یک شرکت اسرائیلی باشد، انجام داده و اعلام کردند که اقدامات آن‌ها در حمایت از نوار غزه و در اعتراض به جنگ است.

از 19 نوامبر 2023 تا کنون، این آبراه مهم جهانی ده‌ها حملات شبه‌نظامیان حوثی را ثبت کرده است.

حوثی‌ها گفته‌اند که متعهد شده‌اند حملات را تا پایان جنگ اسرائیل علیه غزه ادامه دهند و هشدار دادند که به کشتی‌های جنگی آمریکایی نیز حمله خواهند کرد.

حملات حوثی‌ها به دریای سرخ باعث شد تا آمریکا در 18 دسامبر برای مقابله با این حملات که امنیت ناوبری دریایی بین‌المللی را هدف قرار می‌دهند، یک ائتلاف نظامی چندملیتی دریایی تحت عنوان «نگهبان سعادت» ایجاد کند.

این اقدام آمریکا میان تنش‌های عمومی منطقه‌ای در نتیجه جنگ غزه و بسیج گروه‌های مسلح در چندین کشور به ویژه در عراق و سوریه صورت گرفت که حملات متعددی از سوی گروه‌های مسلح وفادار به ایران به پایگاه‌های آمریکایی انجام شد.
+26
رأی دهید
-10

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۱۰۰
    تنها در اینجا - کپنهاگ، دانمارک
    این انگلیسی ها فکر می‌کنم خرند یا خودشون رو به خریت میزنند
    0
    4
    ‌چهارشنبه ۲۰ دی ۱۴۰۲ - ۲۱:۱۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.