به دنبال ناپدید شدن رهبر گروه مافیایی اکوادور از زندان و اعلام وضعیت اضطراری افراد مسلح وارد برنامه پخش زنده شدند

بی بی سی: چند روز پس از ناپدید شدن رئیس یک کارتل تبهکاری از زندان فوق امنیتی اکوادور و اعلام وضعیت اضطراری، مهاجمان مسلح توانستند هنگام پخش زنده وارد یک ایستگاه تلویزیونی شوند.
بینندگان تلویزیون تی‌سی - TC - در شهر گوایاکیل اکوادور روز سه‌شنبه در حالی که پخش زنده این شبکه را تماشا می‌کردند شاهد ورود مردان مسلحی به استودیو بودند که با تهدید اسلحه مجریان و کارمندان را مجبور به درازکشیدن روی زمین کردند و موجب توقف فعالیت این شبکه شدند.

حدود نیم ساعت بعد از ورود مردان مسلح به این استودیو تلویزیونی، تصاویری از ورود پلیس به ساختمان این رسانه و سپس خروج مردان مسلح از آن مخابره شد. پلیس می‌گوید که همه کارکنان تلویزیون را آزاد و ۱۳ نفر را دستگیر کردند. این شبکه‌ تلویزیونی گفت که دو کارمند مجروح شدند.
گزارش شده گارد ملی مستقر در شهر گوایاکیل و کیتو برای مداخله در این واقعه به ساختمان تلویزیون تی‌سی اعزام شده بودند.

پیرو این حمله که به طور زنده روی آنتن شبکه تی‌سی رفت، دانیل نوبوآ رئیس‌جمهوری جدید اکوادور فورا یک فرمان اجرایی صادر کرد، چند گروه تبه‌کاری سازمان یافته این کشور را در فهرست «سازمان‌های تروریستی» گذاشت و برخی از دیگر افراد و گروه‌ها را هم «عوامل خودسر» و «منفک از دولت» خواند.

ناپدید شدن فیتو رئیس کارتل لس چانیورس از زندان فوق‌ امنیتی«فیتو»، سرکرده کارتل لس چانیورس سه روز است که از زندان ناپدید شده استماجرا از آنجا آغاز شد که دو روز پیش - یکشنبه ۷ ژانویه - «فیتو»، سرکرده یک کارتل لس چانیورس به یک باره از داخل یک زندان فوق‌امنیتی ناپدید شد.

دولت بلافاصله در واکنش به این واقعه ۶۰ روز وضعیت فوق‌العاده اعلام کرده است.

خوزه آدولفو ماسیاس، معروف به «فیتو» و رهبر باند تبهکار «لوس چونِروس»، متهم به تهدید به مرگ فرناندو ویلاویسنسیو، نامزد به قتل رسیده ریاست جمهوری اکوادور است.

از زمان اعلام وضعیت اضظراری و محدودیت رفت و آمد، دست کم ۱۰ نفر کشته شدند.

در کشور همسایه پرو، دولت دستور استقرار فوری یک نیروی پلیس در مرز را برای جلوگیری از بی‌ثباتی صادر کرد.

امروز - سه‌شنبه ۹ ژانویه - هم ۴۰ زندانی دیگر که چند سرکرده کارتل‌های موادمخدر هم در میان آنها بودند توانستند از یک زندان دیگر در شهر ریوبامبا فرار کنند.

هنوز معلوم نیست که حمله مسلحانه امروز به شبکه تلویزیونی تی‌سی ارتباطی به این فرارها و گروه‌های تبه کاری اکوادور داشته باشد اما آنچه مسلم است این حمله حاکی از تنزل فاحش امنیت در اکوادر است که به تازگی دانیل نوبوآ را که جوان است و ۳۷ سال دارد بر مسند ریاست جمهوری خود می‌بیند.

از زمان فرار «فیتو» چندین نفر از اعضای پلیس ربوده شده‌اند.

رئیس جمهوری اکوادور گفته است «ما با تروریست‌ها مذاکره نخواهیم کرد و تا زمانی که صلح را برقرار نکنیم به وضعیت سابق باز نمی‌گردیم.»

پلیس گفت که اوایل روز یکشنبه متوجه غیبت «فیتو» شده‌ است و در نهایت نتوانسته‌اند او را در هیچ کدام از بخش‌های زندان پیدا کنند.

اخیر فیتو در موزیک ویدیویی ظاهر شد که در ستایشش ساخته شده بود و بخشی از آن در زندان فیلمبرداری شده بود.

در این ویدیو دختر فیتو نیز به همراه خواننده ظاهر می‌شود و این رهبر کارتل بدنام اکوادور را «مرد شرافتمند» می‌خوانند.

پس از ناپدید شدن سه روز پیش فیتو یکی از فرماندهان پلیس گفت که نمی‌تواند فرار را «نه تایید و نه رد» کند، و همچنین نمی‌تواند بگوید که محکوم برای چه مدت است که مفقود شده.

زندان منطقه لا در یک محوطه بزرگ قرار دارد که در مجموع شامل پنج بند است و بیش از ۱۲هزار زندانی را در خود جای داده است.

فیتو بیشتر ۱۲ سال گذشته خود را در آنجا پشت میله های زندان گذرانده است.

در ماه اوت، او برای مدت کوتاهی به لاروکا، یک زندان کوچکتر در همان مجتمع منتقل شد که به دلیل تعداد کمتر زندانیان امن‌تر تلقی می‌شود، منتقل شد.

برای جابه‌جایی او هزاران سرباز بسیج شده بودند.
+8
رأی دهید
-1

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.