کشف تونل مخفی در کنیسه محله بروکلین نیویورک؛ ۱۰ نفر دستگیر شدند

ایندیپندنت فارسی: روز دوشنبه هشتم ژانویه، پس از آن که تعدادی از یهودیان ارتدوکس تلاش کردند مانع فعالیت کارگرانی شوند که می‌خواستند تونل غیرقانونی حفاری شده را پر کنند، هرج و مرج در کنیسه‌ای در محله بروکلین نیویورک رخ داد. در نتیجه این درگیری،‌ اداره پلیس نیویورک وارد شد و دست‌کم ۱۰ نفر را دستگیر کرد.

به گزارش هندوستان تایمز، این راهروهای مخفی در زیر زمین کنیسه متعلق به جنبش چاباد لوباویچ (یک فرقه یهودی حسیدی) حفر شده بودند.

ویدئوهای منتشرشده از درگیری پلیس با معترضان یهودی نشان می‌دهد که چند مرد پس از تخریب بخشی از دیوارها، با دست‌های بسته به بیرون هدایت می‌شوند.
مشخص نیست انگیزه ایجاد تونل در این کنیسه چیست و چرا برخی از اعضای متعلق به جامعه یهودی چاباد لوباویچ، به شدت نسبت به ورود یک کامیون سیمان برای پر کردن این تونل واکنش نشان دادند.

در حال حاضر اختلاف حقوقی بر سر مالکیت این کنیسه وجود دارد. جامعه چاباد از اتفاق رخ داده درباره این کنیسه قدیمی خشمگین شده و خواهان تحقیقات درباره آن است. در همین حال وضعیت ساختمان‌های اطراف از سوی مسئولان شهر در حال بررسی است و کارشناسان می‌گویند که ساخت‌وسازهای زیرزمینی انجام گرفته، امنیت سازه این بنای تاریخی را تهدید می‌کند.

طبق برخی از گمانه‌زنی‌ها علت حفر تونل به دوره همه‌گیری کووید مربوط می‌شود که این راهروی مخفی به اعضای چاباد اجازه می داد که در زمان قرنطینه در کنیسه حضور پیدا کنند.

با این حال وبسایت فوروراد گزارش داد که هدف از ساخت این تونل، توسعه کنیسه و دسترسی زیرزمینی آن به برخی از مراکز دیگر بوده است.

سخنگوی پلیس درباره درگیری رخ داده در کنیسه بروکلین گفت که «این حادثه هیچ مصدومی نداشته» با این حال چنین اتفاقی را حیرت‌آور خواند.

به گزارش دیلی میل، یوسف براون، خاخامی که کنیسه را اداره می‌کند نیز اقدامات این مردان جوان در تخریب بخش‌هایی از دیوار را «وحشتناک» خواند. براون افزود که «تخریب و نابود کردن چنین مکانی حیرت‌انگیز است و اقدام مردان جوانی که سبب این اتفاق شدند باید تحت تعقیب قرار بگیرد.»

چاباد لوباویچ یک جنبش مذهبی یهودیان سنت‌گرا است که به صورت خیریه به یاری یهودیان در سراسر جهان می‌پردازد. مرکز این جنبش بین‌المللی در بخش کراون هایتس محله بروکلین در شهر نیویورک ایالات متحده آمریکا قرار دارد. جنبش مذهبی چاباد در قرن ۱۸ میلادی، در شهر لوباویچ در بلاروس به وجود آمد و هم‌اینک دارای بیش از سه هزار مرکز در سراسر جهان است.
+17
رأی دهید
-3

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۵۴
    Persiangulf2535 - لند‌ن، انگلستان

    در کل دین یعنی حماقت .
    3
    29
    ‌چهارشنبه ۲۰ دی ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۵
    danyou - تل آویو، اسرائیل

    Persiangulf2535 - لند‌ن، انگلستان
    ما یهودی زاده ها هم از دست مذهبی های خودمون در عذابیم .
    1
    22
    ‌چهارشنبه ۲۰ دی ۱۴۰۲ - ۰۸:۲۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.