آیا حز‌ب‌الله به ترور معاون تیپ ویژه «الرضوان» توسط اسرائیل پاسخ می‌دهد؟

العربیه: ضربه نظامی اسرائیل در دوشنبه 18 دی به حزب‌الله و وسام حسن الطویل، مسئول ارشد آن، با استفاده از پهپاد، تا این لحظه یکی از شدیدترین ضربه‌ها به این گروه در جریان عملیات‌های آن در جنوب لبنان با توجه به «رتبه» فرد ترورشده و شیوه هدف قرار دادن او به‌حساب می‌آید.

وسام الطویل که به عنوان یکی از مسئولان یگان ویژه حزب‌الله موسوم «یگان رضوان» بود که بر اساس اطلاعات، همانند دیگر کشته‌های این گروه، حین عملیات علیه مواضع اسرائیلی، یا در خانه‌ای در یکی از روستاهای مرزی محل حضور عوامل حزب‌الله، هدف قرار نگرفت بلکه سوار بر خوروری خود در قلب شهرک محل سکونتش در شهرستان بنت جبیل، هدف حمله پهپادی قرار گرفت و بلافاصله کشته شد.
ارشدترین مسئول نظامی حزب‌الله
الطویل ارشدترین مقام نظامی حزب‌الله است که از زمان آغاز درگیری‌های مرزی در جنوب لبنان، کشته شده است.

او فرماندهی بسیاری از عملیات به‌اصطلاح «کیفی» علیه مواضع مرزی اسرائیل را برعهده داشت.

واکنش وزارت خارجه ایران و همچنین جنبش حماس در محکوم کردن این ترور جالب توجه است که بیانگر رتبه بالای الطویل در حزب‌الله و اهمیت ماموریت‌های محول‌شده به اوست.
آیا دامنه درگیری گسترش می‌یابد؟
آیا اضافه‌شدن الطویل به فهرست 155 کشته حزب‌الله در جریان این جنگ، می‌تواند نقطه عطفی در جنگ 3 ماهه جاری را ایجاد کند و چارچوب موسوم به «اصول درگیری» را به‌کلی از میان برداشته و افزایش دامنه جنگ را به دنبال داشته باشد یا این که این منازعه، در وضعیت «کنترل‌شده» باقی خواهد ماند؟

مهند الحاج، پژوهشگر مرکز «کارنگی» بر این باور است که عملیات در«پاسخ» به ترور مسئولان ارشد به رغم تغییر معادلات در جنوب لبنان با ترور صالح العاروری، از رهبران حماس، همچنان در چارچوب کنترل‌شده، باقی خواهد ماند.

الحاج در گفت‌وگو با «العربیه» تاکید کرد که «ممانعت حزب‌الله از جنگ در صورتی که مناطق نفوذش از امنیت و ثبات برخوردار نباشد، مفهوم خود را از دست خواهد داد زیرا در این صورت چیزی تحت عنوان اصول درگیری برقرار نمی‌ماند.

الجاج در ادامه افزود: «جبهه جنوب لبنان برای حزب‌الله بسیار پرهزینه ‌شده زیرا هر هفته 10 تا 12 نفر از عوامل حزب‌الله در این جبهه کشته می‌شوند. آیا این گروه می‌تواند شمار بیشتری از کشته‌ها را تحمل کند».

الحاج در خصوص ماموریت‌های یگان رضوان تاکید کرد که این یگان نخبه، عهده‌دار اجرای عملیات در جبهه جنوب لبنان است و الطویل، دومین مسئول ارشدی است که در پی حمله به یک گروه از یگان رضوان شامل پسر محمد رعد، رئیس فراکسیون حزب‌الله در مجلس لبنان، کشته شد.
قربانی‌کردن حزب‌الله
از سویی سعید القزح، سرتیپ بازنشسته در مصاحبه با «العربیه» گفت: «با تشدید تنش، نبردها در جنوب لبنان در وضعیت کنترل‌شده باقی می‌ماند، چراکه ایران به‌رغم تمایل اسرائیل برای گسترش دامنه نبرد، حاضر نیست حزب‌الله را فدای غزه کند، زیرا این حزب، خط اول دفاعی ایران است».

القزح افزود: «ورود حزب‌الله به جنگ در جنوب لبنان به هدف تامین مکانی برای خود و ایران در میز مذاکره درباره آینده غزه و کل منطقه انجام گرفت».

به گفته القزح، «با گشوده‌شدن گسترده جبهه جنوب لبنان که ایران خواستار آن نیست، دیگر هیچ چیزی نمی‌تواند مانع اقدام اسرائیل و آمریکا در حمله به برنامه هسته‌ای ایران شود».

به نظر این سرتیپ بازنشسته، « طرفداران حزب‌الله بر این باورند که اقدامات این گروه در راستای کمک به مردم غزه در جنگشان با اسرائیل است در حالی که واقعیت میدانی، خلاف این امر را نشان می‌دهد».

القزح خاطرنشان کرد: «از 400 هزار سرباز ارتش اسرائیل، بیش از 250 هزار سرباز در غزه حضور دارند که از دید اسرائیل برای کنترل غزه کافی هستند. بقیه سربازان در مرز با لبنان استقرار دارند. با این حساب حسن نصرالله مدعی شده که یک سوم ارتش اسرائیل را به جبهه شمالی کشانده و در کاستن از فشار بر غزه نقش داشته است؛ آنهم در حالی که مساحت غزه نمی‌تواند حضور بیش از 250 هزار سرباز را تحمل کند».

القزح در فراز دیگری از این مصاحبه گفت که اسرائیل از دو هفته پیش تا به امروز، پنج تیپ ذخیره را پس از برطرف‌شدن نیاز به آنها، با هدف به حرکت درآوردن دوباره چرخ اقتصاد خود، مرخص کرد.

درگیری‌های دوجانبه در مرز اسرائیل و لبنان تاکنون به کشته‌شدن دست‌کم 176 نفر از طرف لبنانی شامل بیش از 130 نفر از اعضای حزب‌الله شده است.
+0
رأی دهید
-4

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.