دادگاه تجدیدنظر دانمارک جرم جاسوسی برای عربستان توسط سه ایرانی را قطعی دانست

 نمایی از دادگاه شهر کپنهاگ، پایتخت دانمارکرادیو فردا: دادگاه تجدیدنظر در دانمارک جرم جاسوسی برای عربستان سعودی توسط سه عضو یک گروه اپوزیسیون ایرانی را قطعی اعلام کرد.

این رای روز سه‌شنبه، ۱۹ دی‌ماه اعلام شده است.

دادگاهی در دانمارک در بهمن‌ماه سال ۱۴۰۰ این سه نفر را که پیشتر به جاسوسی و فعالیت‌ تروریستی با همکاری سرویس‌های اطلاعاتی عربستان سعودی در ایران متهم شده بودند مجرم اعلام کرده بود.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، این سه نفر به‌دلیل جرایم متعدد از جمله ارائه اطلاعات در مورد سازمان‌ها و افراد دانمارکی و خارجی به یک سرویس اطلاعاتی عربستان سعودی با محکومیت‌های تا ۱۲ سال زندان روبه‌رو هستند.

دانمارک در بهمن‌ ۱۳۹۸ اعلام کرده بود که سه عضو گروه «جنبش عربی آزادیبخش الاحواز» را به اتهام جاسوسی برای عربستان سعودی بازداشت کرده است.

بر اساس اعلام اداره امنیت و اطلاعات دانمارک، این سه ایرانی به اتهام جاسوسی به مدت شش سال از افراد و شرکت‌ها برای نهادهای امنیتی عربستان سعودی بازداشت شده بودند.

بر اساس گزارش‌هایی که در همان زمان منتشر شد، بازداشت‌ این افراد با خنثی شدن طرح کشتن شماری از مخالفان حکومت ایران در سال ۲۰۱۸ مرتبط بود.

به نوشته آسوشیتدپرس، هویت این افراد بر اساس قوانین دانمارک تاکنون افشا نشده و حکم نهایی برای آنها را دادگاه عالی این کشور «در سال جاری» اعلام خواهد کرد.

پیشتر رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی و خبرگزاری فرانسه گزارش داده‌ بودند که یکی از این سه نفر شهروند دانمارک است و دو نفر دیگر شهروندان ایران هستند که از سال ۲۰۰۶ به دانمارک پناهنده شده‌ بودند.

گروه «حرکت النضال» که نام دیگر آن «جنبش عربی آزادی‌بخش الاحواز» است فعالیت‌های خود را از سال ۱۳۸۴ شروع کرده و می‌گوید که برای «استقلال استان خوزستان و جدایی آن از ایران مبارزه» می‌کند.

پس از حمله به رژه نیروهای مسلح ایران در شهریور ۱۳۹۷ از سوی این گروه، ایران سفیران هلند، دانمارک و کاردار موقت بریتانیا را احضار و به فعالیت‌های این گروه در این کشورها اعتراض کرد.
+5
رأی دهید
-1

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.