خامنه‌ای: شرکت نکردن در انتخابات سیاست دشمن است؛ ضعف‌های اقتصادی هم به خاطر عدم حضور مردم است

 خامنه‌ای روز سه‌شنبه در کنار تابلویی از ریحانه سلطانی‌نژاد، کودک ۱۸ ماهه‌ای، سخنرانی کرد که اعلام شده همراه با مادر و شش عضو دیگر خانواده‌ در انفجارهای کرمان جان سپردندرادیو فردا: علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در ادامه تأکیدهای اخیرش بر لزوم شرکت در انتخابات، به طور غیرمستقیم «ضعف‌های اقتصادی» در کشور را معلول عدم مشارکت در انتخابات دانست.

او روز سه‌شنبه، ۱۹ دی‌ماه، برای چندمین بار در کمتر از یک ماه گذشته بخش اعظم یک سخنرانی خود را به موضوع مشارکت مردم در انتخابات اختصاص داد.

خامنه‌ای روز سه‌شنبه در دیدار «با مردم قم»، به طور غیرمستقیم هم مردمی را که در انتخابات شرکت نمی‌کنند پیرو سیاست دشمن معرفی کرد و هم مسائل اقتصادی موجود در کشور را به پای آنها انداخت.

او گفت: «سیاست راهبردی دشمن خارج کردن مردم از صحنه است. شرکت نکردن در انتخابات همان سیاست راهبردی دشمن است» و ادامه داد:‌ «آنجایی که توانسته‌اند مانع از حضور مردم در صحنه بشوند، دشمن پیروز شده.»

رهبر جمهوری اسلامی در ادامه «رسانه‌های وابسته به دشمن» را متهم کرد که «کمبودها و سختی‌ها در امور اقتصادی را به رخ می‌کشند».

او سپس وجود «کمبودها و سختی‌ها» را به عدم شرکت مردم در انتخابات ربط داد و گفت: «بله، ضعف‌های گوناگونی بوده، ادامه پیدا کرده، وجود دارد. در حالی‌ که اگر در یک موردی دقت بشود، تحقیق بشود، بیشتر این ضعف‌های اقتصادی هم به خاطر عدم حضور مردم است.»

به گفته رهبر جمهوری اسلامی، «حضور مردم از لوازم پیشرفت انقلاب و به نتیجه رسیدن انقلاب است». از انقلاب سال ۱۳۵۷ در ایران نزدیک به ۴۵ سال می‌گذرد.

در سخنان تازه علی خامنه‌ای به تحریم‌های گسترده جهانی در پی سیاست‌های حکومت در ایران و فساد چشمگیر مالی و اقتصادی در میان مقامات هم هیچ اشاره‌ای نبود.

او هفته گذشته تنها با اشاره‌ای گذرا به پرونده‌های فساد سیاسی و مالی و اقتصادی کلان مدعی شد که «یکی از نقاط قوت نظام اسلامی مبارزه با فساد است».

ادعای مبارزه با فساد، در «نظام اسلامی» و در دولت ابراهیم رئیسی، در حالی است که پرونده‌های فساد مالی که در سال‌های گذشته برملا شده هر یک از دیگری کلان‌تر شده است؛ به طوری که در پرونده تازه‌ترین نمونه یعنی «چای دبش» صحبت از فساد نزدیک به چهار میلیارد دلار است.

انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان در حالی قرار است روز ۱۱ اسفند در ایران برگزار شود که کاهش شدید مشارکت در انتخابات پیشین مجلس و ریاست‌ جمهوری، به‌ دنبال اعتراض‌های سال‌های ۹۶ تا ۱۴۰۱، آشکارا موجب نگرانی مقامات حکومتی به‌ویژه علی خامنه‌ای شده است.

او از ابتدای ماه جاری تاکنون در چند مناسبت مختلف، این انتخابات را «بسیار مهم» خوانده، در دیدار با زنان از آنها خواسته که «همسران و فرزندان خود را به فعالیت در انتخابات وادار کنید» و در نهایت مدعی شده که «مخالفت با انتخابات مخالفت با اسلام است».

با این حال، رهبر جمهوری اسلامی در این سخنرانی‌ها نه به رد صلاحیت گسترده نامزدها اشاره کرده، نه به بی‌اعتنایی حکومت به خواسته‌های مردمی از جمله آزادی پوشش و مشکلات معیشتی و معرفی و مجازات عاملان و آمران خشونت علیه شهروندان در اعتراضات سراسری سال ۱۴۰۱.

به‌رغم تبلیغات گسترده مقامات و نهادهای جمهوری اسلامی برای کشاندن رای‌دهندگان به پای صندوق‌های رای در اسفند امسال، حسن روحانی رئیس‌جمهور پیشین ایران روز ۲۹ آذر اذعان کرد که «راضی کردن مردم برای آمدن پای صندوق مشکل است».
+3
رأی دهید
-95

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۳۶
    Munchen - مونیخ، آلمان

    درست میگه چون غیر از اون ۱۵-۲۰ درصد عقب مانده بسیجی و ذوب در ولایت بقیه مردم ایران دشمن این هستند.
    1
    93
    ‌سه شنبه ۱۹ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۴
    ایران جویدان - جیبوتی، آنگولا

    برو همه کستو … بی ناموس.
    1
    90
    ‌سه شنبه ۱۹ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۸
    PERTAPANI - بن، آلمان

    اعتراف بزرگ: بیشتر این ضعف‌های اقتصادی هم به خاطر عدم حضور مردم است!! اگر واقعاً کنشها و واکنشهای مردم اینقدر تأثیر داره که تورم به 50 درصد برسه و اقتصاد مملکت به این لجنزار برسه پس معلوم میشه که اکثر مردم ایران این حکومت فاسد رو نمی خواهند! پس بیخودی زور نزنید و با وعده ساندیس و سبزی پلو با ماهی مردم رو خر نکنید
    1
    80
    ‌سه شنبه ۱۹ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۲
    mitra55 - تهران ، ایران

    بمیر
    1
    85
    ‌سه شنبه ۱۹ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    Momijii - توکیو، ژاپن

    راست میگه والله ، همه نابسامانیها تقصیر دشمنه ! همون دشمنی که عمامه بسر داره و با خودخواهی و خونخواری و وقاهت و نهایتاً جهالت ، و با یک استبداد دینی و تحجرگرا ، یک مملکت با چند هزار سال تاریخ رو به فلاکت و نابودی نزدیک کرده و هنوز هم دست بردار نیست ، با وجود اینکه یکدست هم بیشتر نداره ، ولی تا بخوای ، رو داره !!
    1
    70
    ‌سه شنبه ۱۹ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۲
    paksan - ایران، ایران
    خدارو شکر نگفت ضعفهای اقتصادی تقصیر خداست. امام جمعه هاش که انداختن گردن خدا ولی ایشون هنوز میگه گردن مردمه. حالا فکر کن 90 درصد اقتصاد کشور دست همین یارو یه دست هستش بعد واسه اون ده درصد باقی مانده تعیین تکلیف میکنه. مردم در کجای اقتصاد تو و فروش نفت و گاز و معادن و خودرو و لوازم خانگی و . حق حرف زدن و صحبت کردن دارن که مسئولش باشند؟ مردم در هر جا حضور داشتند و اعتراض کردند سیستم فاسد حکومتی تو بخاطر محافظت از فساد سیستماتیک دامنه رهبر فرزانه همه رو به انواع جرمها قلع و قمع کرده.
    0
    14
    ‌سه شنبه ۱۹ دی ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۴
    به امید فردایی بهتر - تهران، ایران
    آهای مفعول بزرگ خامنه ای پیر خرفت احمق، دیگه شکی نیست که زیر عمامهدات تو سر احمقت بجای مغز پهن گاو هست، الاغ این یعنی چی که ضعف اقتصادی بخاطر شرکت نکردن در انتخابات هست؟؟؟ دلیل ضعف اقتصادی فقط مردمی تن پرور و ترسو هست که از خر هم خر تر هستند و از ترسشون اجازه دادن که شما شپشوها بهشون ۴۴ سال حکومت کنید و خونشون رو بکنید تو شیشه، بچه هاشون رو بکشید و بقبه رو‌هم آواره کنیو شماها هم اختلاسهای چند صد میلیاردی کنید. دلیلش مردمی هست که شعور خود را نادیده و خرافات عربی شما را دیده هست. دلیلی گریه بر سر مزاری هست که گاو درونش هست و مردم بجای‌ سعی و تلاش از اون‌گاو کمک‌میخوان و بجای دادن پولهاشون به یتیمان و مریضهای روی تخت بیمارستان میریزند تو اون حرمی که گاو زیرش هست، اینها کمی از دلایل اصلی ضعفهای اقتصادی هستند گاو‌نفهم.
    0
    12
    ‌سه شنبه ۱۹ دی ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۴
    زنده باد رضاشاه دوم‌ پهلوی - پاریس، فرانسه
    مرتیکه قاتل مفعول! تو انتقام مفعولیتت را بگیر! آخوند بشکه ای! مرگ بر اسلام که برای همه مرگ میخواهد!
    0
    16
    ‌سه شنبه ۱۹ دی ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.