میکی موس پس از ۹۵ سال به مالکیت عمومی درآمد

العربیه: نسخه اولیه «میکی موس»، مشهورترین شخصیت کارتونی کمپانی والت دیزنی، با آغاز سال جدید میلادی به مالکیت عمومی درآمد. قوانین ایالات متحده حق استفاده عمومی از محتوای خصوصی، 95 سال پس از خلق آن را مجاز می‌کند.

دیزنی در ابتدای کار خود در سال 1928، نسخه اولیه میکی که با نسخه‌های بعدی آن تفاوت‌های ظاهری زیادی داشت، را در کارتون کوتاه «ویلی قایق‌بخاری» به مردم آمریکا معرفی کرد.

سخنگوی کمپانی دیزنی در این باره در بیانیه‌ای اعلام کرد: «از زمان اولین حضور میکی موس در کارتون کوتاه ویلی قایق‌بخاری در سال 1928، مردم این شخصیت را با داستان‌ها، تجربیات و محصولات معتبر دیزنی مرتبط کرده‌اند. هنگامی که حق مالکیت فیلم منقضی شود، این موضوع تغییری نخواهد کرد.»

هنرمندان و فیلمسازان دیگر اکنون می‌توانند از میکی در کارهای خودشان استفاده کنند، اما کماکان با محدودیت‌های عمده‌ای مواجه هستند. از همه مهمتر اینکه فقط نسخه اولیه میکی آزاد شده است، و نه نسخه‌های بعدی که کماکان نماد دیزنی هستند.

میکی موس از زمان ظهور خود نماد فرهنگی و تجاری کمپانی دیزنی بوده است، و به همین دلیل هم هیچ فرد یا شرکت دیگری حق ندارد از آن به عنوان نماد تجاری خود استفاده کند.

میکی همچنین نماد رسمی پارک‌های تفریحی دیزنی در سرتاسر جهان است، و اگر دیگران بخواهند مراکز تفریحی مشابهی تاسیس کنند، مجاز به استفاده از میکی برای تبلیغ کار خود نخواهند بود.

«ویلی قایق‌بخاری» سومین کارتون کوتاه با حضور میکی موس و دیگر دوستانش بود که والت دیزنی و همکارش اوب ایوِرکس ساختند، و از اولین کارتون‌هایی بود که صدا داشت. با این حال، این کارتون به عنوان اولین اثر کمپانی دیزنی به بازار عرضه شد.

میکی موسِ این کارتون با میکی‌هایی که بعدا طراحی شدند تفاوت‌های عمده دارد، و هم در ظاهر و هم رفتار با میکی‌ها مدرن‌تر متفاوت است. در این کارتون میکی ناخدای یک قایق بخاری است، و حیوانات دیگر را مثل سازهای موسیقی می‌نوازد.
+9
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.