فرانتس بکن‌باوئر، ملقب به قیصر فوتبال آلمان، در ۷۸ سالگی درگذشت

بی بی سی: فرانتس بکن‌باوئر، یکی از بزرگ‌ترین فوتبالیست‌های تاریخ فوتبال جهان و آلمان در ۷۸ سالگی درگذشت.

او به عنوان بازیکن در سال ۱۹۷۴ و به عنوان مربی در سال ۱۹۹۰ قهرمان جام جهانی شد. بکن‌باوئر که یکی از نامدارترین ستاره‌های تیم ملی آلمان غربی و باشگاه بایرن مونیخ بود به «قیصر» و «امپراتور» نیز معروف بود.

بایرن مونیخ همراه با این مدافع کلاسیک سه بار قهرمان جام اروپا شد. او ۵۸۲ بار برای این تیم بازی کرد.
بکن‌باوئر در سال ۱۹۷۲ قهرمان جام ملت‌های اروپا شد و در دوران حرفه‌ایش دو بار برنده توپ طلای فوتبال اروپا شد. او در جام جهانی ۱۹۶۶ انگلیس در ۲۰ سالگی چهار گل برای تیم ملی آلمان غربی زد و به عنوان بهترین بازیکن جوان مسابقات انتخاب شد.

او که در آن جام جهانی در پست هافبک بازی می‌کرد در فینال مامور مهار بابی چارلتون، ستاره تیم ملی فوتبال انگلیس بود، که مدتی قبل درگذشت. انگلیس در فینال ۲-۴ آلمان غربی را شکست داد. بکن‌باوئرکه بعدا به پست دفاع منتقل شد ۱۰۳ بازی ملی در کارنامه داشت.

او به عنوان بازیکن همراه با بایرن مونیخ پنج بار قهرمان لیگ فوتبال آلمان شد و در سه باری که غول فوتبال آلمان قهرمان باشگاه‌های اروپا شد (۶-۱۹۷۴) بازوبند کاپیتانی این تیم را در اختیار داشت.
بسیاری از چهره‌های سرشناس فوتبال جهان درگذشت آقای بکن‌باوئر را تسلیت گفتند.

جولیان ناگلزمن، سرمربی تیم ملی فوتبال آلمان، گفت: «از نظر من فرانتس بکن‌باوئر بهترین بازیکن تاریخ فوتبال آلمان بود. نوعی که او پست لیبرو (سوئیپر) را بازی می‌کرد، فوتبال را تغییر داد. این نقش و علاقه‌ای که به حفظ توپ داشت، او را به یک بازیکن آزاد بدل کرد.»

«بکن‌باوئر می‌توانست روی چمن شناور شود. به عنوان یک بازیکن و بعد از آن به عنوان یک مربی عالی بود. او بالاتر از هر چیزی بود و وقتی فرانتس بکن‌باوئر وارد اتاق می‌شد، همه می‌ایستادند.»

برند نوئندورف، رئیس فدراسیون فوتبال آلمان، بکن‌باوئر را «یکی از بزرگ‌ترین بازیکنانی که ورزش ما به خود دیده است» خواند و گفت: «با درگذشت او ما فوتبالیستی یگانه و یک انسان دوست‌داشتنی را از دست دادیم. او با دید بالا و ظرافتی که داشت، استانداردهای جدیدی در زمین برقرار کرد. فرانتس بکن‌باوئر میراث بزرگی در فدراسیون فوتبال آلمان و کل این ورزش باقی گذاشت.»
+28
رأی دهید
-1

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۵۴
    Qasim.Rimbaud - پاریس، فرانسه

    قیصر فوتبال هم درگذشت.فقط دونفر در تاریخ فوتبال هم بعنوان کاپیتان وهم بعنوان سرمربی جام زرین جهانی رابالای سرببرند.البته «ماریو زاگالو» را-که همین دوروزقبل درگذشت-هم باید به ایندونفراضافه کرد.ولی زاگالو بعنوان کاپیتان جامی بالای سرنبرد.گرچه افتخاراتش ازایندوکمی بیشتراست.جالب اینکه اودرحالی سرمربی شد که مدرک مربیگری هم نداشت!او درپاسخ منتقدان گفت:«اساتید کالج فوتبال مثلا چه چیزی میخواهندبه من یاد بدهند؟؟»وآلمان را بدون داشتن مدرک مربیگری قهرمان کرد.
    1
    24
    دوشنبه ۱۸ دی ۱۴۰۲ - ۱۸:۵۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۵
    Liberte - ارومیه، ایران
    تسلیت به فوتبال جهان. دوست داشتنی و شجاع بود. خیلی مناثر شدم.
    0
    12
    دوشنبه ۱۸ دی ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.