حکم قطع انگشتان دست دو زندانی متهم به سرقت در قم اجرا شد

تصویر اجرای حکم قطع دست یک متهم به سرقت را نشان می‌دهد‌ - آرشیوابراهیم رئیسی پیش‌تر گفته بود جمهوری اسلامی به صدور و اجرای احکام قطع دست «افتخار» می‌کند.ایندیپندنت فارسی: منابع حقوق بشری از اجرای حکم قطع انگشتان دست دو فرد متهم به سرقت در قم خبر دادند. علی مظفری، رئیس دادگستری قم، نیز این خبر را تایید کرد و گفت که متهمان «هشت فقره سرقت تعزیری و پنج فقره سرقت حدی» مرتکب شده بودند.

این مقام دستگاه‌ قضایی جمهوری اسلامی ادعا کرد که اجرای احکامی مانند قطع دست متهمان «به دستور رئیس قوه قضاییه و با هدف برخورد با جرم سرقت» اجرا می‌شود و قوه قضاییه به «اجرای مجازات مرتکبان اهتمام ویژه‌ای دارد».

هم‌زمان، خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر، از اجرای قریب‌الوقوع حکم قطع انگشتان سه متهم دیگر در استان قم ابراز نگرانی کرد. کیفرخواست این متهمان نیز به دادگاه کیفری ۱ قم ارسال شده است و هر لحظه امکان دارد حکم آنان هم اجرا شود.

پیش‌تر هادی رستمی، زندانی محکوم به قطع عضو، در نامه‌ای به رئیس دادگستری ارومیه نوشته بود که به دلیل «فقر، نیاز شدید و بیماری فرزند» دست به سرقت زده است. او در همین نامه افشا کرد که «تحت اجبار» و «زیر شکنجه» به مواردی از سرقت اعتراف کرده که در آن‌ها دست نداشته است.

حکم قطع انگشتان زندانیان با دستگاهی شبیه گیوتین و در حضور دادستان و دیگر مقام‌های قضایی اجرا می‌شود. پیش‌تر ایرج فاضل، رئیس جامعه جراحان ایران، در نامه‌ای به ابراهیم رئیسی خواستار توقف اجرای احکام زندانیان متهم به سرقت شده بود. او در نامه‌اش تاکید کرد که اجرای چنین احکامی موجب «وهن» است و «موجی از بیزاری و نفرت در دنیا» ایجاد می‌کند.

ابراهیم رئیسی هنگامی‌ که رئیس قوه قضاییه بود، با دفاع تمام‌قد از صدور و اجرای احکام قطع عضو گفته بود: «قطع دست سارقان بر اساس حدود الهی بوده و این حدود الهی از افتخارات بزرگ ما است.»

سال گذشته، پس از اینکه احتمال اجرای قطع انگشتان دست شماری از متهمان سرقت خبرساز شد، محمدحسین درودی، دادستان استان خراسان رضوی، گفت که قضات بر اساس «قانون و شرع» این احکام را صادر می‌کنند و به «هیاهوهای خارجی» توجه ندارند.

سازمان‌های حقوق بشری و کنشگران مدنی بارها بر «غیرانسانی» بودن احکامی مثل قطع دست تاکید کرده و از جمهوری اسلامی ایران خواسته‌اند صدور این احکام «ضدحقوق بشری» را متوقف کند.

قوانین جمهوری اسلامی مبتنی بر اصول فقه شیعی تعیین شده‌اند که مجازات «حد» را شرعی می‌داند؛ بنابراین بر مبنای ماده ۱۹۸ قانون مجازات اسلامی در ایران، قضات می‌توانند برای محکومان سرقت حکم قطع دست یا انگشتان را صادر کنند.

این احکام در حالی برای متهمان سرقت‌های خرد صادر می‌شوند که محکومان اختلاس‌های نجومی و چندین میلیون دلاری از مجازات سنگین مصون‌اند.

آمار رسمی نیروی انتظامی نشان می‌دهد که هم‌زمان با رشد فزاینده فقر و تنگناهای اقتصادی در ایران، آمار جرائمی همچون سرقت نیز افزایش یافته است. با این‌ حال، جمهوری اسلامی ایران نه تنها در جهت کاهش مشکلات اقتصادی اقدام موثری انجام نمی‌دهد، بلکه با اجرای قوانین غیرانسانی، بازتولید خشونت در جامعه را نیز تشدید می‌کند.

داده‌های پژوهشی بنیاد عبدالرحمان برومند آشکار می‌کند که طی دو دهه اخیر در دادگاه‌های جمهوری اسلامی، دست‌کم ۲۶۴ نفر به مجازات قطع دست محکوم شده‌اند از این میان انگشتان دست‌کم ۱۲۹ نفر قطع شده است. بر مبنای گزارش سازمان ملل متحد، در بازه زمانی ۱۳۷۹ تا ۱۳۹۹ هم در ایران، دست‌‌کم ۲۳۷ نفر به قطع انگشت محکوم شدند که کمتر از نیمی از این احکام به اجرا درآمدند.

جمهوری اسلامی علاوه بر اعدام، دیگر مجازات‌ منافی کرامت انسانی مانند کور کردن چشم را نیز با عنوان «قصاص» اجرا می‌کند. منابع حقوق بشری اوایل آذرماه از تایید حکم قصاص چشم یک متهم در دیوان عالی کشور خبر دادند.

احکامی مانند شلاق زدن، نابینا کردن چشم و قطع دست با کرامت انسانی منافات دارند و در کنوانسیون‌های بین‌المللی منع شده‌اند. با این حال دستگاه قضایی جمهوری اسلامی به صدور و اجرای چنین احکامی ادامه می‌دهد.

سازمان عفو بین‌الملل پیش‌تر در بیانیه‌ای به مجازات قطع دست متهمان در جمهوری اسلامی واکنش نشان داده و نوشته بود: «قطع انگشتان زندانیان نوعی شکنجه و یادآور غیرانسانی و بی‌شرمانه بودن نظام عدالت کیفری در ایران است.»

در این بیانیه آمده بود اجرای چنین مجازات‌ شنیعی نه عدالت که تعرض به کرامت انسانی است.
+10
رأی دهید
-120

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۳۲
    agha_ehsan - تهران، ایران

    اون مردک احمق چلیپا جزایر سلیمان کجاست که دو روز پیش هم میگفت دروغه تو جمهوری اسلامی شلاق میزنن ! بیا سرتو یه دیقه از فلانجات بیرون بیار چشمات اینم ببینه . اونم توسط سیستمی که خودش غارتگر یه مملکته و حامی همه دزدها و اختلاسگرها
    0
    59
    دوشنبه ۱۸ دی ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۶
    فیل دانا - سیدنی ، استرالیا

    اگر برای افراد نحس این رژیم این حکم رو اجرا کنن، از فردا کسی دست نداره تو هیئت دولت. تازه اگه واسه باجناق بازی و اون کاراشون حکم مشابهی اجرا بشه و عضو مربوطه قطع بشه به امید حق نسلشان ور میفته
    0
    58
    دوشنبه ۱۸ دی ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۴
    ایران جویدان - جیبوتی، آنگولا

    ما . دها شما که خودتون پدر جد دزدای عالمیت، اگر که بابت دزدی قطع عضو باید بشه باید اول از اون علی شیره ای شروع کنید تا تمام نظام ولاییتون گردن همه رو بزنید، اخوند و حزب الهی دیگه یعنی آخر پررویی و بی ناموسی.
    0
    40
    دوشنبه ۱۸ دی ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۴
    zavareh - رودسر، ایران

    آهای مردم مبادا نفس تان در بیآید، اینقدر دست روی دست بگذارید و تماشاگر باشید تا نوبت یکایک شما هم برسد.
    0
    49
    دوشنبه ۱۸ دی ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۷
    ایران کهن - هوستن، ایالات متحده امریکا

    اگه بنا به این باشه خاوری زنجانی و هزاران نفر دیگه حتی خود اغا باید تکه تکه بشند.تنها کشوری که آفتابه دزدی جرمش قطع عضو و اعدام هست ولی دزدیدن چند تن طلا و میلیاردها دلار با لواط بین باجناق پاداشش اقامت کانادا یا پشت و مقام بالاتره
    0
    42
    دوشنبه ۱۸ دی ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۶
    Munchen - مونیخ، آلمان

    داعش لایت.چطور ممکنه در این زمانه کسانی باشند که هنوز فکر کنند این قبیل وحشیگری محض و مجازات قرون وسطایی وحشتناک ،آسمانی و الهی و از سوی نیروی خیر تایین شده؟؟
    0
    41
    دوشنبه ۱۸ دی ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    Momijii - توکیو، ژاپن

    اگر دست یا انگشتان دو تا آفتابه دزد رو به حکم شرع و اسلام قطع میکنند ، پس باید دزدان و اختلاسگران حکومتی و چند صد میلیاردی گردنشون قطع بشه ، ولی چون همه از خودشون و با هم هپل و هپول میکنند ، آب از آب تکون نمیخوره و ملت هم راضی به رضای مفعول دزد و جنایتکار ، سید جد کمر زده چلاغعلی خامه عنی !!
    0
    42
    دوشنبه ۱۸ دی ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۹
    Persian2600 - استکهلم، سوئد

    خوب اگر اینطوری باشد که باید هر چی آخوند و سپاهی و بسیجی و آقازاده دزد و فاسد و ح.زادس که باید قطعه قطعه بشوند ولی نمیشوند چرا؟ چون به این میگند حکومت عدل علی آخونی
    0
    39
    دوشنبه ۱۸ دی ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۶
    Blackcap - اینهوفن، هلند

    اسلام خیلی مسخره هست فقط زورش به کسانی‌میرسه که از رویه ناچاری دزدی کردن چرا دزد هایه بزرگ رو محاکمه نمیکنن.!!!!
    1
    39
    دوشنبه ۱۸ دی ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۷
    azadi2011 - تورنتو، کانادا

    علت دزدی این جوان نگون‌بخت، داشتن انگشت نبوده است.
    0
    33
    دوشنبه ۱۸ دی ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۷۴
    behzad1333 - برلین ، آلمان

    آیا قطع انگشت و دست و جان افراد گناهکار که در شرع اسلام جایز است برای همه گناهکاران رواست یا فقط دله دزدها این قانون شرع را لمس مکنند ؟ آیا مجازات اختلاس گران هم اینگونه است یا در کمال اطمینان به زندگی لاکچری خود در ایران یا خارج از ایران ادامه میدهند؟ قوانین شرعی کجا و برای چه کسانیست؟
    0
    30
    دوشنبه ۱۸ دی ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۸۱
    گفتگوگر - پیتزبورگ، ایالات متحده امریکا

    ادم های عقب افتاده تحت تاثیر دستورات قران عقب افتاده که دیگر حتی به درد اقوام وحشی عربستان در 1400 سال قبل هم نمی خورد. خود محمد راهزن و برده فروش بود
    2
    33
    دوشنبه ۱۸ دی ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۳
    Hassan1479 - تهران، ایران
    جالبه ، در اینگونه اطلاع. رساند از مزدوران نظام در این سایت صدایی در نمیاد .
    0
    16
    ‌سه شنبه ۱۹ دی ۱۴۰۲ - ۰۴:۵۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۴
    Rosha50 - لانسینگ، انگلستان
    به نظرم طبق قانون اسلام : وقتی برای دله دزی انگوشت میزنند پس برای اختلاسها باید تمام هیکلشان قطعه قطعه گردد .
    0
    8
    ‌سه شنبه ۱۹ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.