سازمان قضایی نیروهای مسلح کرمان: قرار بود بیش از ۶۴ بمب در سراسر ایران منفجر شود که عوامل آن دستگیر شدند

بی بی سی: علی توکلی، رئیس سازمان قضائی نیروهای مسلح استان کرمان درباره حملات برنامه‌ریزی شده در سالگرد کشته شدن قاسم سلیمانی و همچنین کشف تعدادی بمب جزئیاتی ارائه کرده است.

به گفته آقای توکلی، قرار بود بیش از «۶۴ بمب» در سراسر ایران در آن روز منفجر شود که «عوامل آن دستگیر شدند.»

او همچنین گفت: «قبلا تعداد ۱۶ بمب آماده انفجار در کرمان کشف شد که مخصوص گلزار شهدا و مرقد شهید سلیمانی ساخته شده بود.»

اما سپاه استان کرمان این موضوع را تکذیب کرده است.

آقای توکلی اضافه کرده است که هر دوحمله انفجاری کرمان «قبل از گیت بازرسی بوده» و عوامل انتحاری قبل از گیت بازرسی انفجار را انجام دادند.

او فاصله بین انفجار اول و دوم را «حدود ۱۵۰۰ متر» اعلام کرد و گفته عامل انتحاری قبل از اینکه به سگ مواد منفجره یاب و دستگاه جمر(دستگاه کورکننده سیگنال‌ها) برسد «خود را منفجر کرده است.»

رئیس سازمان قضائی نیروهای مسلح استان کرمان گفت بیش از ۵۰۰ نیروی امنیتی سپاه پاسداران از استان‌های دیگر برای تامین امنیت منطقه به کرمان آمده بودند.

پیشتر هم مهدی بخشی، دادستان کرمان از کشف ۱۶ بمب در استان کرمان خبر داده بود که به گفته او «قدرت انفجار هر کدام از آنها از جلیقه‌های عامل انتحاری بیشتر بود.»

همزمان سپاه ثارالله استان کرمان در اطلاعیه‌ای بمب گذاری در برخی اماکن و معابر و خنثی سازی آن توسط یگان چک و خنثی سپاه این استان را «شایعات روزهای جاری» توصیف کرده است.
با گذشت چهار روز از انفجارهای کرمان، انتقادها از نحوه مدیریت امنیتی این مراسم ادامه یافته است. دادستان کرمان گفته است تمام عوامل دخیل در این حملات دستگیر شده‌اند.

انفجار این دو بمب در مراسم چهارمین سالگرد کشته شدن قاسم سلیمانی در چهارشنبه هفته پیش (۱۳ دی ماه) به کشته شدن بیش از نود نفر منجر شد. داعش گروه موسوم به دولت اسلامی، مسئولیت این حملات را پذیرفت.

داعش گفته است هر دو حمله انتحاری بوده است.

این حملات واکنشهای گسترده‌ای را در شبکه‌های اجتماعی دربر داشت.

بعضی از کاربران، حامیان حکومت یا طرفداران قاسم سلیمانی که در این مراسم شرکت کرده بودند را به باد انتقاد گرفتند.

بعضی دیگر هم کشته شدن شهروندان ایرانی را اقدامی «تروریستی» خواندند و آن را محکوم کرده‌اند.

عده دیگری هم به عدم حضور خانواده قاسم سلیمانی در این مراسم که صدها مجروح هم بر جای گذاشت، اشاره کرده‌اند.

دادستان کل ایران از دادستانی‌های سراسر کشور خواست تا با کسانی که بعد از انفجارها در فضای مجازی و رسانه‌ای به گفته او «محتوای کذب و خلاف قانون و دارای وصف مجرمانه» منتشر کرده‌اند، «با قاطعیت» برخورد شود.

با قبول مسئولیت این حملات از سوی داعش، دولت‌ها، نهادها و شخصیت‌های مهم جهان در واکنش به این انفجارها پیام‌های همدردی داده و آن محکوم کرده‌اند؛ بعضی از این پیام‌ها ابراز همدردی با مردم ایران بود و بعضی دیگر دولت و مردم را خطاب قرار داده بود.

شورای امنیت سازمان ملل متحد هم با انتشار بیانیه‌ای «خواستار شناسایی و محاکمه عاملان، سازمان‌دهندگان،‌ تامین‌کنندگان مالی و حامیان این اقدامات تروریستی مذموم» شد.
+5
رأی دهید
-51

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۵۴
    به امید فردایی بهتر - تهران، ایران
    حکومت و طرفدارانش همگی از خر هم خر ترند، با عرض معذرت از مقام خر. البته خر بیشتر از رهبر مفعول حالیشه در کارش تا رخبر. اینها همیشه زودی عوامل تروریستی را میتوانند دستگیر کنند، یکی را از یک‌کشور عربی(ریگی) بدزدند و بیاوردند و محاکمه و سریع اعدام کنند، کودک کشی کنند، تعداد بمب و بمبگذار ها و محله هائی که قرار بوده بکبگذاری شود را مشخص و خنثی کنند، ولی در رابطه با کار مملکت و اشخاصی که ثروت ملی رابه یغما میبرند پ اختلاسهای میلیارد دلاری میکنند را عاجزند در دستگیزی و دادگاهی کردنشان، بس که این ملت خر است. کار کثیف خود جمهوری اسلامی و شیعه هست و‌بس، هر زمان مردم ایران خواستند پیشرفت داشته باشند، باید ریشه دین را در ایرا خشکاند و تمام امام زاده ها و اماکن مقدسه را شخم زد و تبدیل کرد به کتابخانه، محل سکونت برای بی بضاعتان، و پارک برلی بازی و تفریح کودکان. در غیر این صورت ایران تبدیل به اتیوپی خواهد شد، اما اتیوپی اول، و مقام بدبختی را از اتیوپی خواهد گرفت، حتی با وجود این همه معادن و ثروت. فعلاً که کبک همه و همه مردم ایران خروس میخواند.
    1
    17
    یکشنبه ۱۷ دی ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۰
    ab5534 - هلسینکی، فنلاند
    دروغی بیش نیست میخوان بگن ۶۲ تا بمب کار گذاشته بودند و ما ۶۰ تاش را خنثی کردیم و فقط ۲ تاش از دست ما در رفت
    1
    20
    یکشنبه ۱۷ دی ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۹
    Nagonsar - مونیخ ، آلمان
    اره جون زینب کپک قاسم کتلت. میگن داعش بعد از زلزله ژاپن رسما مسولیت زلزله را به عهده گرفت.مگر قاسم کتلت بعد از قتل و عام نیم میلیون سوریه ای با همکاری داعش در نامه ای به رهبر مفعول نگفت داعش کارش را تمام کرد و تموم شد حالا یهو هرجا یکی باد شکم ول میکنه داعش میگه کار اون بوده.
    0
    18
    یکشنبه ۱۷ دی ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۵
    سیمرغ ایران - برلین، آلمان
    بعد از انتقادات در مورد ناکارآمدی نیروهای امنیتی معلوم بود که چنین ادعاهایی خواهد شد و به احتمال زیاد در هفته های آینده هم دوباره مکررا این ادعاها خواهد شد که البته با این کار با یک تیر دو نشون می‌زنند اول اینکه نشون می‌دهند ما مرتب مراقب اوضاع امنیت هستیم و همزمان کلیه مخالفین خودشون رو با این اتهامات حذف می‌کنند یعنی شیطان باید بیاد از این ها درس بگیره
    0
    18
    یکشنبه ۱۷ دی ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۷
    ایران کهن - هوستن، ایالات متحده امریکا
    ولی این دوتا در شلوغترین زمان و مکان ایران را از قلم انداختید. خیلی خرید. حتما انتظاریی پاداش هم دارید
    1
    20
    یکشنبه ۱۷ دی ۱۴۰۲ - ۱۸:۴۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۶
    کو حق - ولینتون، نیوزلند
    نه بابا پس دشمن و اسرائیل میگفتن قراره ۶۳ تا انفجار انجام بدن
    1
    18
    یکشنبه ۱۷ دی ۱۴۰۲ - ۱۹:۳۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۱۰۰
    تنها در اینجا - کپنهاگ، دانمارک
    ( وقتی‌ که چیزی رو با دروغ شروع کنی‌ برای اثباتش مجبوری بیشتر دروغ بگی‌ ) شما که خبر داشتید و ۱۶ بمب رو هم خنثی کرده بودید پس چرا مراسم رو بخاطر مسائل امنیتی و جان مردم کنسل نکردید
    0
    5
    یکشنبه ۱۷ دی ۱۴۰۲ - ۲۰:۲۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۸
    freedom of the press - تهران، ایران
    مختصرا! گ.. خوردید.
    0
    6
    یکشنبه ۱۷ دی ۱۴۰۲ - ۲۰:۵۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.