دادستان کرمان: تمام عوامل دخیل در انفجارهای کرمان بازداشت شدند

مهدی بخشی، دادستان کرمان، با بیان اینکه «تمام عوامل دخیل در انفجار کرمان بازداشت شده‌اند»، گفت: «در ماه‌های اخیر ۳۲نفر که با این پرونده مرتبط هستند دستگیر شده‌ و در مرحله بازجویی قرار دارند.»

به گفته این مقام قضایی استان کرمان ۱۶ بمب در کرمان کشف شده که «قدرت انفجارشان از جلیقه‌های عامل انتحاری بیشتر بوده است.»

شامگاه شنبه ۱۶ دی‌ماه ۱۴۰۲ برخی از رسانه‌های رسمی در ایران تصاویری از انفجار دوم در کرمان را منتشر کردند.

روز چهارشنبه، ۱۳ دی‌ماه‌ ۱۴۰۲ و همزمان با برگزاری چهارمین سالگرد کشته شدن قاسم سلیمانی،  «دو انفجار انتحاری» در گلزار شهدای کرمان اتفاق افتاد که بر اثر آن ده‌ها تن کشته و زخمی شدند.

مقامات جمهوری اسلامی ارقام متفاوتی را در مورد شمار کشته‌شدگان مطرح کردند که از ۱۰۳ تن تا ۸۳ تن متغیر است اما بر اساس گزارش شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان دستکم ۲۰ تن از جان‌باختگان دانش‌آموز بوده‌اند.

شمار مجروحان این حملات انتحاری نیز تاکنون ۲۸۰ نفر اعلام شده است.

گروه حکومت اسلامی، داعش، پنجشنبه ۱۴ دی‌ماه یک روز پس از این انفجارها، مسئولیت آنها را برعهده گرفت و گفت که دو عامل با کمربندهای انتحاری انفجاری این حمله را ترتیب دادند.

دادستان کرمان در خصوص وضعیت بازداشت‌شدگان گفته است که فراد دستگیر شده  در حال « بازجویی و طی مراحل مقدماتی هستند.»

مهدی بخشی شنبه‌شب در گفت‌وگوی ویژه خبری از شبکه استانی کرمان تصریح کرد که  یکی از عوامل انتحاری اهل تاجیکستان بوده است و هویت بقیه این افراد در دست بررسی است.

دادستان کرمان در ادامه اضافه کرد که «۲ عامل انتحاری» دیگر قصد داشتند که عملیاتی در مراسم تشییع کشته شدگان انفجارهای کرمان انجام دهند که «قبل از مراسم شناسایی و تعیین‌تکلیف اطلاعاتی شده‌اند.»

در حالی که انتقادهای بسیاری به دستگاه اطلاعاتی و امنیتی جمهوری اسلامی وارد شده و بسیاری از چهره‌های شناخته شده و حتی حامیان حکومت گفته‌اند این نهادها توانایی کافی در حفظ امنیت برای شرکت‌کنندگان در یک مراسم حکومتی را ندارند دادستان کرمان گفته است «هنوز در زمینه قصور فرد یا افراد» در جریان این دو انفجار«به نتیجه‌ای نرسیده‌ایم.»

بازداشت و احضار واکنش‌دهندگان به انفجارهای کرمانخبرگزاری فارس همزمان با اعلام بازداشت ۳۲ نفر در ارتباط با انفجارهای کرمان  اعلام کرد دادستانی تهران علیه هفت چهره مشهور فضای مجازی، و نیز دادسرای عمومی و انقلاب تهران علیه صادق زیباکلام استاد دانشگاه، به‌خاطر اظهارنظر درباره انفجارهای ۱۳ دی در کرمان اعلام جرم کرده است.

این رسانه خبری وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نوشه است که به دلیل آنچه «اهانت‌ به ساحت مقدس شهدا» خانده شده علیه این افراد  اعلام جرم شده است.

همزمان معاون پلیس فتا اعلام کرد ۵۰۰ صفحه حاوی «محتوای توهین‌آمیز به شهدا» در خصوص اتفاقات کرمان تحت رصد سایبری قرار گرفته‌اند.

شماری از حامیان جمهوری اسلامی به دنبال انتقاد کاربران شبکه‌های اجتماعی از وضعیت امنیتی در کشور هویت کسانی که در رسانه‌های اجتماعی درباره انفجار کرمان اظهارنظر کرده بودند را افشا و خواهان برخورد مقامات قضایی با آن‌ها شدند.

کانال تلگرامی خبرنامه از بازداشت مهدی سعادتی دانشجوی داروسازی دانشگاه علوم پزشکی صدوقی به اتهام توییت انتقادی از ‎حادثه رخ داده در کرمان خبر داد.

دادسرای عمومی و انقلاب یزد این دانشجو را «فرد توهین‌کننده به شهدای حادثه تروریستی کرمان» توصیف کرده و گفته است که او «تا زمان تعیین تکلیف حق حضور در دانشگاه علوم پزشکی را ندارد.»

در پی انفجارهای کرمان محمد موحدی آزاد، دادستان کل کشور، خواستار «برخورد قاطع» با انتشار «محتوای کذب و خلاف قانون» در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی شد.

این مقام قضایی جمهوری اسلامی اظهارنظرهای مخالف با ادعاهای جمهوری اسلامی را «حرمت‌شکنی»‌ اشخاصی نامید که به ادعای او، «غافل و معاند» هستند.

هفته گذشته یک پزشک فوق تخصص قلب کودکان در بجنورد به دلیل آنچه توهین به «قاسم سلیمانی و اهانت به شهدا» خوانده شده تنها به دلیل انتشار تصویری از کتلتی که برای شام پخته بود بازداشت شد.

در سالیان اخیر، به دنبال وقوع اعتراض‌های گسترده در ایران از جمله در سال‌های ۹۶، ۹۸ و ۱۴۰۱، چنین اقدامات امنیتی و قضایی با کاربران شبکه‌های اجتماعی که اخبار و تصاویر اعتراضات را منتشر کرده یا از سرکوب معترضان به دست نیروهای حکومتی انتقاد کرده بودند، انجام شده است.
+1
رأی دهید
-38

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۵۱
    اخوند شیپیشو - اندیمشک، استرالیا

    خدا شکر 🤣🤣🤣- چقد سریع و دقیق 🤣🤣🤣
    2
    28
    یکشنبه ۱۷ دی ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    machan - لس انجلس، ایالات متحده امریکا

    همه دنیا می دونند بمب گذاری کار خود رژیم حـ... ایرانه. این فیلم بازی کردن ها هم به درد خودتون می خوره
    2
    30
    یکشنبه ۱۷ دی ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۶
    مهدی52 - روتردام، هلند

    ازفردا یه مشت آدم بدبخت رو با وعده های پوچ با گردنی کج در میارند تو تلویزیون و اعترافات آنچنانی میکنند و بعد هم میگن اعدام شدند و سزای اعمالشان رسیدند ووووو واقعا خجالت بکشید از اینهمه دوز کلک برای چند صباحی بیشتر خون‌این ملت را مکیدن
    1
    29
    یکشنبه ۱۷ دی ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۶
    Munchen - مونیخ، آلمان
    هر وقت بمبی منفجر شد که اون فاطمه کوماندوی عرب پرست (دختر آکله قاسم کتلت) یا چند تا از سپاهیا و مقامات توش هلاک شدن،اونموقع میشه گفت انفجار بدون اطلاع رژیم بوده.
    0
    11
    یکشنبه ۱۷ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۲
    paksan - ایران، ایران
    دروغ. بازم دروغ. خوب شما که انقدر سریع هستید چرا قبل از انفجارها دستگیر نمیشن؟ چرا هیچ سپاهی و نظامی و حتی عوامل بسیج در بین کشته ها نیست ؟
    0
    10
    یکشنبه ۱۷ دی ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.