«نیلی»؛ نام رمز ماموریت مشترک سازمان‌های اطلاعاتی اسرائیل برای ترور رهبران حماس

صالح العاروری و جانشین او، یحیی السنوارالعربیه: به نظر می‌رسد که ترور صالح العاروری، یکی از رهبران ارشد جنبش حماس، اولین حلقه از مجموعه طرح‌های‌ ترورهای زنجیره‌ای است که اسرائیل برای حذف رهبران حماس تدارک دیده و احتمالا تا سال‌ها ادامه خواهد یافت.

به‌رغم این‌که اسرائیل رسماً مسئولیت ترور العاروری که سه‌شنبه گذشته در پایگاه حزب‌الله لبنان در الضاحیه (حومه) جنوبی بیروت رخ داد را بر عهده نگرفته است، همه شواهد اما نشان از نقش اسرائیل در این حمله دارد.

پیش از آنکه دولت اسرائیل از همه وزیران خود بخواهد تا در مورد کشته شدن العاروری اظهار نظر نکنند، برخی مقامات اسرائیلی در اولین ساعات پس از ترور العاروری در سه‌شنبه گذشته به ارتش این کشور تبریک گفتند.

افزون بر آن رئیس سازمان اطلاعات اسرائیل «موساد» اخیرا در اشاره به ترور العاروری گفته بود: «هر مادر عرب باید بداند که اگر پسرش مستقیم یا غیرمستقیم در حمله 7 اکتبر شرکت داشته است، متحمل مسئولیت خواهد شد».
پیگرد اعضای حماس
اما آن چه در این پرونده ترورها جدید است ماموریتی مشترک با نام رمز «نیلی» است.

مقامات اسرائیلی، شنبه 16 دی، در گفت‌وگو با «ان‌بی‌سی نیوز» فاش کردند که سازمان‌های اطلاعاتی اسرائیل مأموریت مشترکی به نام رمز «نیلی» را برای تعقیب اعضا، رهبران و فعالان جنبش حماس که در خارج از جمله در کشورهای لبنان، ترکیه و قطر و البته داخل نوار غزه فعالیت می‌کنند، طرح‌ریزی کرده‌اند.

ترکیه پیش از این و در واکنش به این رویکرد اسرائیل نسبت به این طرح آن هشدار داده بود و طی چند روز گذشته نیز ده‌ها نفر از افراد را به ظن همکاری با موساد و بر اساس آنچه مقامات محلی اعلام کردند بازداشت کرد.

این در حالی است که منابع آگاه پیشتر به «العربیه» گزارش داده بودند که مقامات حماس در لبنان و سایر کشورها پس از ترور العاروری تمهیدات امنیتی جدیدی برای جلوگیری از هدف قرار دادن آن‌ها اتخاذ خواهند کرد. برای مثال، اسامه حمدان، رهبر جنبش، دیگر تقریباً هر روز مانند گذشته ظاهر نمی‌شود تا آخرین تحولات جنگ غزه را از طریق کنفرانس‌های مطبوعاتی تقریباً روزانه ارائه دهد.

شایان ذکر است که ارتش اسرائیل اخیرا اعلام کرده بود که بر اساس ادعای خود بیش از 9000 جنگجوی حماس یعنی یک سوم نیروی رزمی این جنبش را کشته یا اسیر کرده است.

با این وجود اما اسرائیل هنوز نتوانسته است به یحیی السنوار، فرمانده نظامی حماس در غزه و محمد الضیف، مغز متفکر طراح حمله 7 اکتبر دسترسی پیدا کند و همچنان معتقد است که این دو فرمانده نظامی ارشد حماس هنوز در شهر خان یونس در جنوب نوار غزه همراه با مقامات ارشد و سایر رهبران حماس مخفی هستند.
+18
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.