مقام آمریکایی: سفر بلینکن به خاورمیانه شامل «ارتباط غیرمستقیم با تهران» خواهد بود

العربیه: آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، دیروز جمعه 15 دی در پنجمین سفر خود به منطقه پس از آغاز جنگ اسرائیل و حماس در هفت اکتبر، وارد ترکیه شد و قرار است به 5 کشور عربی سفر کند. یک مقام آمریکایی گفته این سفر شامل «ارتباط غیرمستقیم با تهران» خواهد بود.

پرونده غزه و دوران پساجنگ آن اهداف اصلی دیدار بلینکن در این سفر عنوان شده و به نظر می‌رسد «ارتباط با ایران» نیز گام مهمی در این راستا باشد.

یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا به شبکه «سی‌ان‌ان» گفته که در میان تشدید تنش‌های منطقه‌ای در پی جنگ غزه و حملات گروه‌ها و شبه‌نظامیان وابسته به تهران، به نظر می‌رسد «ارتباط غیرمستقیم با ایران» محور اصلی سفر بلینکن به منطقه باشد.

این مقام آمریکایی افزود که بلینکن در دیدار با سران کشورهای منطقه توضیح خواهد داد که واشینگتن خواستار گسترش درگیری و یا تشدید آن در منطقه نیست.

این مقام دولت بایدن همچنین گفته کشورش انتظار دارد که این پیام از طریق کشورهایی که با ایران رابطه دارند به تهران و گروه‌های نیابتی‌اش در منطقه برسد.

این اظهارات در حالی مطرح می شود که حملات شبه‌نظامیان و گروه‌های مسلح وابسته به سپاه پاسداران ایران در عراق و سوریه علیه پایگاه‌های آمریکایی در منطقه افزایش یافته است.

از آغاز جنگ اسرائیل و حماس در نوار غزه، دست‌کم صد حمله علیه نیروهای آمریکایی در عراق و سوریه انجام شده است.

درگیری‌های مرزی میان حز‌ب‌الله لبنان و اسرائیل و همچنین حملات شبه‌نظامیان حوثی یمن علیه کشتی های تجاری در دریای سرخ نیز در حال افزایش است.

بلینکن روز جمعه 15 دی وارد ترکیه شد و هدف از این سفر خود را مهار خشونت و ممانعت از گسترش جنگ غزه به منطقه خاورمیانه عنوان کرد.

انتظار می‌رود وزیر خارجه آمریکا در روزهای آتی به کشورهای سعودی، اردن، قطر، امارات متحده عربی، اسرائیل، کرانه باختری و علاوه بر آن به مصر و یونان سفر کند.
+11
رأی دهید
-1

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.