صدای مدیر عامل مک دونالد به خاطر بایکوت خرید محصولاتش برای حمایت از فلسطین، در آمد

به گزارش عصرایران به نقل از وبگاه روزنامه محافظه کار آمریکایی "نیویورک پست"، مدیر عامل مک دونالد میزان خسارات مالی ناشی از جنبش تحریم به خاطر فلسطین را مشخص نکرده است اما انتظار می رود بیلان 3 ماهه این شرکت در پایان ژانویه امسال اعلام شود.

مدیر عامل شرکت رستوران های (فست فود) زنجیره ای مک دونالد از کاهش درآمد و فروش این شرکت در کشورهای اسلامی و دیگر نقاط دنیا به خاطر بایکوت خرید محصولات مک دونالد برای حمایت از فلسطین، خبر داده است.

مدیر عامل مک دونالد گفته انتشار "اطلاعات نادرست" درباره مواضع شرکت مک دونالد در حمایت از اسراییل در جنگ غزه، به فروش این شرکت در سراسر جهان لطمه می زند.

"کریس کمپچینسکی" مدیرعامل مک‌دونالد، روز پنجشنبه اذعان کرد که "چند بازار در خاورمیانه و برخی خارج از این منطقه به دلیل جنگ جاری در خاورمیانه و اطلاعات نادرست مرتبط با آن که بر برندهایی مانند مک‌دونالد تاثیر می‌گذارد، تاثیر تجاری معناداری را تجربه می‌کنند."

با افزایش درخواست ها برای تحریم این غول فست فود ایالات متحده، کمپچینسکی در پستی در شبکه "لینکدین" نوشت:" در هر کشوری که ما در آن فعالیت می کنیم، از جمله در کشورهای مسلمان، مک دونالد با افتخار توسط اپراتورهای مالک محلی نمایندگی می شود که به طور خستگی ناپذیر برای خدمت و حمایت از جوامع خود در حالی که هزاران نفر از همشهریان خود را به کار می گیرند، کار می کنند."


ماجرا از آنجا آغاز شد که شرکت مک دونالد اسراییل پس از جنگ اخیر در غزه اعلام کرد که به سربازان اسراییلی که در غزه می جنگند، وعده های غذایی رایگان ارایه می کند.

انتشار این خبر در جوامع مسلمان منطقه عواقب جدی داشت و کارزارهایی در این کشورها برای تحریم خرید از مک دونالد و سایر برند های اسراییلی آغاز شد و حتی برخی از شهروندان لبنانی به برخی شعبه های مک دونالد در بیروت و دیگر شهرها حمله کردند.

کمپچینسکی میزان خسارت مالی این شرکت را در نتیجه تحریم ها مشخص نکرد.

پست او در لینکدین مشابه نظرات اخیر "لاکسمن ناراسیمهان"، مدیرعامل قهوه خانه های زنجیره ای "استارباکس" است که گفته بود افرادی که به این شرکت به دلیل موضع آن در قبال جنگ اسراییل علیه غزه اعتراض می‌کنند، تحت تاثیر "اطلاعات نادرست در شبکه های اجتماعی"، قرار گرفته‌اند.

اخیرا حتی یکی از مجریان شبکه تلویزیونی در ترکیه پس از اینکه با یک فنجان قهوه استارباکس روی آنتن رفت، از کار خود اخراج شد - نشانه‌ای از اینکه استفاده از محصولات استارباکس به منزله اعلام حمایت از اسراییل است.

تحریم استارباکس در هفته‌های پس از شروع جنگ در غزه تا کنون بیش از 12 میلیارد دلار ضرر برای این شرکت داشته است.

در سه ماهه سوم سال مالی گذشته، مک‌دونالد افزایش 8.3 درصدی فروش در بازارهای بین‌المللی را گزارش کرد، اما این قبل از جنگ غزه بوده است.

انتظار می رود مک دونالد نتایج سه ماهه چهارم 2023 را اواخر این ماه گزارش کند.

سهام مک دونالد در اواسط روز جمعه 1.3 درصد کاهش یافت. این کاهش درپی اعتراف مدیر عامل این شرکت به تاثیر پذیرفتن فروش سراسری این شرکت در پی کارزار جهانی تحریم بود.

بر اساس گزارش ها تا سال مالی 2022، مک دونالد حدود 40 هزار و 275  شعبه را در بیش از 100 کشور جهان، تحت کنترل خود دارد.

درآمد سالانه خالص این شرکت در سال مالی 2022، 23.18 میلیارد دلار گزارش شده است.

اخیرا مک‌دونالد مالزی از جنبشی که تحریم‌ها علیه اسراییل را ترویج می‌کند به دلیل "اظهارات نادرست و افتراآمیز" علیه این شرکت شکایت کرده و خواهان دریافت غرامتی 1.3 میلیون دلاری به خاطر زیان های مالی ناشی از تحریم شده است.

مالزی، کشوری با اکثریت مسلمان، حامی سرسخت فلسطینی‌ها است و برخی از برندهای فست فود غربی در این کشور، مانند برخی از کشورهای مسلمان دیگر، هدف کمپین‌های بایکوت در مورد حمله نظامی اسراییل به غزه قرار گرفته‌اند.
+34
رأی دهید
-3

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۴۴
    Momijii - توکیو، ژاپن

    خوب هر کی خربزه میخوره ، پای لرزش هم میشینه !! داری کاسبیت رو میکنی ، چکار به سیاست داری !؟
    13
    72
    شنبه ۱۶ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۶
    Munchen - مونیخ، آلمان

    هر چی ریشو‌ پشمو‌و لچک به سر عقب مانده هست از فاثلسطین حمایت میکنه و بالعکس.ای لعنت بر اون فلسطین،سمبل تقابل اسلام با مخالفان اسلام.
    42
    83
    شنبه ۱۶ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    الفارد - وردینگ، انگلستان

    Munchen - مونیخ، آلمان. آخه ادم‌ حسابی حرف مفت هم حد و اندازه ای داره. من‌نه دل خوشی از فلسطینی ها دارم و نه عاشق اسرائیلی ها هستم‌ اتفاقا از هر دو به یک اندازه متنفرم. اما ممکنه توضیح بدی که کجا فلسطین ربطی به مخالفان و موافقان اسلام داره؟ تریبون مفت گیر آوردی اراجیف تحویل ملت نده!🤣🤣🤣
    71
    36
    شنبه ۱۶ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۶
    Munchen - مونیخ، آلمان

    الفارد - وردینگ، انگلستان
    اول که حرف مفت از دهن اسلامیست آخوند دوستی مثل تو‌ بیرون میاد،نظرات قبلیت یادمون نرفته،پس ببند پوزه ضد ایرانی عرب پرستت رو و وراجی زیادی نکن .توضیح میخوای؟ چشمهای باباغوریت رو باز کن ببین میا میرن تظاهرات حمایت از اینها.در مورد تریبون هم بسوز،دوران سانسور و مطلوم‌نمایی برای این وحوش فلسطین و حماس و غیره خیلی وقته تموم شده.
    18
    45
    شنبه ۱۶ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۱
    یا فاطمه زهرا - برابراند ، دانمارک
    از همان مزه اول، مک‌دونالد را مقبول ندانستم، فقط برگرکینگ بخصوص منوی ووپر، بسیار عالی.
    25
    17
    شنبه ۱۶ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۶
    Munchen - مونیخ، آلمان

    الفارد - وردینگ، انگلستان
    اول که نیشت را ببند و دوم اگر نمیفهمی،ربطش در اینه سه قشر از فلسطین حمایت میکنند : ۱-مسلمانان که در هر حالت تعصب دینی فاشیستی و نفرت از یهودیان و همه غیر مسلمانان دارند ۲-جناح چپ افراطی در غرب که طرفدار و حامی مدارا با اسلامیستها،جمهوری اسلامی،طالبان و غیره بوده این شامل فعالان اجتماعی چپ و حتی برخی سلبریتیهای woke منفعت طلب هم میشه. ۳-در مقیاس کمتر و بصورت تقریبا پنهانی دولتهایی مثل روسیه که بخاطر عدم ساپورت اسرائیل از روسیه در جنگ اوکراین بدنبال انتقامگیری سیاسی از اونها هستند همونطور وقتی جمهوری اسلامی برخی باجها رو بهشان نمیده میرند از امارات سر قضیه جزایر ایرانی حمایت میکنند و کلا هر مسئله ای به ضرر غرب باشه از اون حمایت میکنند.
    13
    42
    شنبه ۱۶ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    Adamat7775 - خارکف، اوکراین
    (در این کامنت، سعی‌ بر این است تا داستان فیلم مورد بحث، لو نرود، برای همین، اشاره‌ها به شخصیت‌ها را کوتاه می‌نویسم). / فیلم امریکایی بسیار خوبی‌ هست محصول سال ۲۰۱۶، که نام‌اش در دوبله‌ی روسی "بنیانگذار" است. این فیلم در سبک رئالیستی و بیوگرافی، به داستان پیدایش مکدونالد در امریکا می‌پردازد. از دید بنده، آن شخص، با نامردی شد صاحب رستوران‌های زنجیره‌ای مکدونالد در امریکا، که البته در یکی‌ از سکانس‌های پایانی فیلم -که این دو نفر باهم در دستشویی‌ صحبت می‌کنند-، او به یکی‌ از دو برادر می‌گوید که مگر شما فقط برای من امکان بازدید از آشپزخانه و سبک کارتان را فراهم کردید؟ طرف می‌گوید نه!، سپس او ادامه می‌دهد که پس چرا آن دیگران ایده‌ی حق فروش امتیاز برای شعبه‌زدن را انجام ندادند!؟. / دیدگاه بنده؛ در هر حال، این ابداع "سبک طبخ و فروش" از برای آن دو برادر بود، که شخص فروشنده‌ی میکسر، از زحمت آن‌ها سواستفاده کرد و شد صاحب همه چیز مکدونالد (در انتهای فیلم نیز تصویر اصلی‌ او نشان داده می‌‌شود). / اگر گرامی‌یان دیدگاه موافق یا مخالفی با این مورد مطرح‌شده دارند، خواهشمندم در قالب کامنت بیان بفرمایند.
    1
    2
    شنبه ۱۶ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۶
    dannni - سوئد، سوئد
    Munchen - مونیخ، آلمان
    تو دتیای بیزنس باید همیشه هواست به کارت ات باشد مبدا جوگیر و لغزشی انجام بدی یک حرکت اشتباه کل بیزنس ات نابود میکنه شما جناب قبل از اظهار نظر خوب متن که مدیر مک‌دونالد بخوان التماس گونه دره میگه اشتباه کردیم حدود یک ملیارد مشتری از دست بدی میدونی معنی اش چیه جناب فنگلستی بهتر بود درباره اسرائیل و ، غزه هیچ اظهار نظر نمی‌کرد و خفه خون می‌گرفت
    4
    23
    شنبه ۱۶ دی ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۵
    سیمرغ ایران - برلین، آلمان

    Munchen - مونیخ، آلمان
    حالا جالبش به این هست همون چپول هایی که برای تظاهر به روشنفکری با آمریکا و اسرائیل مخالفت می‌کنند ولی اکثرا برای زندگی در آمریکا و کشورهای غربی پشتک و وارو می‌زنند و از فن آوری همون اسرائیل و آمریکا استفاده می‌کنند بهرحال فلسطینی ها که بجز زاد و ولد خدمتی به دنیا نمی‌کنند اما برا ما ایرانی ها تا حالا فقط هزینه بودند
    6
    28
    شنبه ۱۶ دی ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    Adamat7775 - خارکف، اوکراین
    نام اوریجینال فیلم امریکایی که در کامنت بالا گفتم، " The Founder " هست، محصول ۲۰۱۶ - داستان شخصی‌ که -با نامردی و کش‌رفتن تلاش و زحمت دو برادر موسس و ابداع‌کننده‌ی سبک طبخ و فروش فست‌فود مکدونالد برای اولین‌بار در جهان، با کنار زدن آن دو نفر-، خودش شد همه‌کاره‌ی مکدونالد. - هرم و برجی که با نامردی بالارفته، چگونه تاکنون فرو نریخته؟. پرسش من این است.
    2
    6
    شنبه ۱۶ دی ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۲
    paksan - ایران، ایران
    مثل این می مونه بخاطر تحریم فرانسه در ایران مردم بیان پژو نخرن خخخخخ کی ضرر میکنه پژو فرانسه؟ هیچ ضرری متوجه مک دونالد نیست و این کامنت مدیرعامل روشی برای درخواست در رفتن از دادن مالیات و بهانه خوبی هستش برای اضافه کردن هزینه ها برای کمتر دادن مالیات هستش در مثلا آمریکا و اروپاست . همانطور که خیلی از شرکتها با اینکه فروششون در طول دوران کوید بسیار بالا رفت ولی با اضافه کردن و دوبله سویله کردن هزینه ها برای استریل و تمیز کردن مالیاتشون رو کمتر کردن و از موقعیت خیلی خوب استفاده کردند
    8
    2
    شنبه ۱۶ دی ۱۴۰۲ - ۲۲:۲۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۵
    Humpy - سیدنی، استرالیا
    عرب ها هم نشون دادن از ایرانی ها با وجود ترن ! کلی ایرانی کشته شدن همه گفتن . فیلمه اخراجی ها رو تحریم کنیم , شد پر فروش ترین فیلم, گفتن هنر پیشه هاش رو تحریم کنیم, این پسره اسمش یادم نیست, شد کسی که بیشترین تعداده فیلم رو توی تاریخ ایران بازی کرده ! . واسه اولین بر توی عمرم گفتم دمه عربا گرم
    0
    0
    یکشنبه ۱۷ دی ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    الفارد - وردینگ، انگلستان
    Munchen - مونیخ، آلمان
    ..... ادب و تربیت از تمام وجنات جنابعالی پیداست. اتفاقا ....ی مثل جنابعالی‌رو میبینم به سرم می‌زند که بروم و مسلمان‌ بشوم! .
    0
    0
    یکشنبه ۱۷ دی ۱۴۰۲ - ۲۱:۵۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    الفارد - وردینگ، انگلستان
    Munchen - مونیخ، آلمان
    همین حرفها در مورد جبهه مخالف هم صدق می‌کند. در مورد خود جنابعالی هم. البته شما جوانی‌ و از آدم جوان انتظاری جز از این خزعبلات هم بیشتر نیست. آدم حسابی اشتباه کردی بگو اشتباه کردم و احساساتی شدم. چرا آسمان و رسیمون الکی می‌بافی که اشتباه رو مایت مالی کنی. نکنه خدای ناکرده آخوند زاده ای؟
    0
    0
    یکشنبه ۱۷ دی ۱۴۰۲ - ۲۱:۵۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.