وزارت اطلاعات ایران می‌گوید که یکی از عاملان انفجارهای کرمان تبعه تاجیکستان بوده است

در پی حملات کرمان دستکم ۸۹ نفر کشته شدندبی بی سی: ساعتی بعد از اتمام خاکسپاری کشته شدگان انفجارهای شهر کرمان، وزارت اطلاعات با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که یکی از «عاملان» این حمله انتحاری، اهل کشور تاجیکستان بوده است.

وزارت اطلاعات ایران می‌گوید هویت مهاجم دوم هنوز روشن نیست. بنا به بیانیه وزارت اطلاعات ۹ نفر از «شبکه پشتیبانی» مهاجمان در شش استان ایران شناسایی و بازداشت شده‌اند.

در بیانیه وزار اطلاعات آمده: «عدم صدور بیانیه تا این لحظه، به‌دلیل کشف تجهیزات انفجاری آماده در محل اقامت تروریست‌ها بود که می‌توانست بیانگر احتمال وجود و مراجعه عوامل دیگر برای انتقال مواد انفجاری و بکارگیری در سایر اماکن باشد.»

پیشتر وزیر کشور ایران گفته بود که که برخی «عوامل» این حمله دستگیر شده‌اند.

بنا به مشخصاتی که پزشکی قانونی کرمان منتشر کرده حدود یک سوم قربانیان این حملات، کودک هستند.

در دو انفجار رخ داده در روز چهارشنبه و در جریان مراسم سالگرد قاسم سلیمانی تا این لحظه ۸۹ نفر جان خود را از دست داده‌اند که به گفته مقامات بیمارستانی ۱۲ نفر از آنها زیر ۱۵ سال هستند.

پزشکی قانونی کرمان اسامی مشخصات قربانیان را منتشر کرده که بنا بر آن ۳۰ نفر از کشته‌شدگان کودک هستند و زیر ۱۸ سال سن داشتند. پنج کودک افغان در میان این قربانیان هستند.

خردسالترین قربانی دختری یک ساله بوده و مسن‌ترین آنها هم زنی ۶۸ ساله بوده است که هر دو ملیت ایرانی داشتند.

بر اساس این فهرست، در مجموع ۱۳ شهروندان افغانستان در انفجارهای کرمان کشته شده‌اند.

روز گذشته گروه موسوم به «حکومت اسلامی» (داعش)،‌ با انتشار اطلاعیه‌ای مسئولیت دو انفجار برعهده گرفت و آن را «ادامه کارزار» خود «علیه شیعیان» اعلام کرد.
وزیر کشور ایران خبر داده است که به دنبال «پیگیری‌های امنیتی» که در مورد این حادثه صورت گرفته، «تعدادی از افراد مرتبط شناسایی و دستگیر شدند».

در یکی از آخرین واکنش‌ها به این انفجار، دادستان کل ایران از دادستانی‌های سراسر کشور خواست تا با کسانی که بعد از انفجارها در فضای مجازی و رسانه‌ای به گفته او «محتوای کذب و خلاف قانون و دارای وصف مجرمانه» منتشر کرده‌اند، «با قاطعیت» برخورد شود.

به گزارش ایرنا محمد موحدی آزاد گفته که بعد از انفجار کرمان «حرمت‌شکنی معدود افراد غافل و معاند در فضای مجازی، با تولید، انتشار و بازنشر محتوای کذب و خلاف قانون و دارای وصف مجرمانه، امنیت روانی جامعه را مخدوش می‌کنند.»

او از دستگاه‌های اطلاعاتی، امنیتی و انتظامی خواسته که «ضمن رصد جامع، بهنگام و هوشمند در فضای مجازی و رسانه‌ای، همه عوامل و مرتکبین مرتبط با موضوع و دارای مسئولیت قانونی را شناسایی و به منظور رسیدگی و اقدام مناسب قضایی به دادسرای ذی‌صلاح معرفی کنند.»

با دو انفجار ۱۳ دی ۱۴۰۲ در مراسم چهارمین سالگرد کشته شدن قاسم سلیمانی در کرمان، به فضای واکنشی در میان کاربران ایرانی دامن زده و موج‌هایی در شبکه‌های اجتماعی به راه انداخته است.

گروهی از کاربران مخالف جمهوری اسلامی مرگ را «حق» شرکت‌کنندگان در مراسم می‌دانند و به ابراز شادمانی مشغولند، گروهی از حامیان حکومت وعده «واکنش و انتقام سخت» می‌دهند.

در این میان هم تعدادی از فعالان مدنی و سیاسی و مخالفان، کشته شدن مردم عادی آن هم به شیوه «تروریستی» را محکوم کرده‌اند.
«انتقام شهیدان قبل از شهادتشان گرفته شده است»در جریان حملات کرمان نزدیک به ۹۰ نفر کشته شدندرییس جمهور ایران از سخنرانان مراسم تشییع کشته شدگان انفجارهای کرمان بود.

آقای رئیسی داعش را «دست ساخت آمریکایی‌ها در عراق و سوریه» دانست و گفت: «امنیتی که امروز در منطقه وجود دارد و در غرب آسیا، مرهون حاج قاسم سلیمانی است.»

در چند ماه گذشته در چندین عملیات تروریستی تعداد زیادی از شهروندان ایرانی کشته شدند.

فرمانده سپاه هم در این مراسم گفت: «انتقام شهیدان قبل از شهادتشان گرفته شده است.»

حسین سلامی در بخش دیگری از سخنانش ادعا کرد: «داعش به عنوان عامل آمریکا و اسرائیل عمل می‌کند.»

آمریکا حمله تروریستی کرمان را محکوم کرده و اتهام دخالت در آن را «مسخره» خوانده است. همچنین اسراییل هم تاکنون واکنشی به اتهامات مقامات ایرانی نشان نداده است.

در جریان این دو انفجار همچنین صدها نفر مجروح شدند که اکنون با گذشت حدود ۲۴ ساعت، مقام‌ها از وخامت حال برخی از آنها خبر داده‌اند. مهدی احمدی‌نژاد، رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان به خبرگزاری تسنیم گفته بود: «تمام عمل‌های جراحی حیاتی انجام و ۳۰ درصد مجروحان نیز امروز ترخیص می‌شوند».

به گفته وی برخی از «۴۶ بیمار در بخش‌های ویژه روبه بهبود هستند اما حال بعضی از آنها وخیم است، چون ترکش به سر آنها اصابت کرده» است.

مقام‌های رسمی در ایران آمار مجروحان این دو انفجار را ۲۸۴ نفر اعلام کرده‌اند.
+1
رأی دهید
-21

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۳۷
    azadi2011 - تورنتو، کانادا
    روح در گذشتگان که مردم عادی بودند شاد، برای زخمی ها دع می کنیم که بهبودی هر چه زودتر بدست آید. آنها در تاجیکستان هم اوایل استقلال ان کشور جنگ کثیفی راه اندازی کردند، اقلیتی پست که مانند پدر جدشان تیمور لنگ از توی »کجاوه« می خواستند نازل شوند، ولی آنجا تاجیکستان بود، و به سوراخ های خود خزیدند و حالا با علیف می چرند، زنده با دموکراسی ایرانی
    9
    0
    شنبه ۱۶ دی ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.