محسنی اژه‌ای: خانه‌داری یک شغل مهم، آینده‌ساز و جامعه‌ساز است

بی بی سی: غلامحسین محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضاییه ایران گفته است که کار یا تحصیل نباید مانعی برای خانه‌داری و مادری زنان شوند.

او گفته: «برخی متاسفانه خانه‌داری را یک نقص تلقی می‌کنند حال آنکه خانه‌داری یک شغل مهم و آینده‌ساز و جامعه‌ساز است؛ قطعا یک زن می‌تواند کار و تحصیل داشته باشد و باید در مسائل مختلف اجتماعی و سیاسی و اداری، نقش‌آفرینی کند، اما این قبیل موارد نباید سبب شود که ارزش والای خانه‌داری و مادری برای زنان کم‌ارزش جلوه کند.»

آقای اژه‌ای این صحبت‌ها را درجمع گروهی از زنان شاغل و به مناسبت تولد فاطمه زهرا، فرزند پیامبر اسلام بیان کرده است، مناسبتی که در تقویم رسمی ایران به عنوان روز زن گرامی داشته می‌شود.

رئیس قوه قضاییه همچنین با تاکید بر «نقش خانه‌داری زنان» و «مادری» گفت: « متاسفانه چنین القا می‌کنند که به‌واسطه مشکلات اقتصادی، نباید ازدواج کرد و یا صاحب اولاد شد؛ حال آنکه صراحت قرآن کریم آن است که به واسطه فقر و تنگدستی، از ازدواج نهراسید.»

سخنان رئیس قوه قضاییه جمهوری اسلامی، تاکید دوباره‌ای است بر نگاه رهبران جمهوری اسلامی به نقش و جایگاه زنان در جامعه.

در سال‌های گذشته علی خامنه‌ای تاکید فراوانی بر رشد جمعیت کرده و با تصویب قانون «حمایت از خانواده و جوانی جمعیت» در مجلس شورای اسلامی برای ترویج ازدواج و فرزندآوری سیاست‌گذاری شده است. مواردی چون حذف غربالگری و سختگیری بیشتر در ممنوعیت سقط جنین نگرانی‌هایی را از وضعیت سلامت زنان و بهداشت بارداری در ایران به دنبال داشته است.

غلامحسین محسنی اژه‌ای در سخنان روز جمعه خود گفته زنان و مادران نقش موثری در جلوگیری از «لغزیدن» همسران و فرزندانشان دارند.

او ادعا کرد که «دشمنان اسلام و نظام اسلامی با اختصاص بودجه و استخدام نیرو و برنامه‌ریزی، تمرکز خود را معطوف بر آن کرده‌اند که نسل جوان ما را نسبت به ارزش‌ها و باور‌ها بی‌تفاوت و شبهه‌دار کنند.»

مقامات جمهوری اسلامی همواره در سخنان خود ازدواج، خانه‌داری و فرزندآوری را اولویت اول زنان و تکلیف شرعی و ملی آنان می‌دانند.

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در روز ۶ دی ماه در جمع شماری از زنان با تاکید بر این‌که شغل اصلی زنان «خانه‌داری و فرزندآوری و مادری» است، گفت برای حضور زنان در مشاغل مختلف مدیریتی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی مساله شایسته‌سالاری است و جنسیت مطرح نیست و اگر جایی مانند وزارت یا نمایندگی مجلس بانوی مجرب و کارآمد بهتر و شایسته‌تری وجود دارد، از نظر اسلام هیچ محدودیتی برای تصدی او وجود ندارد.

اقای خامنه‌ای اما شرط حضور زنان در مشاغل را «محروم نشدن» آن‌ها از مشغله اساسی زنانه یعنی «خانه‌داری و فرزندآوری و مادری» دانست.

او همچنین موضوع حجاب برای حضور زنان در جامعه را مطرح کرد و نبود آن را «خطر و لغزشگاه جاذبه‌های جنسی» دانست و گفت: «یکی از جنبه‌های تأکید اسلام بر روی حجاب ایجاد محدودیت برای خطر جاذبه جنسی است که این حساسیت باید رعایت شود.»

رهبر جمهوری اسلامی ایران در بخش دیگری از اظهاراتش تاکید کرد که «مساله زن یکی از نقاط قوت اسلام است و نباید تصور شود که ما باید در مساله زن پاسخگو باشیم.»

علی خامنه‌ای پیش از این نیز در دیدار با «زنان فرهیخته و نخبه کشور» گفته بود: «برابری جنسی زن و مرد از جمله حرف‌های کاملا غلط غرب است.»

او در سخنرانی هایش از اصطلاح «عدالت جنسیتی» به جای «برابری جنسی» استفاده می‌کند.

آقای خامنه‌ای در این جلسه در سال ۱۳۹۳ تاکید کرده بود که اشتغال از مسائل اصلی مربوط به زنان نیست و خانواده اولویت دارد و افزود:«مساله اشتغال بانوان، جزو مسائل اصلی نیست. البته ما با اشتغال بانوان مخالف نیستیم؛ بنده خودم نه با اشتغالشان، نه با مدیریت‌هاشان مخالفتی ندارم، مادامی‌که با آن مسائل اصلی معارضه و تنافی پیدا نکند؛ اگر معارضه پیدا کرد، آن مقدم است.»
«حکومت مردم را گوشت دم توپ می‌داند»شهلا شفیق جامعه‌شناس، پژوهشگر و فعال حقوق برابر برای زنان در همین رابطه به بی‌بی‌سی فارسی گفت: «این مجموعه ‌مناسبت روز زن، همزمان با تولد فاطمه زهرا که به نوعی ابزار دین و مذهب است و ضدیتش با هشت مارس به عنوان روز جهانی زن، که در واقع حاصل دهه‌ها مبارزه برای برابری است، نه تنها تبلیغ و تقلب حکومتی است بلکه بسیار ضد زن است و توهین‌آمیز. آن هم حالی که ما انقلاب زن، زندگی، آزادی را داشته‌ایم که همچنان هم ادامه دارد.»

خانم شفیق در ادامه گفت: «مقامات ایران وقتی سخن از تجلیل زنان است از هر سو فقط به وظیفه مقدسی می‌رسند که خودشان برای زنان قائل هستند و آن هم این است که "زنان نشینند و زایند شیران نر"؛ هرچند که ما در طی سال‌ها فهمیدیم این شیر بودنشان هم نخ‌نماست.»

او افزود: «در شرایط اقتصادی و اجتماعی امروز که به هیچ وجه امکان تربیت شایسته فرزندان وجود ندارد، پافشاری حکومت بر نقش زنان در خانه و فرزندآوری یعنی دیدن مردم به عنوان گوشت دم توپ. و ما می بینیم که این ما‌به‌ازایش برای ملت ایران و تک تک زنان و مردان و کل جامعه چه بوده است.»

در سال‌های گذشته فعالان جنبش زنان و دیگر شهروندان به طور فزاینده تحمیل ارزش‌ها و معیارهای جنسیتی رهبران جمهوری اسلامی را به چالش کشیده‌اند و در سال گذشته خورشیدی پس از کشته شدن مهسا (ژینا) امینی، اعتراضات سراسری دامنه‌داری با شعار «زن، زندگی، آزادی» آغاز شد و در پی آن بسیاری از دختران و زنان در ایران به رغم سرکوب شدید از سر کردن حجاب اجباری سر باز می‌زنند.
+3
رأی دهید
-35

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۴۹
    Persian2600 - استکهلم، سوئد
    آخه آخوندک م.ج. به چه دلیلی و به چه امیدی و یا با چه پولی مردم بیان خانواده تشکیل بدند و بچه درست کنند؟ با این اقتصاد تخ.می و بیکاری که باعث وبانیش خود شما آخوندهای ج. کش هستید چطور میتوانند بچه بزرگ کنند و احتیاجاتشو رو برآورده کنند؟ اضافه بر همه اینها مردم بیان بچه درست کنند که بعدا مجبور بشند قیافه نحس شما ح.زاده های پهن مغز و دزد و فاسد رو تحمل کنند؟ های بیسروپا
    1
    6
    جمعه ۱۵ دی ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    Ginger - چگو، اسپانیا
    آدم کش اگر خانه داری شغل است برای خانم های خانه دار حقوق ماهانه و بازنشستگی و بیمه بگذارید
    0
    12
    جمعه ۱۵ دی ۱۴۰۲ - ۱۸:۵۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۱۰۰
    تنها در اینجا - کپنهاگ، دانمارک
    الدنگ این نصیحت‌ها بدرد ننت میخوره نه یک ایرانی‌ مترقی . مگه نه ممل ژندونی
    2
    11
    جمعه ۱۵ دی ۱۴۰۲ - ۲۰:۵۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.