فرمانده سپاه در کرمان: «انتقام شهدا قبل از شهادتشان گرفته شده است»

ایندیپندنت فارسی: مراسم خاک‌سپاری جان‌باختگان انفجارهای روز چهارشنبه کرمان که طبق برنامه‌ریزی اولیه قرار بود از خیابان غزه به سمت گلزار شهدای این شهر برگزار شود، لغو و با حضور شماری از خانواده‌ها و مقام‌های جمهوری اسلامی در مصلای کرمان برگزار شد.

رسانه‌های داخلی جمهوری اسلامی گزارش دادند که ابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم جمهوری اسلامی، صبح روز جمعه وارد کرمان شد و پس از حضور در گلزار شهدای کرمان و مزار قاسم سلیمانی، به بیمارستان رسول اکرم این شهر رفت و با شماری از مجروحان حادثه دیدار کرد.

حسین سلامی، فرمانده سپاه پاسداران، در مراسم تشییع کشته‌شدگان در پاسخ به افرادی که شعار «انتقام انتقام» سر می‌دادند، گفت: «انتقام این شهدا قبل از شهادتشان گرفته شده است.»

محمدمهدی فداکار، استاندار کرمان، روز پنجشنبه هم‌زمان با طرح این ادعا که «امنیت به‌طور کامل در شهر کرمان برقرار است»، خبر داد که لغو مراسم تشییع کشته‌شدگان تصمیم شورای تامین استان بوده است.

مقام‌های محلی از شامگاه پنجشنبه اعلام کردند که تشییع پیکر کشته‌شدگان «به‌صورت خودرویی» انجام می‌شود. آن‌ها همچنین از مردم خواستند به دلیل آنچه «محدودیت فضا و نظم‌بخشی» خوانده شد، هنگام تدفین کشته‌شدگان از حضور در گلزار شهدا خودداری کنند.

شماری از مقام‌های جمهوری اسلامی از‌جمله وزیران اقتصاد و کشور در مراسم تشییع جان‌باختگان انفجارهای کرمان حضور داشتند. ویدیوها و تصاویری که در ۲۴ ساعت منتهی به صبح جمعه از احمد وحیدی، وزیر کشور در کرمان منتشر شد، موجی از واکنش‌ها را در میان کاربران رسانه‌های اجتماعی در پی داشت.

در یکی از این ویدیوها وزیر کشور در بیمارستان از فرد مجروحی که می‌گوید عامل انتحاری را به چشم دیده است، جزئیات حادثه را سوال می‌کند. در تصویری دیگری که خبرگزاری فارس وابسته به سپاه پاسداران از حضور احمد وحیدی در خانه یکی از جان‌باختگان منتشر کرد، دیده می‌شود که وزیر کشور روی مبل نشسته است، درحالی‌که میزبان در حالت نشسته روی زمین، بشقاب و استکان چای او را نگه داشته است.
خبرگزاری وابسته به سپاه پاسداران این تصویر را به سرعت حذف کرد، اما ویدیوی دیگری هم از احمد وحیدی بیرون آمد که در آن همراهان وزیر کشور سخنان خانواده‌های کشته‌شدگان را برای اینکه او صحبت کند، قطع می‌کنند.

وزیر کشور جمهوری اسلامی که اکنون بیشترین اتهام‌ها به دلیل قصور در تامین امنیت متوجه او است، در تازه‌ترین سخنانش گفت وضعیت شهر کرمان در حال حاضر به‌طور کامل تحت کنترل نیروی‌های امنیتی است.

مقام‌های جمهوری اسلامی که تا پیش از بیانیه داعش، آمریکا و اسرائیل را به «نقش‌ داشتن» در حادثه بمب‌گذاری کرمان متهم می‌کردند، پس از صدور بیانیه داعش در روز پنجشنبه، ادعاهای پیشین خود را مبنی بر اینکه داعش «دست‌پرورده» آمریکا است، تکرار کردند.

در همین زمینه غلامحسین غیب‌پرور، جانشین فرمانده سپاه پاسداران، گفت: «داعش که مسئولیت انفجارهای تروریستی کرمان را برعهده گرفته، دست‌پرورده آمریکا است و در قدوقواره‌ای نیست که به آن‌ پیام دهیم.»

واکنش‌های مقام‌های جمهوری اسلامی به واقعه مرگبار در کرمان، بازتاب زیادی در رسانه‌های اجتماعی و فضای مجازی داشت و بسیاری آن را نشانه به‌هم‌ریختگی و نبود ثبات در نظام حکمرانی جمهوری اسلامی دانستند.

همزمان با موج انتقاد کاربران، محمد موحدی، دادستان کل کشور، در نامه‌ای به دادستان‌های عمومی و انقلاب در سراسر ایران دستور برخورد با افرادی را صادر کرد که به گفته او درباره حادثه تروریستی کرمان «حرمت‌شکنی» می‌کنند.

بر مبنای آخرین آمار سازمان اورژانس کشور، در حادثه بمب‌گذاری کرمان ۲۷۹ تن مصدوم و ۸۸ نفر کشته شده‌اند. همچنین ۱۳۷ بیمار همچنان در مراکز درمانی بستری‌اند و ۱۴۲ مصدوم نیز از بیمارستان ترخیص شده‌اند.

زهرا مظفر، مشاور امور شاهد و ایثارگران وزیر آموزش‌وپرورش، صبح جمعه به خبرگزاری ایسنا گفت در جریان حادثه بمب‌گذاری کرمان، ۲۰ دانش‌آموز کرمانی کشته شدند که چهار نفر آن‌ها از یک خانواده بودند. طبق اعلام مقام‌های محلی، ۲۸ نفر از مجروحان این حادثه نیز کودکان زیر ۱۵ سال بوده‌اند.

بر اساس اعلام رسانه‌های داخلی، تظاهرات حامیان حکومت در «محکومیت اقدام تروریستی کرمان» پس از نماز جمعه در شهرهای مختلف ایران برگزار می‌شود.

روز چهارشنبه ۱۳ دی‌ماه در جریان برگزاری مراسم چهارمین سالگرد قاسم سلیمانی، انفجار حاصل از اقدام انتحاری به کشته و مجروح شدن شماری از شهروندان منجر شد. گروه داعش عصر روز پنجشنبه در بیانیه‌ای مسئولیت این حادثه را بعهده گرفت و تصویر عاملان انتحاری این حادثه را منتشر کرد
+35
رأی دهید
-11

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۵۱
    اخوند شیپیشو - اندیمشک، استرالیا

    چی شد؟ سابیدین به الک - یک مشت گوسفند دادین به چوخ پیچوندین انتقام انتقامو 🤣🤣🤣🤣🤣- پیشخور کردین انتقامو - موکول شد به سمت چپ یا راست ؟؟ 🤣🤣🤣
    3
    97
    جمعه ۱۵ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    Momijii - توکیو، ژاپن

    انتقام شهدا قبل از شهادتشون گرفته شده ! حالا باید دید خا. چه کسی رو گرفته اند !! اینهم از اون حرفهایی که فقط از گاله یه حرو…اده میتونه درمیاد !!
    3
    89
    جمعه ۱۵ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۲
    Realman - کالیفرنیا ، ایالات متحده امریکا

    این بدبخت از بیسوادی رنج میبره - خودش هم نمیفهمه چی میگه
    1
    84
    جمعه ۱۵ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۵
    sahandogli - لندن، انگلستان

    چقدر ترسو بوده اند اینها. زورشان فقط به مردم بدبخت و بی چاره و ضعیف ایران می رسد.
    1
    90
    جمعه ۱۵ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۷۴
    Butler - سیدنی، استرالیا

    مرزهای خا. فنگی رو جابجا کردن اینا و اینکه ج‌ا خا. انتقام نداره هم هیچ ربطی نداره
    0
    34
    جمعه ۱۵ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۷
    ایران کهن - هوستن، ایالات متحده امریکا

    این یه انتقام سخت را م بی خیال شدند. کی و کجا انتقام گرفتید که دشمن که هیچ ما هم نفهمیدیم. امان از روزی که اعراب فلسطیز لبنان و سوریه ببفهمند وارد چه بازی مسخره ای شدند و شدند سپر بلای اخوند
    0
    36
    جمعه ۱۵ دی ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۹
    Nagonsar - مونیخ ، آلمان

    قاسم کتلت بود و نبودش نحس بود تا بود بچه های نلت را تو خیابون با ادمکشهای عراقی به گلوله می‌بست و سقت هم که شد نوبت مگس‌ها ی دور تپاله خودی شده.اینکه مردک میگه انتقام قبلا گرفته شده منظورش اعدام بچه های ملت در هفته‌های گذشته در زندان‌های ایران بود. این صیغهزاده های وارداتی زورشون به بچه مدرسه ای و زن د دختران ملت میرسه
    2
    37
    جمعه ۱۵ دی ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۳
    Sabokbalam - کالیفورنیا، ایالات متحده امریکا

    انتقامی که ایشون گرفته به این شکل بوده که هر بار بادی از بدنش خارج شده، گفته “به ریش دشمن”!
    0
    28
    جمعه ۱۵ دی ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۸
    freedom of the press - تهران، ایران
    این مزخرفی که گفتی یعنی چه؟؟؟ فکر کنم منظورش کشتن مردم در قیام زن زندگی آزادی است
    2
    12
    جمعه ۱۵ دی ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.