شورای نگهبان صلاحیت نیمی از نامزدهای انتخابات مجلس از جمله ۲۶ نماینده فعلی را رد کرد

رادیو فردا: سخنگوی شورای نگهبان روز پنجشنبه ۱۴ دی اعلام کرد که این نهاد ۵۲ درصد از نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی را تایید صلاحیت کرده است.

اظهارات هادی طحان نظیف که در یک گفتگوی زنده تلویزیونی بیان شد، به این معناست که شورای نگهبان صلاحیت تقریبا نیمی از نامزدها را رد کرده. ۲۶ نفر از ردصلاحیت‌شدگان، از نمایندگان فعلی مجلس شورای اسلامی هستند.

سخنگوی شورای نگهبان گفته که «بیش از ۱۱ هزار نفر تایید صلاحیت شدند که این رقم بیش از ۵۲ درصد است، و این عدد دو برابر دوره گذشته از جهت تعداد است».

به ادعای او، به طور متوسط به ازای هر کرسی انتخابات مجلس «۳۸ نفر» می‌توانند رقابت کنند.

حکومت جمهوری اسلامی ایران سال‌ها است که نامزدهای مستقل یا منتقد را رد صلاحیت می‌کند و در شرایط فعلی نیز عرصه را برای مشارکت گروه‌های درون نظام جمهوری اسلامی در انتخابات تنگ‌تر کرده است.

شورای نگهبان پیشتر اعلام کرده بود که پنج هزار تن از نامزدهای ردصلاحیت شده از سوی هیئت‌های اجرایی وزارت کشور به رد صلاحیت خود اعتراض کرده‌اند. سخنگوی این نهاد در اظهارات روز پنجشنبه خود جزئیاتی در مورد این‌که چه تعداد از این افراد احتمالا تایید صلاحیت شده‌اند، ارائه نکرد.

آقای طحان نظیف در بخش دیگری از سخنانش گفت که «فهرست نهایی نامزدها برای وزارت کشور ارسال شده است»، و طی دو روز آینده فرصت ابلاغ وزارت کشور به فرمانداری‌ها و اعلام به افراد است.

او همچنین خبر داد که «۲۶ نفر از نمایندگان فعلی مجلس از میان نمایندگانی که برای شرکت در انتخابات پیش رو ثبت‌نام کرده‌اند تا این مرحله تایید صلاحیت نشده‌اند».

به ادعای سخنگوی شورای نگهبان، «این میزان نسبت به دوره قبل که ۹۰ نفر بود کاهش قابل توجه‌ای داشته است».

در این میان، برخی رسانه‌های ایران روز پنجشنبه اسامی شماری از چهره‌های مشهور درون نظام جمهوری اسلامی را که از سوی شورای نگهبان تایید صلاحیت شده‌اند، منتشر کرده‌اند.

بر اساس این گزارش‌ها، صلاحیت علی مطهری، مسعود پزشکیان، محمدباقر نوبخت و غلامرضا تاجگردون تایید شده است. اعتبارنامه آقای تاجگردون در مجلس فعلی رد شده بود.

خبرگزاری ایرنا نیز گزارش داده که صلاحیت نمایندگان فعلی تهران در مجلس شورای اسلامی تایید شده است.

انتخابات مجلس شورای اسلامی در حالی قرار است روز ۱۱ اسفند برگزار شود که کاهش شدید مشارکت در انتخابات پیشین مجلس و ریاست‌جمهوری، به‌دنبال اعتراض‌های سال‌های ۹۶ تا ۱۴۰۱، موجب نگرانی مقامات حکومتی بویژه علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، شده است.

آقای خامنه‌ای در ماه‌های گذشته در چند مناسبت مختلف، این انتخابات را «بسیار مهم» خواند، در دیدار با زنان گفت که «همسران و فرزندان خود را به فعالیت در انتخابات وادار کنید» و در نهایت مدعی شد که «مخالفت با انتخابات مخالفت با اسلام است».

با این حال، رهبر جمهوری اسلامی در این سخنرانی‌ها نه به رد صلاحیت گسترده نامزدها اشاره کرده است و نه به بی‌اعتنایی حکومت به خواسته‌های مردمی از جمله آزادی پوشش و معرفی و مجازات عاملان و آمران خشونت علیه شهروندان در اعتراضات سراسری سال ۱۴۰۱.

به‌رغم تبلیغات گسترده مقامات و نهادهای جمهوری اسلامی برای کشاندن رای‌دهندگان به پای صندوق‌های رای در اسفند امسال، حسن روحانی رئیس‌جمهور پیشین ایران روز ۲۹ آذر اذعان کرد که «راضی کردن مردم برای آمدن پای صندوق مشکل است».

او به‌طور تلویحی احتمال داد که تنها «۳۰ تا ۳۵ درصد» از واجدان شرایط در انتخابات اسفند امسال شرکت خواهند کرد و گفت: «در انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه ۸۸ درصد واجدان شرایط پای صندوق رأی رفتند، حالا چطور ما بخواهیم انتخاباتی برگزار کنیم که مشارکت آن ۳۰ یا ۳۵ درصد باشد؟»

جامعه ایران در سال‌های اخیر با مشکلات بزرگ اقتصادی، تحریم‌های ناشی از سیاست‌های رهبران جمهوری اسلامی و سرکوب وسیع نیروهای امنیتی و انتظامی نیروهای امنیتی روبرو بوده و آمارهای شرکت‌کنندگان در چند انتخابات گذشته نشان می‌دهد که رای‌دهندگان، امید خود را به تغییر از طریق صندوق رای از دست داده‌اند.
+1
رأی دهید
-8

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.